return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 [4] 5 
Sänka spritskaten?

Sorrow
Hauken, jag instämmer i ditt resonemang till sånär som på en detalj. Som jag varit inne på tidigare menar även jag att det ska till en kulturskillnad i vår relation till alkoholen snarare än något annat. Däremot så förstår jag inte riktigt resonemanget att det skulle vara ett bättre utbud när det bara finns ett alternativ? Självfallet så skulle utbudet öka om monopolet togs bort.. Det är ju typ marknadsekonomi 101, för att inte säga logik 101. ;)
St_Andrew
quote:
Originally posted by Sorrow
Hauken, jag instämmer i ditt resonemang till sånär som på en detalj. Som jag varit inne på tidigare menar även jag att det ska till en kulturskillnad i vår relation till alkoholen snarare än något annat. Däremot så förstår jag inte riktigt resonemanget att det skulle vara ett bättre utbud när det bara finns ett alternativ? Självfallet så skulle utbudet öka om monopolet togs bort.. Det är ju typ marknadsekonomi 101, för att inte säga logik 101. ;)

fast kravet för att systembolaget ska få vara kvar är att dom i princip att dom tar in allt. tror det finns få kommersiella alternativ i världen med så bra utbud som systembolaget...
Hauken
quote:
Originally posted by Sorrow

Det jag menar med utbudet är just det sortiment vi har. Du kommer aldrig kunna välja mellan så pass mycket olika viner iaf systembolaget försvinner. Samma med öl mm..

Alla affärer kommer bara ha dom populäraste sorterna. Visst, det kommer nog finnas specialbutiker.. Men i mindre städer, som t ex Östersund, är det inte lika säkert..

Sedan blir det förmodligen också dyrare i dessa special butiker, eftersom större lager och fler leverantörer = högre kostnader.

Systembolaget funkar ju bra i sig, men bättre öppetider vore önskvärt..
Glorie
sänka skatten är ett bra förslag! (även om det finns nackdelar) jag vet att jag inte kommer dricka avsemärt mycket mer för det. Jag dricker redan rätt sällan... det enda jag vet är att jag kommer kunna köpa mer och ha ett förråd istället.. hemma alltså... det har man ju inte råd med nu precis.. eller jo..jag har köpt när jag varit nere i Holland. (tre flaskor brukar räcka minst ett halvår om inte längre)

skrämmande e dock tanken på rattfyllan som kommer öka lavinartat.. :nervous: fast hembränningen lär ju minska.
Sorrow
quote:
Originally posted by Hauken
Det jag menar med utbudet är just det sortiment vi har. Du kommer aldrig kunna välja mellan så pass mycket olika viner iaf systembolaget försvinner. Samma med öl mm..

Alla affärer kommer bara ha dom populäraste sorterna. Visst, det kommer nog finnas specialbutiker.. Men i mindre städer, som t ex Östersund, är det inte lika säkert..

Sedan blir det förmodligen också dyrare i dessa special butiker, eftersom större lager och fler leverantörer = högre kostnader.

Systembolaget funkar ju bra i sig, men bättre öppetider vore önskvärt..

Nja, du är lite snett ute, även om tanken är logisk och jag förstår hur du resonerar.

Det är egentligen tvärtom. Systembolagets utbud är värdelöst och just baserat på vad som säljer snarare än något annat. Om jag vill ha tag i bra viner eller ölsorter som finns nästan var som helst utanför Sverige så måste jag beställa det via Systembolaget, som sedan ska kontakta sina leverantörer, som sedan ska ha betalt, och så ska vinstprocent på det plus spritskatt och till slut får jag pröjsa fyra gånger så mycket som jag hade fått göra om jag bott utanför Sverige.

Fler leverantörer kommer onekligen att innebära ett större utbud, och ovanligare viner och ölsorter kommer att bli billigare eftersom flera mellanhänder elimineras. Om efterfrågan för ovanligare viner finns i Östersund så kommer även utbudet att komma dit.

Som sagt.. Marknadsekonomi 101.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden