return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 
The History of House

SnuggLe
"You may be black, you may be white, you may be Jew, or Gentile. It don't make a difference in our house."
Mr Fingers, Can U Feel It? - 1986

Na allemaal offtopic gespam maar weer eens een (ehum) 'serieus' draadje: de History of House. Verveelde me een beetje en zat op internet te struimen, en kwam wat leuke sites tegen over de history of house. Het allereerste begin in de gayscene in Amerika etc etc. Want het is natuurlijk altijd goed om je achterland te kennen :) Tenminste, ik vind het wel leuk om me te verdiepen in dat soort dingen. Zo rijkt de muziekkennis van velen (waaronder die van mij) niet echt veel verder dan Thunderdome I en Houseparty 2.... en misschien nog 2unlimited. Leuk om te zien dat bv Moby op Thunderdome 2 staat met een plaat. Zo zijn er veel dj's/producers die vroeger ook al bezig waren en al jaren meegaan. Hieronder wat dingen/citaten die ik tegenkwam: (verre van compleet natuurlijk, maar oke ;)) Oh: vul gerust aan als je nog leuke dingen ziet/vind/weet 'uit de oude doos'...! Foto's van 'legendarische' dingen bv. :)

Goede links
http://www.livingart.com/raving/art...usemusic101.htm
http://music.hyperreal.org/library/...y_of_house.html
http://www.jahsonic.com/House.html
http://www.party-mania.nl/history.htm
http://www.skoolhouse.com/learn/househist.htm

De welbekende 303!

Eigenlijk zijn we allemaal afstammelingen van wat homofielen :)
"The term 'House Music' is derived from the club that the music stems from, 'The WareHouse', in Chicago. Between 1977 and 1983 it was presided over by DJ Frankie Knuckles [he moved there from New York City in 1977], where he played a mixture of underground Disco, Funk, Soul and classic Philly sounds to a loyal following of predominantly black, gay clubbers.

De godfather van de House, Franky Knuckles. Bekende mensen van de oude stempel die nu nog wel eens draaien (in NL) zijn oa Masters at Work en Tod Terry (binnenkort op Extrema). Levende legenden!

De naam Studio54 bekend bij mensen hier? De dood van de disco begon daar:
De beroemdste (en misschien ook beruchtste) discotheek uit deze periode was ongetwijfeld Studio54. Deze club opende in april 1977 zijn deuren voor het exclusieve publiek. Toegang krijgen tot de club was bij wijze van spreken moeilijker dan op audiëntie gaan bij de keizer van Japan, zelfs wereldberoemde filmsterren of artiesten waren niet automatisch verzekerd van toegang. Cher werd ooit toegang tot de club geweigerd ("But I'm CHER!" "Yes, we KNOW who you are..."). Ook Nile Rodgers kon bij aankomst weer woedend huiswaarts keren. Het verhaal gaat dat hij toen hij thuis kwam een nummer met als titel ' off' opnam om zijn frustratie te uiten over het weigeren van de toegang. Later veranderde hij met zijn groep Chic de tekst en de titel in 'Le Freak', wat een wereldberoemde hit werd.
De portiers bij de ingang hadden de opdracht om een zo gevarieerd mogelijk publiek te selecteren, topping the salad werd het genoemd, vaak stonden er meer mensen buiten de club dan er binnen ooit in zouden kunnen, was je eenmaal binnen dan behoorde je bij de beautiful people.
Studio 54 was het toppunt van jaren 70 decadentie tijdens het hoogtepunt van de discorage, enorme hoeveelheden drugs, vooral LSD, quaaludes (een soort valium) en cocaïne werden gebruikt. De pakjes cocaïne werden soms in de jaszakken van de bezoekers gestopt om ze zo een handje op weg te helpen met het opbouwen van de sfeer. Een enorm decorstuk met daarop een afbeelding van een halve maan die met een lange lepel een snuif cocaïne neemt hing aan de wand. Lampjes die de cocaïne moesten voorstellen knipperden vanaf de lepel in de neus van de halve maan. Er waren meer decorstukken, (het gebouw was vroeger een theater) en regelmatig wisselden verschillende afbeeldingen elkaar af. Op de dansvloer werd overal seks gesimuleerd, op de toiletten en in de kelders vol met matrassen vonden orgieën plaats. De pers en paparazzi werd buiten de deur gehouden omdat ook beroemdheden die binnen waren meededen met wat er gaande was.
De muziek die gedraaid werd was niet echt een belangrijk ingrediënt, het was er slechts als aanvulling van het totaal seks ,drugs en extravagant publiek. Wat dat betreft heeft Studio 54 weinig invloed gehad, maar het vertelt wel iets over het tijdperk Disco, waarin seksuele uitspattingen (voor de ontdekking van AIDS) en totale vrijheid een toppunt bereikten.

