return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 
Sänka spritskaten?

St_Andrew
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

regeringens utredare har föreslagit 40% sänkt spritskatt från 1 januari 2005.

bra eller dåligt?

jag måste säga att jag e väldigt kluven i frågan... nu när vi ändå inte kan kontrollera våran alkholpolitik genom att alla importerar själva så kan man ju lika gärna försöka tjäna lite pengar själva... men o andra sidan e jag lite rädd för sveriges höga alkoholkonsumtion... men men discuss :D
RebeL9
skitkasst. sprit = no good.
nu är de bara ett steg närmare att börja dela ut gratis sprit till ungdomar på gatan
Sorrow
Sverige har alltid haft en rädsla för alkohol sedan nykterhetsrörelsens glansdagar. Kommer vi att se en kortsiktigt ökning av konsumtionen? Troligtvis. Långsiktig? Svårt att säga egentligen. Om alkoholen blir en lättare del av kulturen som det är i t.ex. Italien är en sak, om den bistår i form av "dricka vodka till man ligger medvetslös i en buske" kan det bli trubbel.

Ur juridisk synvinkel är det fanimej på tiden att vi sänker spritskatten och släpper spritmonopolet. Det går direkt emot EG-rätten.

Ur personlig synvinkel tycker jag också att det är på tiden att vi sänker spritskatten, även om det inte kommer att betyda att jag själv skulle dricka mer.
Funfrock
sveriges alkoholpolitik har ju inte fungerat något vidare hittills, så varför inte pröva något nytt?

Att man också funderar på hårdare straff för langning till minderåriga tycker jag är bra. Småbarn har inget med alkoholen att göra.
St_Andrew
quote:
Originally posted by Funfrock
sveriges alkoholpolitik har ju inte fungerat något vidare hittills, så varför inte pröva något nytt?

Grejen var ju att den faktiskt fungerade väldigt bra ända tills införselkvoterna på alkhol förändrades och folk började importera själva.

jag tror att sverige måste börja försöka föändra sina alkoholvanor istället som sorrow sa, ha kvar hög sprit skatt och stora införselkvoter (som vi inte kan ändra) är ganska meningslöst... mer proppaganda kanske...

att släppa monopolet tror jag dock inte på, på tok för många minderåriga skulle få tag på alkohol för lätt isf.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden