return to tranceaddict
Pages: 1 2 [3] 4 5 6 
[19/20/21-08-2005] Lowlands 2005, Biddinghuizen

Djeebie
quote:
Originally posted by tijs08
Ben nu natuurlijk wel heel benieuwd naar het mega-uitgebreide-semi-spannende-lage-landen verslag van mr. Djeebie!

En dat gaat er ook komen, maar nu even niet ;) Ben net weer wakker geworden en zal morgen m'n dagboek publiceren.

Maar het was echt vet! Buiten Westen, Michael Mayer en 2 Many DJ's :eyespop:
Djeebie
Als voorproefje hier (rechtsklikken, opslaan als) een fijn stukje Smack My Bitch Up van de Prodigy en hier een beetje Firestarter :)
Djeebie
Biddinghuizen - Na een superfeest vorig jaar was er geen twijfel mogelijk over een eventuele terugkeer dit jaar. Opnieuw was de line-up om te smullen met namen als The Prodigy, The Pixies, Buiten Westen, 2 Many DJ's, Michael Mayer, Heiko Laux. In ieder geval een brede artiestenlijst met voor ieder wat wils.

Donderdagavond na iedereen opgehaald te hebben nog even snel een kaartje bij de kassa gekocht om vervolgens om negen uur in de rij te gaan staan. D'r stond echt een onwijze massa voor de ingang, maar door handig te manouvreren aan de zijkant van de rij hebben we slechts een kleine twee uur hoeven wachten. Het was ondertussen wel donker geworden en we moesten nog drie tenten opzetten. Leuke klus in het donker kan ik je vertellen... Om een uurtje of een stonden de tenten overeind en ben ik met een vriend weer terug gereden naar huis. Gewoon om het festival vrijdag fris te beginnen en nog de nodige proviand mee te brengen.

Vrijdagmiddag eerst nog wat inkopen gedaan en om half een koers gezet naar het festivalterrein. Wederom gewacht, maar dit keer een kleine 20 minuten. Puur omdat de zijkanten sneller gaan. Even snel de spullen gedropt in de tent, wat bier achterover geslagen en toen het terrein op. De ingang zag er wel vet uit, vooral 's avonds zoals op de foto te zien is. Verder was het terrein qua aankleding niet anders dan vorig jaar.

Om vier uur begon het progamma vrijdagmiddag en op aanraden van mij (ik had ze ooit op tv gezien) zijn we gelijk de Bravo-tent binnen gelopen voor Seeed. Seeed is een Duitse (!) reggae-band die echt gemaakt zijn voor het spelen op festivals. Man, wat ging het dak er daar al af zeg. O.a. covers van Snoop Dogg en Kelis, maar ook heel veel eigen werk zorgden voor een supersfeertje. Heerlijk als je net binnenkomt. Na Seeed zijn we met z'n allen naar de India-tent gegaan voor Juliette and The Licks. Juliette is actrice en heeft o.a. in Natural Born Killers gespeeld. Maar Juliette is niet alleen actrice, ze is ook nog eens keihard rock 'n roll!!! De muziek was niet helemaal mijn ding, maar het is leuk om te zien hoe zo'n klein vrouwtje zo snoeihard aan het optreden kan zijn. In ieder geval was het wel leuk om bij te chillen in het zonnetje bij de tent. Want ook het weer leek mee te gaan werken gelukkig. Bij aankomst hadden we nog een hele dreigende lucht en harde wind(vlagen), maar op twee keer wat spetters op de vrijdag na is er geen regen meer gevallen :)

Chillen en uitrusten. Voor de mensen die me niet kennen, ik heb die spijkerbroek aan.

