return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 
BeTA's en boeken lezen...

Kaidreas
quote:
Originally posted by Rhand

Tolkien met zijn "In de Ban van de Ring" sucked zwaar :p

booooooooooooo
en waarom? enige deftige reden, en kom niet af met... zen langdradige beschrijvingen :rolleyes:
Rhand
quote:
Originally posted by Kaidreas
booooooooooooo
en waarom? enige deftige reden, en kom niet af met... zen langdradige beschrijvingen :rolleyes:

Omdat ik vind dat hij de lezer niet continu kan laten boeien. En jawel, zijn langdradige beschrijvingen hebben daarmee te maken. Sommige schrijvers kunnen hun publiek boeien met wat ze schrijven. Hij niet. Mij toch iig niet. Waarschijnlijk zal veel ook te wijten zijn aan het feit dat het boek toch al zo'n 70 jaar oud is en de taal niet meer hetzelfde is gebleven.

En als je trouwens wat meer boeken in dat genre (alla Jordan, Martin en Erikson) leest, dan zal je waarschijnlijk ook wel met mij overeenkomen. Misschien niet in dezelfde graag, maar iig overeenkomen.
Kaidreas
ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. ik ben er zelfs heel blij om. maakt het allemaal zo veel easier om het voor te stellen. wie waar staat, wat voor bomen er staan, welke kleur.
die vent was gewoon te geniaal voor zijn tijd. hij heeft het boek zelf zo geschreven, dat alle maanstanden die hij beschrijft dat die overeen komen heel reis (van de fellowship)
hij maakt geheel nieuwe talen en schriften. omg respect.

nog iets.. alle games (computer, board of cards) die met orks, elfen enz te maken hebben, zijn gebaseerd op zijn werk. kdurf er zelf men communieziel op verwedden dat de meeste fantasy-schrijvers wat spul van hem halen
Jasperovitsj
En het is wel een feit dat ge geen enkel fantasy-boek kunt lezen zonder af en toe te denken "Hmm, dat heb ik al eerder gelezen in LOTR" :)
Er zijn natuurlijk genregebonden archetypes, maar Tolkien heeft er met zijn boeken toch een hoop extra gecreëerd
Rhand
quote:
Originally posted by Kaidreas
ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. ik ben er zelfs heel blij om. maakt het allemaal zo veel easier om het voor te stellen. wie waar staat, wat voor bomen er staan, welke kleur.
die vent was gewoon te geniaal voor zijn tijd. hij heeft het boek zelf zo geschreven, dat alle maanstanden die hij beschrijft dat die overeen komen heel reis (van de fellowship)
hij maakt geheel nieuwe talen en schriften. omg respect.

nog iets.. alle games (computer, board of cards) die met orks, elfen enz te maken hebben, zijn gebaseerd op zijn werk. kdurf er zelf men communieziel op verwedden dat de meeste fantasy-schrijvers wat spul van hem halen

Ik heb nergens gezegd dat ik er niet van hou om gedetailleerde beschrijvingen te lezen. In tegenstelling, ik hou er zelfs van. Maar dan moet je het wel boeiend beschrijven, en dat doet Tolkien voor mij niet. Wat doet het er toe of hij nieuwe talen enzo uitvindt? Voor het boek te waarderen is dat voor mij geen enkele waardemeter... "Oh nee, die gast heeft zelf een taal uitgevonden. Ma mensen toch, das dan wel ne goeie schrijver ze!" Zo denk ik dus helaas niet. Wat niet afneemt dat daardoor mijn respect voor de man bijneemt. Maar de schrijver is niet het verhaal ;)

Elk computerspel met elfen in is gepikt van Tolkien? Jij denkt dat Tolkien de elfen heeft uitgevonden? Goed bezig :D
Lees eens wat folklore/mythe verhalen, en je zal zelfs op het idee komen dat onze Tolkien zélf ook een klein diefje was...

En tuurlijk hebben andere schrijvers hun inspiratie gezocht in Tolkiens verhalen. Een winnende boodschap schrijf je niet zomaar af hé...

@Jasperovitsj: Nog niet veel fantasy gelezen?

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium