|
|
| Matthijs |
Hier de reactie van Marcel Mingers, directeur van Extrema, op de website van Extrema over de actie van ID&T:
| quote: |
Onlangs ontstond er een paniekaanval aan het adres van dance-evenement Innercity. Het zoveelste event dat niet slaagt wegens een overkill in de markt en de te hoge prijzen, volgens Duncan Stutterheim (directeur ID&T). Is dan nu eindelijk het moment aangebroken dat een van de marktleiders de prijzenoorlog verklaart en dat dadelijk dance ‘te koop is’ voor een prikje?!? Moeten we niet eens een persbericht schrijven over de gang van zaken bij sommige artiesten met sterstatus die astronomische gages vragen voor optredens? En over de vraag wie deze bedragen heeft gecreëerd? Wie is er nou gek? Degene die de prijs vraagt of wie deze prijs wil betalen? Of nog gekker: wie biedt het meeste en betaalt uiteindelijk absurde prijzen voor artiesten, waardoor de entreeprijzen wel omhoog móeten?
Extrema heeft altijd aan haar filosofie vastgehouden en gezegd: “Voor deze prijs, graag of niet!” Maar zelfs voor ons gaat tegenwoordig die vlieger soms niet meer op. Bedragen rijzen de pan uit en wanneer je vervolgens andere artiesten programmeert, artiesten die het nog wél snappen, merk je dat ook zíj al betoverd zijn door de gladde commerciële managementbureaus en alsnog met onredelijke eisen komen. Gelukkig zijn de entreeprijzen bij Extrema niet astronomisch hoog te noemen. Neem bijvoorbeeld ons nieuwjaarsevenement NYE dat met een sterke artiestenprogrammering voor 37 euro absoluut redelijk te noemen is. Conclusie: lagere prijzen? Prima, maar daar hoeven wíj dus niet aan mee te werken. Overigens vraag ik me ten zeerste af of de artiesten dan ook hun hoge prijzen zullen bijstellen. Of laten ze de dance-industrie gewoon langzaam wegrotten..?
Voor bezoekers wordt het inderdaad steeds moeilijker om zich de toegangsprijs te kunnen veroorloven. Zeker in economisch minder goede tijden zoals nu. ‘n Andere reden dat een feest zo duur is, is het feit dat de productie niet gek genoeg kan. Mindkilling lightshows; ‘t liefst tien lasers en alles uitgevoerd door professionals uit de film- en theaterwereld. Erg duur, maar wél af. Korte termijnvisie dus. Iedereen moet er toch aan meedoen, want de bezoeker raakt verwend en zit bijna de lampjes te tellen in het plafond, voordat hij de zaal binnenloopt. Vroeger (ghaha, hoor mij praten!) ging het om harmonie, de dj stond in een hoek, leuke deco, mooi uitgedost publiek en een goede vibe… ja, ja, dat kon je toen krijgen voor maar liefst 35 gulden! Maar die tijd is helaas allang voorbij.
‘t Laatste dat ik toch nog kwijt wil, is dat Extrema als een van de eerste met succes werken met een eigen E-tickingssysteem. Al ruim 30% wordt verkocht via onze website en dit gaat prima. Ook dit is een manier van kostendrukking.
Ik kan nog wel uren doorgaan à la ‘waarom zus en waarom zo’… Misschien is het een idee om eens ’ n open discussie te voeren in de media met Duncan (ID&T), Brian (UDC) en mijzelf. Barend en van Dorp, jongens?
Groeten,
Marcel Mingers,
Directeur Extrema
|
Lijkt mij ook wel interessant om zo'n discussie tussen de heren te zien, wie weet binnenkort... |
|
|
| Jappio |
| Zou de Nederlandse Dance Scene hier op termijn niet helemaal van instorten? Ik kan me voorstellen dat bepaalde dj's hier niet meer komen draaien omdat ze de gages die ze vragen niet betaald worden. Nederland als toonaangevend danceland zou dan toch minder toonaangevend worden. |
|
|
| basd |
| quote: | Originally posted by Jappio
Zou de Nederlandse Dance Scene hier op termijn niet helemaal van instorten? Ik kan me voorstellen dat bepaalde dj's hier niet meer komen draaien omdat ze de gages die ze vragen niet betaald worden. Nederland als toonaangevend danceland zou dan toch minder toonaangevend worden. |
Zit wel iets in. Het is te hopen dat DJs voor die tijd inzien dat de bedragen die ze krijgen totaal niet in verhouding staan met datgene wat ze doen. Maar daarvoor moet niet alleen in Nederland zoiets gebeuren, want dan gaan al die DJs inderdaad gewoon in het buitenland staan draaien, waar ze de gevraagde bedragen wel krijgen. En dat zal nog wel even duren denk ik. Het is dus te hopen dat andere landen dit ook een beetje gaan inzien. Maar ik ben er eerlijk gezegd bang voor dat DJs in landen als Amerika gewoon nog steeds die exorbitante bedragen blijven vragen EN krijgen. Dus dat zou ook niet echt helpen.
Interessante ontwikkeling. Aan de andere kant vind ik niet dat organisators zich hierdoor echt tegen zouden moeten houden, dan maar wat minder grote namen op de lineup. Maar goed, dat pikt het grote publiek denk ik niet. Probleem. |
|
|
| Smirnoff |
Mischien kan je het ook van een andere kant bekijken.
Er lopen in nederland heel veel talenten rond die niet bekend genoeg zijn om op grote feesten te mogen draaien.
Als de "bekende" namen te duur worden kunnen deze "talenten" natuurlijk wel een kans krijgen.
Het gaat uiteindelijk om de muziek, de sfeer moet je zelf maken.
Volgend jaar "RV" in concert !! :D
Ik zou er zelf geen moeite mee hebben, het gaat mij iig niet om een DJ maar om het geheel. ;) |
|
|
| basd |
| quote: | Originally posted by Smirnoff
Mischien kan je het ook van een andere kant bekijken.
Er lopen in nederland heel veel talenten rond die niet bekend genoeg zijn om op grote feesten te mogen draaien.
Als de "bekende" namen te duur worden kunnen deze "talenten" natuurlijk wel een kans krijgen.
Het gaat uiteindelijk om de muziek, de sfeer moet je zelf maken.
Volgend jaar "RV" in concert !! :D
Ik zou er zelf geen moeite mee hebben, het gaat mij iig niet om een DJ maar om het geheel. ;) |
Met als gevolg dat er geen hond meer op afkomt omdat er geen grote namen meer geboekt staan. Vergeet niet dat veel te veel mensen alleen maar op die headliners afkomen..
En uiteindelijk is dat dus ook niet goed voor de organisatoren. |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland
|