Daarna viel er voor mij een beetje een gat qua programmering, omdat The Prodigy pas om tien uur 's avonds kwam. In de tussentijd dus bier gedronken, even gegeten, bier gedronken, Franz Ferdinand meegemaakt, bier gedronken, geouwehoerd met van alles en iedereen en nog meer bier gedronken. En toen was het alweer tien uur. Tijd voor The Prodigy dus. Het eerste kwartier was supervet met de hele tent die uit z'n plaat ging, maar daarna vond ik het erg eentonig worden. Leuk die snoeiharde breakbeats, maar wissel het ritme dan ook eens af. Gelukkig voor mij waren de laatste 20 minuten wel weer vet met alle hits. Hier drie filmpjes: Firestarter, Smack My Bitch Up en Out Of Space.

Na The Prodigy moesten we als de wiedeweerga naar de Bravo, omdat daar Michael Mayer en Ivan Smagghe kwamen. Bij de Bravo aangekomen nog een stukje Makcim meegemaakt wat erg goed klonk. Daarna was het de beurt aan Mayer die een set neerzette die perfectie bereikte. Ongelooflijk wat draaide die man lekker zeg. Z'n stijl is minimal, maar wel met wat meer melodie en een vette opbouw. Leuk ook om mee te maken dat een tent met een bpm van tussen de 125-130 gewoon uit z'n plaat gaat. Mayer zelf was ook goed bezig door z'n bureaulamp bij elke break op te tillen en bij het terugkomen van de beat het lampje aan te doen. Superdroog :D Hier een klein filmpje bij Mayer. De bass stond alleen behoorlijk hard, dus vandaar dat het geluid kraakt. Na Mayer's superset was het de beurt aan Ivan Smagghe. Hij heeft o.a. de laatste Fabric gemixed en draait wat meer chill muziek. Veel electro-achtig en minimal. Niet heel veel van meegekregen nog en toen terug naar de tent. Lekker met een vriend van me de boel nog even wakker gemaakt en een uur lang slechte grappen gemaakt. Hehe :D

Na een uurtje of vier slaap weer de tent uit en richting de auto om thuis even te douchen en eten. Ideaal als je in de buurt woont. Dahaag lange rijen bij de douchecabines, dahaag! Om een uurtje of drie waren we weer terug en hebben we De Jeugd van Tegenwoordig even meegemaakt. Een vriend van me had een paar maanden in Duitsland gestudeerd en had Watskeburt nog niet gehoord. Het optreden zelf was heel slecht mede door het slechte geluid, maar die gasten hadden wel een paar droge grappen. Dus dat scheelde weer. Daarna nog een stukje That 1 Guy gezien. Dat was echt heel vet. Ik weet niet hoe die kerel dat apparaat kan bespelen, maar hij krijgt er echt vette dingen uit. Kijk maar eens naar die video's op z'n site. Na dit leuke optreden terug naar de Bravo voor een stukje Monica Electronica (erg vet) en Vive La Fete (wel aardig). Toen eigenlijk vooral Pina Colada's in het gras liggen drinken.

's Avonds was het de beurt aan de legendarische Pixies. Voor velen is het een zegen dat ze weer bij elkaar gekomen zijn. Voor mij was het wel leuk om de hits live te horen. Vooral Where Is My Mind? (afsluitende track van Fight Club) wilde ik live horen en dat is gelukt. Het optreden zelf was retestrak, maar het deed me allemaal net iets te weinig. Na The Pixies nog snel een klein stukje Audio Bullys meegepakt om daarna weer even te chillen in het gras bij Bart Skils. Om een uurtje of elf zijn we toen met z'n allen naar de Grolsch-tent gegaan voor 90's Now DJ's Gary Global & Azrael. Dat was echt superleuk. Alleen maar jaren '90 muziek. Alles door elkaar. Van Nirvana tot Paul Elstak en Cypress Hill tot Jamiroquai. Lekker staan hakken en meezingen op Wonderfull Days, Have You Ever Been Mellow en Rainbow High In The Sky. Iedereen was rond een uurtje of drie helemaal stuk door het dansen of de drank dus toen was het weer tijd om terug naar de tent te gaan. Daar nog tot half vijf Nederlandse spreekwoorden en gezegdes in het Engels lopen vertalen :D Old boys, raisin bread was de winnaar.

