return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 [70] 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 
Theo van Gogh vermoord!

Donna
k snap wel wat Bram daarmee bedoeld,maar t is niet eerlijk om dit te zien als olie op t vuur gooien wanneer t wordt uitgezonden.

Naar aanleiding van de bekent gemaakte feiten over de dader snap ik niet echt dat je dat zo nog ziet,je verdedigd een groep mensen die haat WILLEN zaaien en geeft de schuld aan t programma die t uitzend.

Als er morgen een soortgelijke moord gepleegt wordt,worden de meningen al meer verdeeld,de dag erna zouden er 2 bijkomen dan draaid flink wat van de bevolking hun mening bij,maar das niet logisch want dan nog zouden er evenveel goeie en slechte zijn;)
SnuggLe
Oh, nog even wat dingetjes:

- d'r zijn vandaag relletjes geweest bij het Terra-College in Den Haag. Matten van allochtonen met de politie..... best heftig ook!

- In Amsterdam was er vandaag een demonstratie van marokkanen allochtonen om zich hiertegen uit te spreken, tegen de moord op van Gogh.

- Gisteren is er ook nog even goed gemat in Den Haag. Een paar wouten hebben dikke klappen gehad door 'rechtse' demonstranten.

Kijk, dat tweede is best goed...... Veel oudere marokkanen die er in meeliepen. Zullen het dan alleen de jongere marokkanen zijn die zo *stom* zijn? Die 8 lui die in Amsterdam zijn opgepakt waren allen tussen de 17 en 28......... Dus het is echt de nieuwe generatie.

Dat van haat wat ik zei was een beetje stom. Tuurlijk moeten ze alles brengen. Maar dit soort dingen worden door 'ons' NL-ers niet vergeten, plus draagt bij aan beelden dat ze allemaal zo zijn (wat niet zo is). Maar oke, ik geef hier nu alleen boven even de feiten weer, geen zin in weer zinloze discussies.
Teknikol
quote:
Originally posted by SnuggLe
Kijk, dat tweede is best goed...... Veel oudere marokkanen die er in meeliepen. Zullen het dan alleen de jongere marokkanen zijn die zo *stom* zijn? Die 8 lui die in Amsterdam zijn opgepakt waren allen tussen de 17 en 28......... Dus het is echt de nieuwe generatie.

Het is altijd die generatie geweest, volgens mij. Hun opa kwam hier werken, familie met kinderen komen later ook over. Die kinderen krijgen kinderen..
Zij groeien op in een cultuur die op een aantal zeer belangrijke punten tegenovergesteld is.
Naar een christelijke school gaan deze jongeren bijvoorbeeld vaak niet. In het openbaar onderwijs krijgen ze normen en waarden (klote zo'n ontkracht begrip) aangeleerd die niet stroken met wat ze van huis uit meekrijgen.
Hierin moeten ze dan een keuze maken. Dit gaat niet zonder problemen thuis, maar ook op school natuurlijk. Ze weten niet wat ze er mee aan moeten. De autochtone Nederlander net zo goed niet.
Wat nu? Daar sta je dan, in een penibele situatie voor jezelf als persoon, wil je de keus nog wel maken?
Dat lukt dan vaak wel na verloop van tijd. Maar een kleine groep valt in een wereld van vandalisme, criminaliteit, provocatie en nog meer zaken die de negatieve spiraal doet doordraaien. Die groep (het blijven jongeren) is vaak ook nog eens heel beïnvloedbaar, dus wat houd je dan nog tegen.
Als ze vervolgens eigenlijk nog steeds niet voor zichzelf hebben kunnen kiezen en jou word heel zwart-wit, helder en duidelijk verteld hoe de wereld in elkaar steekt..Sja dan word het ineens wat makkelijker om te kiezen. Extremistisch/radicaal of niet, het is in ieder geval duidelijk.

Ik probeer hier niets goed mee te praten. Moorden mag niet. Ik probeer alleen duidelijk te maken waar het in deze gevallen (naar mijn inschatting) zo'n beetje om draait. Ik hoor het graag als het niet helemaal klopt.

De belangrijke vraag voor mij is nu: Wat kun je hier als samenleving nu mee? Het moet duidelijk van twee kanten komen. In ieder geval preventief te werk gaan (bijv. op school, de sportvereniging of in het buurthuis). Dat gebeurt nog te weinig. Het is allemaal maar die directe confrontatie..en oorlogen zijn daar uiteindelijk het resultaat van geworden.
En er ligt duidelijk ook een taak voor de jonge Nederlands-Marokkaanse ouders die hun kinderen strax moeten sturen in de juiste richting. Ze de keus geven. Net als dat ik dat kreeg om te kiezen voor een meer christelijke manier van denken en eentje zonder.

Voor de Marokkanen die qua denkwijze niet kunnen/willen veranderen (dus niet preventief zijn te benaderen) weet ik het niet. Maar dat is wel de problematiek die aan de orde van de dag is. Misschien dat je ze wel keihard moet aanpakken, maar ik denk dat je daar geen vrede mee schept. Zoals overal geroepen word: actie > reactie > actie > reactie enz. De softe aanpak werkt ook niet, dat is wel gebleken de laatste tijd.

Nou, volgens mij heb ik nu alle dingen erover gezegd. Het blijft altijd een lastig probleem wat niet te elimineren valt, dus ook niet in de letterlijke zin van het woord. Wel kunnen we samen een gulden middenweg vinden, denk ik. Het is alleen de vraag hoe lang dat duurt en zeker nu alles zo actueel is, is daar misschien weinig zicht op. Maar heb vertrouwen!;)

grz,

Ramón

P.S. dit verhaal heeft natuurlijk niet alleen betrekking op de Marokkaanse groep in Nederland, maar net zo goed op andere etnische groeperingen.
Donna
Ik denk niet dat deze discussie zinloos te noemen is,alleen omdat ie wat heftig uitgevallen is? onzin.

Iedereen weet dat niet iedereen over 1 kam te scheren is,wat ik ook weet is dat er TEveel foute gevallen in dit land aanwezig zijn om ertegen in opstand te komen,maar de tijd zal t leren denk ik..
Cosmic
Gaat weer lekker offtopic...vond het juist zo interessant worden.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland