|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by benni
samma sak här... trancen blev tråkig imo och jag överfördes till techno, house, prog... whatever
fast den enda trance dj'n som fortfarande håller måtten för mig är Paul van Dyk... han har sin egen feta stil som jag gillar... flesta andra verkar vara Armin kopior (imo) som alla spelar detsamma (...eller vad vet jag) :p
många gillar också när DJ'n leker på scen... sånt händer väldigt sällan när en trance dj spelar... många har tillomed slutat beatmatcha ju.. dom har alla sina låtar ställda på samma bpm så att det är bara att mixa och färdigt :) .. fast detta gäller såklart inte bara trance dj's |
Det ges inte speciellt mycket utrymme för att leka med trancen tyvärr - vilket också är en av anledningarna till att jag lade det åt sidan. Det blir i längden enformigt och tråkigt att spela. Proggen som är lite monotonare, för att inte tala om technon, är mycket roligare att mixa för där kan man leka bäst fan man vill. Det jag gillar med proggen framförallt är de långa buildupsen. På en treminutersövergång kan man hinna med att leka mycket, ibland lite för mycket (kolla bara på Zabiela :D) - förutsatt att man har ett mixerbord med lite effekter eller en effektbox. Att bara klippa de olika EQ-banden och kanalerna fram och tillbaka blir lite tjatigt i längden.... |
|
|
| CJ InterCity |
För mig känns det som att hela prog-hypet blev en inne-grej i och med As The Rush Comes. Innan dess var det bara de kunniga som höll på med progg, medan trancen var 'teh ' - nu börjar trancen bli uttjatad. I sinom tid kommer proggen också bli uttjatad, precis som 60-tals musiken en gång i tiden blev uttjatad, osv :) Vi letar alltid efter något nytt, något som vi inte redan hört 1000 gånger. Så är det helt enkelt.
det har varit svårt för mig att fånga polarnas intresse. Det räckte att jag nämnde ATB eller Uniting Nations, så var dom förvirrade och borttappade :toothless och bland trance-folk har jag inte mycket att säga heller, alla vet ju redan allt om alla :p |
|
|
| Treo |
| Måste tyvärr hålla med om att trancen har blivit rätt tråkig. Detta har i mitt fall lett till dels mer house (ska bli intressant att se eric prydz på hultsfred senare i veckan) samt att jag plockat fram de gamla klassikerna igen.. Dj Tiesto - ISOS 1, Matt Darey - Ibiza Euphoria osv.. |
|
|
| mr_fisken |
Jag håller nog inte med alls. Kan vara för att jag inte lyssnat på trance mer än tre år men jag tycker helt klart dagens trance är helt jävla underbar. Precis som jag tycker äldre trance är lika bra
Jag är väl lite ostig av mig kanske;) :D |
|
|
| Dj_Irish |
Intressant tråd minsann. Med många läsvärda inlägg. Jo, allt fler går ifrån standard trancen, och vem kan egenltigen klandra dem med tanke på hur likriktad den genren har blivit. Till och med låt strukturen har blivit en del av definitionen för vad trance är! Det måste inte finnas en två minuters build-up, massivt break, fläskig over-the-top melodi som sedan ska upprepas en gång till innan låten slutar, i alla jävla låtar! Bläh!
Men så har det ju iofs sett ut sedan 98/99. Proggen är ju bra mycket mer intressant på det sättet. Om den nu inte hade varit så förbannat långsam och energi-lös :p
Jag älskar att lyssna på progg. Annars hade jag aldrig klarat av att hålla ordning på DI.FMs progg kanal helt själv. Min mp3-spelare är spränfylld med progg. Men jag tycker inte om att dansa eller spela progg. Avsaknandet av energi är tyvärr för stort. Jag glider ALLTID över till snabbare hårdare grejer om jag försöker lira progg. Jag är inte skapt för att lira progg, även om jag regelbundet får mina ryck...
Själv har jag då, för första gången på år och dar, bestämt mig för att jag ska hålla mig till de områden jag behärskar. Vilket inte är progg. Jag har därför konsentrerat mig på ösigare och hårdare grejer. Melodiskt går fortfarande, så länge energin finns där. Det är lite mot trenden märker jag (när det gäller spelningar och det allmänna snacket) men jag har bevisat för mig själv för många gånger att om jag lirar saker jag inte känner starkt för längst inne i hjärtat så suger jag nått så fantastiskt. Så det är kanske egentligen inte så mycket till val kanske...
Laszlo: Du har helt rätt med det du sa om mixandet. Vanlig trance är inte lätt att göra så mycket med som DJ. House eller techno erbjuder helt andra möjligheter. Har ett gäng polare som lämnade trancen bakom sig runt 94/95 för technons förlovande land precis av den anledningen. |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|