return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 [55] 56 57 58 59 60 61 62 
Tune of the Year

Remofski
@Config: Het feit dat progressive in de eerste plaats ontstaan is, vind ik al cynisch. Het betekent dat men een genre dat door bepaalde redenen aan populariteit heeft moeten inboeten nieuw leven wou inblazen door zijn inspiratie te halen uit - laten we eerlijk zijn - minder mooie genres. Pas op: ik vind niet alle progressive slecht, de plaatjes die nog dicht bij de oorspronkelijke trance aanleunen, zoals - pakweg - een flaming june van BT, zijn nog wel mooi. Als je daarentegen naar minimal trance of techtrance ofzo kijkt, komt het bij mij dikwijls over alsof je afval smeert op de Mona Lisa.

Nu goed: ik moet toegeven dat de kwaliteit van tranceproducties over de jaren daalt, maar dat neemt niet weg dat er nog altijd goede dingen worden geproduceerd. Ik zie drm niet in wrm je dan je heil moet gaan zoeken in genres met minder esthetiek erin. Persoonlijk luister ik dan nog liever naar platen van 5 jaar geleden dan naar sommige moderne rommel die er nu wordt gemaakt. Aangezien ik pas in 2001 naar trance ben beginnen luisteren, ontdek ik gelukkig nog geregeld zo'n oude pareltjes. En zoals je zegt: trance is een gevoel, geen ingewikkelde structuur.

@Jasperovitsj: Natuurlijk is smaak een evolutie: mijn smaak is over de jaren heen ook veel minder commercieel geworden, maar ik blééf wel zoeken naar mooie platen met een meerwaarde erin. Trance is 1 van de weinige genres, naast klassieke muziek, die die meerwaarde op grote schaal kan bieden. Techno, pop, r&b, minimal en drum&bass kunnen dat nu eenmaal niet, of ze nu een nichepubliek hebben of een brede fanbasis.

Progressive is volgens mij ontstaan uit een soort schaamte voor het toenmalige succes van trance en een zoektocht naar een meer elitaire individualisering die aan de instorting van het genre heeft bijgedragen. Dat is de reden wrm die oude sound niet meer gemaakt wordt: artiesten vrezen de onoriginaliteit.
Het is net alsof mensen van bier afstappen en wijn beginnen drinken omdat dat sjieker staat, hoewel pils nog altijd goed kan smaken. Hoewel Interbrew minder goede biertjes maakt, kan een kleine inspanning ons toch niet tegenhouden om andere, lekkerdere merken op te zoeken zonder meteen een nieuwe drank aan te hangen?

Het ís opportuun om anno 2008 terug naar de roots van trance te gaan, als je merkt dat ook die nieuwe invloeden in de trance (ik moet hier nogmaals aan minimal trance denken *huiver*) het genre nu eenmaal niet verbeteren en dat die andere genres de oorspronkelijke trancekwaliteit nooit zullen overstijgen. Dat heeft niets met een zwart-wit onderverdeling te maken, want trance heeft altijd al zijn invloeden gehad (wrm zitten er anders violen e.d. in elektronische muziek). Het punt is dat er geen contaminatie hoeft te zijn van een goede sound.

Progressive is niet de oorzaak van de ondergang van trance, maar het was meer een self fulfilling prophecy die eraan heeft bijgedragen. Wrm nog goeie trance maken als je veel meer scoort met elitaire progressive platen? Sasha, I blame you! :D

Srry voor de lange tekst jongens.
Progrez
Vanaf nu moet elke post bestaan uit ten minste zeven goed gevulde alinea's.

Start!
Remofski
@jeronimo: Ik word ook kritischer in mijn keuze, maar dat betekent gwn dat ik minder platen goed vind, niet dat ik een genre in zijn geheel ga opgeven. Subtiliteiten zijn ok, maar die zullen nooit het 'minimaliseren' van muziek goedmaken. 'Kritisch' en 'techno' kan ik toch heel moeilijk in 1 zin zien.

@Push2005: Ik kan je wel ergens volgen in de zin dat Armin met Armada en ASOT idd niet erg veel originaliteit promoot. Langs de andere kant kan je Anjunabeats niets kwalijk nemen: zij hebben een aantal jaar geleden een unieke en aparte sound gecreëerd die trance nooit gekend heeft en zijn langs die weg beginnen experimenteren. Het resultaat was iets dat trance een nieuwe richting kon geven en er terzelfdertijd voor zorgde dat zowel het euforische en het rustige melodieuze zijn plaats kreeg.
Er zijn er niet veel die hetzelfde genre alsook dezelfde originaliteit produceren. Ze promoten het niet als dé trancesound, maar gwn als een nieuwe weg die trance kan inslaan. Een weg die voldoende in zich heeft om een tijdje te volgen als je het mij vraagt. Iedere producer heeft zijn eigen stijl en eventuele populariteit die erbij komt, zorgt ervoor dat je veel gedraaid wordt.

Duister...srry hoor, maar de reden dat ik niet bijvoorbeeld naar gothic of metal luister, is omdat ik liever geen muziek hoor die me aanzet tot zelfmoordneigingen. Ik ben een volbloed optimist en dat klinkt ook door in het gros van mijn muziek, al zal ik op tijd en stond geen melancholisch plaatje ontberen. Het is precies of "duister" en alternatief" zijn waarden die je moet nastreven, terwijl ik liever naar schoonheid luister dan naar de 'originele' esthetica van de lelijkheid zoals de avant-garde die populair was in het begin van de 20e eeuw. Ik vind de oorspronkelijke anjunasound te origineel en mooi om het generisch te kunnen noemen. Er zit ongeloofelijk veel talent bij dat label.
Het verbaast me ook ergens dat je de Deadmau5-sound dan weer niet generisch vindt.

Wat je in je laatste alinea zegt, daar kan ik me wel volledig in vinden. Platen zoals Anthem zijn natuurlijk geen échte trance of zelfs mooie trance, maar ik kan ze beter pruimen als interludum in een set dan die techtrance-hype van tegenwoordig. Zo vond ik de plaat in de PvD-set op Tomorrowland niet slecht als sfeermaker. Je moet trance zien als een waaier van verleden en heden, als een schat aan prachtige geluiden. Eén die ik als geheel nooit mijn rug zal kunnen toedraaien, al moet ik wat langer wachten op mooie, nieuwe producties.
Antony
kwil ni moeilijk doen, mr da zijn er 3 te weinig
Remofski
Lol. Het is te merken dat degene die journalistiek studeert, hier het minste zijn bakkes opentrekt. ;)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium