|
|
| magrec |
| quote: | Originally posted by jp
Het grote geld komt van de transport, Philips, Shell, Unilever en de dienstverlening (banken/verzekeringen), niet van die paar kazen.
Wij importeren troep, frutselen daarmee en verkopen het weer. Dat is Nederland. Wij maken zelf geen moer want we hebben behalve aardgas geen grondstoffen/mineralen. Bloembollen e.d zullen altijd verkocht worden omdat we marktleider zijn en geen enkel land ze zo goedkoop en kwalititatief hoogwaardig kan leveren. Economische motieven houden niet stand. Welke landen hebben nu de beste economie? Zweden, Engeland... landen zonder de Euro en met geringe Europese toenadering
|
Ik heb de cijfers hier liggen hoor, wij exporteren voor 24 miljard en importeren voor 20 miljard. |
|
|
| jp |
Ja dat we een exportoverschot hebben is wel duidelijk. Het gaat erom dat we eerst spullen moeten importeren voordat we het exporteren. We voeren ijzererts in, Hoogovens maakt er platen van en de Duitsers bouwen er auto's van. Dat kunnen de Duitsers niet zelf want ze hebben geen infrastructuur om die ijzererts te verwerken.
Hetzelfde geld voor de haven van Rotterdam. We laden duizenden auto's uit Japan uit schepen op trailers heel Europa door. Met containers hetzelfde. We zijn een doorvoerland. Nederland is onmisbaar vanwege haar ligging en transportcapaciteiten. Het internetverkeer gaat niet voor niets via Amsterdam, als ze dat in Spanje regelen dan kun je je online games wel vergeten.
Trieste bangmakerij allemaal. Die economische motieven gaan niet op. Zoals gezegd, de grootste economische groei zit buiten de Eurozone. Politici zijn niet te vertrouwen, luister eens naar je gevoel ipv naar die propaganda.
Verder ga ik hier niet over discussieren, ik ben hier voor ontspanning niet om me te irriteren. Het is leuk te weten dat het merendeel nee stemt en als je mensen wil overtuigen van hun ongelijk ga dan de straat op of ga in de politiek :happy2: |
|
|
| kolkiewolkie |
| Denk dat ik mij - bewust - van stemmen ga onthouden. Er zijn voordelen vind ik maar ik ben het met net zoveel punten oneens, dus kan ik beter niet stemmen. |
|
|
| @win |
| quote: | Originally posted by SnuggLe
Waarom ben ik voor de EU-grondwet?
1) Nederland is een klein land, en afhankelijk van haar export. Als we NEE zeggen tegen Europa kunnen we de speelbal van Europa worden, omdat we afhankelijk zijn van de rest van Europa voor onze economie en daardoor ook voor onze sociale voorzieningen. Het is daarom het beste om inspraak te hebben in de wetten en regelgeving omtrent deze zaken. Anders sta je aan de zijlijn.
2) Met de EU-grondwet worden de grondrechten van de EU-burgers vastgelegd, wat zorgt voor meer gelijkheid en een instrumentn om wat te doen aan onmenselijke situaties in lidstaten van de EU die zich hier niet aan houden.
3) Met de grondwet kan er makkelijker grensoverschrijdend worden opgetreden in het belang van de veiligheid maar ook volksgezondheid (epidemieen et cetera). Dat is voor een ieder van belang. Samenwerking is lastig...dat wel.
4) Met een EU-grondwet kan er (volgensmij?) ook misschien eens wat gedaan worden aan die torenhoge landbouwsubsidies (...die echt het grootste deel zijn van de EU uitgaven).
5) Als Europa een BLOK wil vormen tegen het machtsblok dat Amerika heet, en zich daar tegen wil kunnen verzetten, moet het eerst de interne verdeeldheid eens aan de kant zetten. Samenwerking is hard NODIG, en daarom is een EU-grondwet onmisbaar!
6) NL blijft haar eigen regering houden en verantwoordelijkheden ...dus ze verliezen niet alles aan de EU.
7) de belangrijkste denk ik: als NL nee zegt tegen de Grondwet, heeft het weinig te zeggen over europese kwesties in de toekomst! Het asielbeleid bv: NL kan zich dan minder sterk maken tegenover bv een Spanje die een generaal pardon geeft aan veel asielzoekers (met de kans dat die naar NL komen). En dat is pas 1 voorbeeld.....
