|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Kaveh
Tack för info! :) Ska ha det i åtanke när jag letar efter grejer.
Har tidigare funderat på antingen Pioneer CDJ-100 eller CDJ-200... såg dock sedan att Numarks cd-spelare är mycket billigare, men de är alltså inte att rekommendera som jag förstår =) |
Jag kan inte uttala mig om numark - de har väl hyffsade grejer, men de kommer inte upp i Pioneers klass. Det som isf är värt att kolla på är ju deras scratch-spelare de släpte för cirkus ett år sedan, men den ligger ju i samma prisklass som CDJ-1000. |
|
|
| X-scream |
såvitt jag vet har t.o.m numarks värstingspelare (scratchspelarn) bara 0.1% noggranhet i pitch (CDJ-100 också...)
CDJ-200 och CDJ-1000 har 0.02% noggranhet vilket är sjukt skönt o mixa med :)
Om du kör med 0.1% är det nog bara en tidsfråga innan du börjar störa dig lite på det. Men men, det kostar ju en del (fast CDJ-200 e rätt billig om du köper från tyskland)
Aah, vad skulle man göra utan tyskarna ;) |
|
|
| Braxen |
När jag bestämde mig för att tjacka prylar, för typ 3 år sen, tror jag, så slog jag till på följande:
Mixerbord: Behringer vmx-200 (1500-2000:-
CD-Spelare: Numark CDN-18 (5000:-?)
Har nu även en vinylspelare av märket Numark TT-200 (3500:-).
Jag är mer än nöjd över hur dessa spelare fungerat, men tanke på att det inte är dom mest 'hyllade/populära' prylarna, behringer får ofta mkt skit, men jag har haft mixerbordet nu i 3 år, och ända negativa jag kan säga är väl att high eq'n knastrar lite när man rattar den på + .. vilket inte är så himla ofta, cd spelaren har jag inte haft nåra som helst problem med, jag funderar dock på att köpa ett nytt mixerbord, mest för att jag är trött på den efter 3 års bekantskap =)
Men som sagt, har bara lagt typ 7 lopper för cd och mixerbord, och det har fungerat kanon
pic -> http://www.badanka.com/upload/uploaded/DSCN1102.JPG
:) |
|
|
| el_vez |
köpte värsta crap-vinyl spelarna och en beg. mixer som mitt första kit
eftersom jag inte hade råd med dyra grejor.
en sak jag missade var dock att det var så SATANS dyrt med vinyl och det blir lätt tråkigt att stå och mixa hemma om man bara har råd med 5-6 skivor i månaden (student!)
köpte då en final scratch för att kunna spela mp3or (fortfarande hemma i sovrummet) och utvecklades en del av det pga det blev roligare att spela igen (mer övningstid ger mer skills)
nu har jag bytt upp mig till ett par 1210or och det är såklart otroligt mycket skönare att spela på dem, MEN jag tror att många köper på sig ett för dyr utrustning, upptäcker att de inte tycker det är så kul att vända plattor hemma ändå, och gör en saftig förlust när pga värdeminskningen.
hade jag köpt nytt som nybörjare idag hade jag köpt CD (som du iofs verkar vara inne på) främst eftersom det som sagt kan dämpa ens kreativa lust när man upptäcker hur dyrt det är att bygga upp en skivsamling.
jag hade antagligen letat upp något begagnat, fast från ett märke av erkänd kvalitet (typ ett par beg CDJ1000 eller CDJ800 eller ännu billigare) och köpt en billig beg. mixer för en tusing max.
poängen är som sagt att om man inte behöver ta nyprisraset om man tröttnar och om man fortfarande tycker det är kul efter 3 år kan man ju gradera upp sig gradvis.
man lär sig lika bra på kassa prylar (nästan) som på dyra, speciellt eftersom inlärningskurvan är rätt brant till att börja med.
lycka till |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|