|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Scintilla
Jag hoppas verkligen att ni som har anhöriga/vänner i de drabbade områdena får hem dem levande... :(
St Andrew: Den siffran talar bara om dem som charterbolagen saknar. Det är minst lika många som har rest själva... |
säker? trodde det var UDs officiella siffra typ (altså medräknat folk som rest dit själva)?
| quote: | | Steve och Benni: Helt otroligt, jag är mållös... inte ens en varning, när de visste om att en våg var på väg... jag förstår att de inte kunde förutspå omfattningen av det som har hänt, men hade de ett krismöte om saken måste de ju ändå vetat att det var ganska allvarligt... :( |
tror det hade med att göra att:
1. Dom underskattade situationen, dom visste att en våg var på väg men trodde inte den var så allvarlig (dom hade liknande hot några dagar innan, men då hände inget i princip).
2. Kommunikationen är inte den bästa i dessa länder. Att evakuera alla människor från alla stränder är inget lätt sak att göra, ännu svårare om man har väldigt kort om tid på sig.
3. Det är alltid lättare i efterhand, men dom har förhoppningsvis lärt sig en läxa och kommer fixa så detta aldrig mer kommer hända. Det är ungefär som 11 sept, dom visste att ett plan krashat in i ett av tornen, dom visste att det var kapat, dom visste att det var 3 mer plan kapade, men dom kopplade inte att dom skulle göra samma sak. Om detta hände igen, så skulle dom sjuta ner dom andra planen eller nått...
säger inte att dom gjorde rätt eller nått, säger bara att det inte är så lätt i stundens hetta som det är med facit i hand ;) |
|
|
| Vizay |
liten uppdatering från min sida.
Vår grannfamilj befann sig hel och hållen i en annan del av Thailand å hade inte märkt av katastrofen mer än vad dom såg på nyheterna. Känndes skönt å få höra det :)
dock fick vi reda på att några vänner till mina föräldrar som flyttat bort till thailand har omkommit så det blev både goda och dåliga nyheter :/ |
|
|
| MojjMojj |
Helt enorm kraft det är i dessa Tsunamis. Är drygt 50 års mellanrum mellan liknande Tsunamis, men då och har det blivit jordskalv på ut till tusen gånger så starkt som denns i asien. Vågor på över 50 meter som rör sig i närmare 1000 km/h.. Läskigt:nervous:
*Håller tummarna för att nära och kära hittas oskada* |
|
|
| Dioxys |
| quote: |
*Håller tummarna för att nära och kära hittas oskada*
|
samma här :( |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|