|
|
| Kaveh |
| En fråga bara, varför behöver man superduperspelare (eller det kanske man inte gör? :D) om man ska lira hemma? Om man skulle lira på något uteställe sen så tar man ju ändå inte med sig egna grejer? |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Kaveh
En fråga bara, varför behöver man superduperspelare (eller det kanske man inte gör? :D) om man ska lira hemma? Om man skulle lira på något uteställe sen så tar man ju ändå inte med sig egna grejer? |
Tja, när det kommer till "superdupertillverkare" som Pioneer, så vet du i alla fall att grejerna håller, till skillnad från många andra tillverkare. Dessutom är picthen säkerligen ljusår mer exakt på dessa spelare än på en gemini eller vad det nu må röra sig om för budgetmärke.
Spelar du dessutom på ett par CDJ-1000 där hemma så lär det inte bli några större överraskningar när du väl kommer till klubben och ska lira. Har du däremot kört på ett par numark i flera år hemma, kan det ta en halvtimma om inte mer innan du får in känslan på en pioneer, och då har halva ditt sett avverkats, om det inte är så att du hunnit känna på grejerna innan...Detta är väl ändå worst case scenario - man får någon gång oftast chansen att testa på ett par "standardspelare", som ju CDJ-1000 är idag, hos en polare eller på någon utställning. Men ändå.. :)
När det kommer till mixerbord är skillnaderna ännu större, inte bara ljudkvalitetsmässigt. Att ha en jämn kurva på EQ:n är A och O på ett mixerbord. Allt annat är det på min sketna Numark. När jag drar ner någon EQ 4/5 händer inte speciellt mycket, och den sista lilla femtedelen så klipper den frekvensomfånget för respektive band helt. Jag har vant mig vid detta nu, men det är alltid lika jävla frustrerande att komma och spela på ett riktigt mixerbord, och som funkar som det ska. Men inte på det sättet jag är van vid. Så när jag vinner på lotto ska jag införskaffa mig en Xone 92:a :) |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by Pjox
Ren nyfikenhet..
Ni som är Djs vad har ni betalat för er utrustning på ett ungifär? |
2x American Audio HTD4.5 (2x€389) €778
2x Ortofon Concorde DJ-S (2x€55) €110
1x Numark DXM06 €279
1x Sony MDRV700 €119
€1286 (11.890,48 SEK)
och € 3.197,47 (29.564,13 SEK) i vinyler :eek: |
|
|
| X-scream |
oj, vågar man ens ge sig in på hur mycket man gett för utrustningen :)
- 2xCDJ-100s + Numark DM2002x (beg. 2003)= 9000:-
- Sennheiser HD-25 (beg. 2004)= 1000:-
- 1x CDJ-200 (Ny från tyskland, 2005)= 4100:-
- 1x 1200MK5 (Ny från tyskland, 2005)= ~4000:-
- 1x Vestax PDX-d3 MKII (beg. 2004)= 2000:-
- 1x Pioneer DJM-500 (beg. 2004)= 5500:-
25'600 :crazy:
Men jag har fått tillbaks ca. 5700 vid vidaresäljning..
Så jag har nu följande kvar:
- Sennheiser HD-25 (beg. 2004)= 1000:-
- 1x CDJ-200 (Ny från tyskland, 2005)= 4100:-
- 1x 1200MK5 (Ny från tyskland, 2005)= ~4000:-
- 1x Vestax PDX-d3 MKII (beg. 2004)= 2000:-
- 1x Pioneer DJM-500 (beg. 2004)= 5500:-
Saknar en cd-spelare till :(
Blir förmodligen en CDJ-1000MK2 för runt 9000 :wtf:
eller en till cdj-200 för runt 4400... kan inte bestämma mig!! |
|
|
| Kaveh |
| quote: | Originally posted by Laszlo
Tja, när det kommer till "superdupertillverkare" som Pioneer, så vet du i alla fall att grejerna håller, till skillnad från många andra tillverkare. Dessutom är picthen säkerligen ljusår mer exakt på dessa spelare än på en gemini eller vad det nu må röra sig om för budgetmärke.
Spelar du dessutom på ett par CDJ-1000 där hemma så lär det inte bli några större överraskningar när du väl kommer till klubben och ska lira. Har du däremot kört på ett par numark i flera år hemma, kan det ta en halvtimma om inte mer innan du får in känslan på en pioneer, och då har halva ditt sett avverkats, om det inte är så att du hunnit känna på grejerna innan...Detta är väl ändå worst case scenario - man får någon gång oftast chansen att testa på ett par "standardspelare", som ju CDJ-1000 är idag, hos en polare eller på någon utställning. Men ändå.. :)
När det kommer till mixerbord är skillnaderna ännu större, inte bara ljudkvalitetsmässigt. Att ha en jämn kurva på EQ:n är A och O på ett mixerbord. Allt annat är det på min sketna Numark. När jag drar ner någon EQ 4/5 händer inte speciellt mycket, och den sista lilla femtedelen så klipper den frekvensomfånget för respektive band helt. Jag har vant mig vid detta nu, men det är alltid lika jävla frustrerande att komma och spela på ett riktigt mixerbord, och som funkar som det ska. Men inte på det sättet jag är van vid. Så när jag vinner på lotto ska jag införskaffa mig en Xone 92:a :) |
Tack för info! :) Ska ha det i åtanke när jag letar efter grejer.
Har tidigare funderat på antingen Pioneer CDJ-100 eller CDJ-200... såg dock sedan att Numarks cd-spelare är mycket billigare, men de är alltså inte att rekommendera som jag förstår =) |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|