Bron: http://www.party-mania.nl/history.htm

Ook mooi, de rol (revival) van de Smiley:
Eind jaren tachtig dook Smiley terug massaal op: dit keer als uithangbord van de Acid House-cultuur. Verantwoordelijke van dienst was Danny Rampling, een Londense DJ die in 1987 als één van de eersten in Europa Chicago-housemuziek begint te draaien. Op de flyers van zijn 'Shoom'-parties figureerde Smiley. Als acid-house en new-beat vervolgens Europa overspoelen, wordt Smiley hét symbool bij uitstek van de ravers.

Kraftwerk! Zij begonnen met de 'europese' house, Autobahn is een zeer bekend album. Kraftwerk wordt samen met M.A.R.R.S. door sommigen gezien als 'de' echte doorbraak van Housemuziek (anders dan Tiesto op de Olympische spelen ;)):
House music has spread throughout the world. It has spread to Detroit where Transmat Records released Derrick May's Rhythim Is Rhythim record at the Metroplex Studio laying down post-Kraftwerk tracks like "Nude Photo" and "Strings". It has spread to New York, where the respected club producer Arthur Baker has been given a new lease on life, recording unapologetic dance records like Criminal Elements "Put The Needle To The Record" and Jack E. Makossa. It has spread to London where a gang of renegade funk boys called M/A/R/R/S took the British charts by storm, climbing to Number 1 with the brillant collage record "Pump Up The Volume".

Wie of wat heeft jou naar house doen luisteren en welke 'evolutie' heb je zelf meegemaakt binnen de house? Wat heb jij zien veranderen en wat denk je dat er gaat veranderen?
Freezel
Houseparty CD's zijn voor mij echt een inspiratie geweest. De eerste 4 cd's, vind ik echt de beste cd's die ik in mijn collectie heb staan. Grootste inspiratie is voor mij Ben Liebrand geweest met zijn beroemde Grandmixen.

Ook de radioprogramma's van toendertijd heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te volgen: Rave Radio op Veronica vanuit Amerika met Adam Curry, het begin van Dance Department op 538 en de daarop volgende 538 Party Nights (heb nog een opname liggen uit 1994).
SnuggLe
quote:
Originally posted by Freezel
Houseparty CD's zijn voor mij echt een inspiratie geweest. De eerste 4 cd's, vind ik echt de beste cd's die ik in mijn collectie heb staan. Grootste inspiratie is voor mij Ben Liebrand geweest met zijn beroemde Grandmixen.

Ook de radioprogramma's van toendertijd heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te volgen: Rave Radio op Veronica vanuit Amerika met Adam Curry, het begin van Dance Department op 538 en de daarop volgende 538 Party Nights (heb nog een opname liggen uit 1994).

Voor mij Houseparty 2 ook ja, die tapete ik toen van een vriendin van mijn zus (die eigenlijk niets met house had, maar oke). Daarna 2unlimited en die shizzle....... via Jean/Jurgen terecht gekomen bij Ferry/Tiesto en daarna meer Dazzle/Stigma/Lars holte. Nu dus meer prog en techhouse.

Ook wel naar gabber en hardcore geluisterd toen ik een jaar of 14-16 was (wie niet eigenlijk? ;)), en ook nog geregeld wat feesten bezocht. Wat een foute tijd was dat eigenlijk zeg. Gabber Piet in de top 40, de mosselman en dat soort dingen. Fout fout fout.....
Muppy
Ik heb laatst het boek Door! Dance in Nederlands gelezen, en daar staat ook een stukje geschiedenis in. Vond het wel leuk om te lezen dat iedereen bij de acid-platen van Joost van Bellen op de grond ging zitten uit protest...

zie het al voor me:p
New Wave
House party 2 heb ik ook nog ergens op bandje staan. Ik ga hem effe zoeken. :)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland