|
|
| Gate 42 |
Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori.
Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr?
Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits ;) ). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite ;)
Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! :eek: sorry Steve ;) ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar.
Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den! ;)
( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar ) |
|
|
| Braxen |
| quote: | Originally posted by Gate 42
Kontentan av det hela är att House är vuxet och trance är för "barn". De barn som lyssnar på house gör det för att känna sig vuxna. Smaka på den! ;)
|
hehe, till viss del kan det nog vara så faktiskt :eek:
^^*pratar inte för mig själv, jag gillar verkligen house*
*lovar* |
|
|
| CJ InterCity |
Det ligger något i vad du skriver Patrik.
Personligen föredrar jag att lyssna på progg hemma, att lyssna på ASOT/trance ute, och att spela cheeese när jag mixar :p |
|
|
| Laszlo |
Har tänkt vidare på detta och kommit fram till ytterligare en teori.
Känns det inte lite som att olika genres tilltalar olika åldrar? När jag själv kollar runt bland mina vänner och bekanta, både IRL och på nätet så känns det som att de som är lite yngre, låt oss säga övre tonåren och upp till 20 diggar trance av den melodiska klassen mer än de som kommit över sina 20 jordsnurr?
Själv konstigt nog så lyssnade jag mest på minimal flumhouse när jag var 14-15 och snöade in på trancen så sent som när jag var 18 (5år sen, alltså år 2000, missade alla "stora" hits ;) ). Att jag lyssnade på de skivorna jag gjorde var för att känna mig lite tuff. Kunna dra ur mig nå knepig låttitel i skolan och få folk att se ut som frågetecken så att jag inom mig kände mig cool som lyssnar på sådant som "vanligt" folk inte förstår. När jag nu på senare år inser hur hemskt många av de skivorna jag lyssnade på är så skäms jag lite ;)
Ser man på fester så domineras trance fester av yngre besökare och av dem som är hängivna klubb-besökare som går på så gott som varje fest. Går man dock på houseklubb eller liknande så hittar man dels äldre människor (även gubbar i 30års åldern! :eek: sorry Steve ;) ) och även "vanligt" folk, kostymnissar och hemmafruar.
( bör tillägas att jag inte "försvarar" trancen på något sätt, vädrar bara mina funderingar ) |
Håller med i det du säger. Känner också väldigt mycket igen mig i skolscenariot du just målade upp då man var så häftig när man sprang runt och lyssnade på Kalle Anka-hardstyle och Überdruck och grabbarna was teh . Nu skäms jag över att jag överhuvudtaget tyckte den musiken var bra.
Jag tror dock inte att det har med åldern att göra utan snarare hur länge man lyssnat på en viss genre. Jag kan ju själv erkänna att jag började mina banor med Scooter, Ian van Dahl, Lasgo och gänget för 5-6 år sedan. Detta blev ju ost efter ett tag och när man halkat in på den riktiga trancen trodde man att det inte kunde bli bättre än så. "Detta är ju högkvalitativa produktioner" och så vidare. Efter ett par ytterligare år insåg i alla fall jag att, fan - det finns musik som är mycket mer välproddad. Trancen är ju väldigt förutsägbar. Jag tycker överlag att house och framförallt proggen produktionsmässigt håller mycket högre kvalité. Nu har jag aldrig proddat en låt i hela mitt liv så kom inte och fråga mig vad det är som låter mer välproducerat för det har jag inte en aning om - jag tycker bara att dessa nämnda genrer har fler dimensioner än vad tex trance och kalle anka-hardstylen har, som jag så mycket var inne på för många herrans år sedan. Och då kunde jag för allt i världen inte förstå vad folk såg och hörde i prog och house som kunde vara så bra.
Sammanfattningsvis så är min uppfattning den att det finns fler dimensioner inom tex proggen, sånt som man på den tiden inte förstod eller lyckades ta till sig. Och att jag börjat göra det är väl ett resultat, anser i alla fall jag, av att min musiksmak (och sinne för musik) utvecklats de senare åren. |
|
|
| benni |
|
det kan kanske bero på att house musiken är äldre än trance, och att det var typ inne då när de gamla var unga ..
jag snackade faktiskt med en kompis häromdan om vad vi skulle lyssna på när vi blir gamla (60+).. de flesta gamlingar brukar lyssna på klassisk musik tror jag, eller rockmusiken som de brukade lyssna på när de va tonåringar typ... vad kommer vi att lyssna på egentligen? hardbanging techno a'la adam beyer kanske.. och berätta till våra barnbarn hur livet va på den tiden :p ... lol jag tror faktiskt det |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|