Kortom: een NEE is funest voor NL, omdat het dan qua invloed een HEEL stuk achteruit gaat, wat zeker gaat zorgen voor een economische en sociale crisis.
Mijn internet stemwijzer geeft ook duidelijk een JA aan.
Waar ik wel mee zit is het vetorecht dat blijft bestaan. Zo kan er veel geblokt worden door andere landen. Daarbij is het nog maar de vraag of de grote landen ook naar dat soort veto’s luisteren. Ik ben daarom ook benieuwd hoe het nu gaat met de nieuwe begrotingen: Groot Brittanie raakt haar kortingen kwijt (en wil een veto gebruiken als dat gebeurt) en NL betaalt te veel eigenlijk (en wil een veto gebruiken als dat zo blijft).
Ik blijf denken dat het gros van de mensen stemt uit onvrede met de NL politiek (wat neits met die referendum te maken heeft) en ook niet eens WEET waar het over stemt.
Het voorstel van Wouter Bos om over 1,5 jaar nog een referendum te houden (want dan hebben alle landen gestemd voor de grondwet) lijkt me dan ook een goede optie eigenlijk. |
Wat een prachtige argumentatie! En dan vergeet je zelfs nog een aantal goede punten ;) Gelukkig trekt het aantal JA-stemmers ook weer bij!
Maar eigenlijk ben ik van mening dat dit referendum helemaal niet moet worden gehouden. Veel te veel mensen weten gewoon veel te weinig van de Grondwet af om een goede en afgewogen keuze te maken. Mensen die Nee gaan stemmen vanwege het huidige kabinet, de Euro en de mogelijke toetreding van Turkije zitten er gewoon naast. Maar daar heb je gelijk wel de grote kern van Nee-stemmers naar mijn mening. Ik stoor me er wel enorm aan als mensen met deze argumenten in hun hoofd Nee gaan stemmen. Kijk ik vind Balkenende ook de slechte premier van na de oorlog, maar ik stem ook duidelijk voor! |
|
|
| New Wave |
Ik ben het er ook mee eens dat Frankrijk een tegenwerkend effect heeft op het geheel. We kunnen uit de laatste jaren concluderen dat ze wel gematst zijn. Kijk naar hun begrotingstekort wat te laag was. (tevens bij Duitsland). Zalm maakt bezwaar omdat Frankrijk en Duitsland er wel heel gemakkelijk mee weg komen maar dta wordt weg gewimpeld. Dan heeft plots nederland een begrotingstekort en wordt Zalm op het matje geroepen. Als we minder aan brussel hadden gegeven hadden we ook geen begrotingstekort gehad. Zo worden de grote landen gematst en sta je als klein land die veel te veel aan europa geeft helemaal nergens.
Ook de landbouwsubsidies voor de landen als Turkije zal een groot kostenplaatje worden. Daarnaast schenden zij nog elke dag de rechten van de mens. Het enige positieve aan Turkije is dat je er lekker op vakantie kan.
Nederland is een doorvoerland voor groot industrie. Een auto wordt hier in Nederland vrij goedkoop ingevoerd en vrij goedkoop ge-exporteerd. Uitendelijk betaal je in het land waar je de auto naar exporteerd minder dan dezelfde auto als je hem hier had gelaten. Lang leven alle bijkomende kosten. Want na het verdienen op de export, verdienen ze ook nog eens extra veel op hun eigen mensen. Als je zelf een auto importeerd kost je dat ook nog eens ene flink bedrag. Er zullen allemaal van dit soort onlogische dingen bijkomen omdat elk land een andere visie op de zaken heeft.
Daarnaast zal de drugs niet meer worden gedoogt en zal in nederland de criminaliteit wat drugsteelt en handel sterk toenemen. Europa ziet de cijfers en zal Nederland flink op de hielen zitten. Dat zal ongetwijfeld allemaal weer flink geld gaan kosten maar dat hebben we niet. Zo kunnen we nog uren doortypen. Ik vind het allemaal maar een beetje te link. Volgens mij zullen we er niet op vooruitgaan. |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland
|