De raket van Wubbo Ockels die een masterclass gaf op de Lowlands University.

Na een of vier slaap was het wel weer tijd om voor de tent te gaan zitten om even goed wakker te worden. Snel dus even een fles bacardi met cola gemixed en rond 12 uur was ik weer helemaal het mannetje. Eerst even wat winkeltjes gekeken, maar daar was geen aan. Ondertussen werd het langzamerhand tijd voor Buiten Westen. Buiten Westen is een collectief dat bestaat uit rappers. O.a. Opgezwolle, Duvelduvel, Jawat! en Typhoon zitten hierin. Kubus is de grondlegger en producer hiervan. Ik weet dat de meesten hier niet van hiphop houden, maar de beats die hij maakt zijn echt niet van deze planeet. Dat liet hij ook goed horen tijdens het optreden. Vooral twee voorproefjes van het debuutalbum van Jawat! waren echt :crazy: Superdikke basslines met minimale drums. Het optreden zelf was ook echt te vet gewoon. Zeker het beste optreden van het weekend vond ik. Die gasten zelf ook trouwens, want na een minuut of 20 kon de beveiliging de mensen backstage niet meer tegenhouden en kwam iedereen het podium op. Wel bevorderlijk voor de sfeer is dat kan ik je zeggen. Hier vind je nog twee filmpjes van Opgezwolle: 1 en 2.

Na Buiten Westen was het achtereenvolgens tijd om langs te gaan bij Morcheeba (mwoah), Dropkick Murphys (Ierse herrie) en daarna Joost van Bellen die opwarmde voor LCD Soundsystem. LCD vond ik geen klap aan. Ze hebben goeie recensies gekregen, maar die snap ik niet helemaal. Het was een bak herrie die nergens naar toeging. Jammer dus. Het zonnetje kwam er wel nog eens lekker door.

Toen maar snel bij Jamie Lidell gaan kijken. Lidell is een zanger/muzikant die alles live doet met electronica. Hij begint bijvoorbeeld te beatboxen en sampled vervolgens z'n eigen beatbox om daarna daar weer overheen te gaan zingen. Erg vet, maar iets te soulvol voor 's avonds. Z'n album is wel een aanrader als je ook van soul houdt. Na Lidell nog een klein stukje Vitalic meegepakt en toen weer naar de Bravo voor 2 Many DJ's. We waren blijkbaar niet de enigen die hier zin in hadden, want overal kwamen mensen vandaan gestroomd de tent in. Het optreden van 2 Many DJ's was ook echt supervet. Alles klopte aan het optreden. De tracks, de opbouw, de sfeer in de tent. Grappig was nog om te zien dat een groepje een picknicktafel van buiten had gepakt en dwars door de menigte naar het midden van de zaal liep om er daarna op te gaan dansen. Beetje lomp, maar wel leuk.

Na 2 Many DJ's was het de beurt aan The Hacker (live). Wel aardig ook, maar ik hoor hem liever op cd. Daarna kwam Miss Kittin, maar dat vond ik in vergelijking met vorig jaar niet heel goed. Allemaal net niet op één of twee platen na. Ondertussen was m'n lichaam op het einde van z'n latijn en heb ik de laatste energie er nog uitgedanst bij Serge. Hij draaide electro, detroit techno, chicago house en italo disco door elkaar. Wel leuke muziek, maar rond half vier kon ik toch echt niet meer.

Maandagochtend de boel bij elkaar geraapt en in de auto gestapt. 's Middags dacht ik even een uurtje te gaan liggen, maar werd ik 6 uur later pas weer wakker. Het was weer een superweekend in ieder geval en ik ga volgend jaar zeker weer!
SnuggLe
Top Djeeb, klinkt echt top! Ik zie dat je het leuk hebt gehad!
jp
the_prodigy_-_live_at_lowlands_festival_2005_19-08-2005 (57min)

:eyes:

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland