return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 [29] 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 
alleen wonen

Nabistai
Excelbestand

Dit is maar een algemene berekening uiteraard, dus naarmate je eigen situatie zal het altijd anders zijn. Even een uitlegje erbij:

Er wordt rekeningen gehouden met de huurprijs, het loon en de algemene kosten van het huishouden (eten, auto, kleren etc.)

Het voorbeeld dat er momenteel staat is een beetje gebaseerd op mijn broer zijn situatie, die is vorig jaar met zijn vriendin alleen gaan wonen. Zijn huurprijs is 450 euro, samen hebben ze 1000 kosten per maand en allebei een loon van 1500 euro. (Hij heeft wel een bedrijfswagen - daarom dat ik voortwerk met een algemene kost van 1500 euro.)

In het voorbeeld dat er staat werk ik dus met een gezamelijk loon van 3000 euro (2*1500 euro), een huurprijs van 450 en algemene kosten van 1500. Dat zorgt ervoor dat er 1050 per maand gespaard kan worden (nogmaals dat kan helemaal anders zijn in uw eigen situatie).

De lening die wordt aangegaan is gebaseerd op een woonkrediet van Fortis met een vaste maandelijkse aflossing gedurende 25 jaar. (zonder rentevoetvoorziening). Er wordt ook rekeninge gehouden met fiscaal voordeel op de belastbare inkomens van beide personen.

Stel dat we 200.000 euro moeten lenen om het huis (gedeeltelijk) te betalen, dan kost die lening ons in totaal 301.000 euro als we die lening nu onmiddelijk aangaan, om het huis nu te kopen (en dan zitten we nog met een maandelijkse afbetaling van 1.178 euro). Na 2 jaar is onze totale kost (de nieuwe lening + kosten van het huren) gelijk aan 267.000 euro en na vier jaar 234.000 euro. De algemene kosten worden uiteraard niet meegerekend omdat ge die ook zou hebben als ge nu een huis koopt, of een appartementje huurt.

Dat zou dan betekenen dat ge na 4 jaar huren in totaal 66.000 euro minder kosten hebt (uiteraard grotendeels door interesten van die zware lening die wegvallen). Zelfs als we rekening houden met de fluctuaties van de immobielienmarkt blijft dit een voordelige situatie. Als de prijzen gedurende die 4 jaar stijgen met een jaarlijkse 3% dan betekent dat dat ons oorspronkelijk huis 25.000 euro duurder zal geworden zijn. En dat betekent dat we nog steeds 41.000 euro bespaard hebben.

Natuurlijk kunt ge blijven kosten toewijzen en extra beinvloedbare factoren aanhalen zoals extra kosten die meekomen met een huis (renovatiewerken etc), de leningen die momenteel vrij laag staan etc (dus als de leningen stijgen, dan bespaard ge nog meer).

Ik zeg niet dat eerst een paar jaar huren voor iedereen een voordelige situatie is (dat hangt vooral af van het bedrag dat ge kunt sparen - niet iedereen verdient 1500 per maand), maar laat het duidelijk zijn dat het in sommige situaties wel degelijk zeer voordelig kan zijn.

Als ge dingen wilt veranderen, verander dan gewoon de huurprijs, loon en kosten in K1:K3 en bereken snel even de totale kost van de leningen en invullen in K7 en K12.
Shadowkid
Best interessant die excel file. Met die bedragen lijkt het idd beter om eerst te huren en ondertss te sparen.

Maar ge zegt het zelf al, ge moet dat geval per geval bekijken. Als ge weinig of nix kunt sparen omdat ge minder verdient, alleen wilt gaan wonen of meer huur moet betalen; kan het best zijn dat ge er nix mee wint.
Phortastic
quote:
Originally posted by Kaidreas

@push 2005 huren is voor mensen zonder levensvisie? wtf man... niet iedereen denkt eraan om een gezin te stichten hoor, niet iedereen wil 50 jaar op het zelfde plekje wonen en elk weekend in "den hof" werken. dus huren is niet altijd idioot ze.

+1
Jasperovitsj
quote:
Originally posted by Push2005
Manman, van u had ik zo'n uitspraken toch nie verwacht hoor; kdacht dat ge op een hoger niveau stond. Waar insinueer ik bijgod ergens dat mensen die huren lafaards zijn ?

Hier bijvoorbeeld, nog maar eens:

quote:
Originally posted by Push2005

Je moet het lef hebben

Achja, gij hebt uw idee erover, gestaafd op het succes van uw ouders. Ik heb mijn idee erover, gestaafd op het falen van anderen met dezelfde intentie als uw ouders. Verder vind ik dat ge het allemaal nog wat naïef bekijkt bij momenten (zeker op gebied van leningen), maar bon, dat kan nog veranderen als ge een paar jaar verder in het leven staat - misschien ook niet, dat is uiteindelijk uw zaak. Maar kom hier gewoon niet meer verkondigen dat huurders lompe mensen zijn :)
djcresto
quote:
Originally posted by Nabistai
Excelbestand

Dit voorbeeld ziet er wel heel rooskleurig uit ;) In dit voorbeeld kan je beter 16 jaar huren en dan heb je het bedrag van 200000 euro gespaard :D

Ik vind het vooral moeilijk om een schatting te maken van je vaste kosten. Zijn daar zo geen gemiddelden van?

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium