return to tranceaddict
Pages: [1] 2 
Promoskivor?

Laszlo
Hola

Alla kanske inte vet att jag sänder radio här i Växjö, entimmas program varje tisdag som vi kallar Växjö Club, som jag sänder tillsammans med två kollegor. Programmet ligger under studentradion och vi sänder på en annan lokalradiostations frekvens två timmar varje vardag. Vi får en hel hög med promoskivor varje vecka från diverse olika bolag, men det mesta är ju komersiellt skräp. Har hittat några godingar som vi fått med PvD och andra nissar, men överlag är det bara mainstream.

Det jag undrar är om ni tror EDM-bolag vore intresserade av att skicka skivor till oss? Gärna vinyl eftersom det är helst det vi spelar, och för att det mesta givetvis släpps på det mediumet. Vi är f.n. bara tre personer som sänder, och vi har ganska svårt att fylla ut programmen med material som vi själva köper - vi är trots allt bara studenter.

Jag är programansvarig för Växjö Club, och det vore väl i huvudsak min uppgift att ta kontakt med olika bolag - men vem ska jag kontakta? Är det artisterna direkt, är det bolagen, promoters, förläggare? Jag är inte helt på det klara med hur detta fungerar. Det finns ju tusentals småbolag överallt, och det skulle ta en evighet att kontakta allihopa. Finns det några genvägar, så som förläggare och dyl.?

Ni som är lite mer insatta - help us out. För övrigt så försöker vi täcka det mesta inom EDM-scenen i våra program.

Jag kanske kan nämna också att vi nåt ut till ungefär 400.000 lyssnare (om man ska tro det de säger på närradion). Hur många som egentligen lyssnar har jag dock inte en aning om.
CJ InterCity
jag tror att många gärna vill veta hemligheten bakom att få hem promos :p min gissning är att snacka med distributörer som exempelvis www.amatodistribution.co.uk men jag vet inte säkert... får hem lite promos då och då men det är av folk man "känner" alltså inte vadsomhelst :)
Dj_Irish
Det är inte lätt att hamna på promolistan som ni nog redan har märkt. Att köra en radioprogram på FM radio är ett bra knep. Desto fler lyssnare ni har desto lättare är det att få napp bland skivbolag. Dock ska man inte hoppas på speciellt mycket vinyl i dessa dagar. Dyrt för bolagen jämfört med att bränna ut och skicka på CD. Många bolag sammanställer ju regelbundna månads-promo skivor med all låtar som ska släppas inom snar framtid. Hade varit för besvärligt att göra liknande på vinyl.

Annars är kontakter den absolut bästa vägen till att få promos. Vänner och bekanta helt enkelt. Om du lyckas bli uppmärksammad som DJs kommer artister söka sig till dig för att få sitt material spelade. Först osignade artister men sedan även lite andra. Dock är det en jävla kamp att komma upp i sådana nivåer.

Om man nu befinner sig i en situation där man inte har kontakterna eller ett grymt rykte så är det bara en sak som gäller. Det är att RINGA, inte mejla, till bolagen och fråga snällt om en plats på promolistan. Givetvis hjälper det mycket om du på något sätt har regelbundna spelningar (gärna om en klubb kan backa upp dig på att du spelar där ofta) eller något annat som kan skänka god exponering åt bolagets produkter. Den personliga kontakten hjälper en hel del. Det gäller bara att våga och kunna sälja in sig på rätt sätt. Har en kontakt som ringde upp en hel lista med progg-bolag och en del nappade och skickade honom promos. Han var inte någon känd DJ precis.

Alternativt, är det jättebra att hänga i forum som har med musikproducerande att göra. Lär känna talangfulla artister innan de slår igenom. Om man letar ordentligt kan man bli glatt överraskad över hur mycket bra det finns som ännu inte är signat. Dom produktionerna har ni absolut störst chans att få tag på :)
Laszlo
hmm..det var som jag befarade, vi får se hur det hela utvecklas...tack för tipsen! :)
jofawe
psssst... kolla med Snakebyte ;)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden