|
|
| reveal |
| Jag tycker att skatten ska sänkas, men att Systembolaget ska vara kvar :) |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by RebeL9
skitkasst. sprit = no good.
nu är de bara ett steg närmare att börja dela ut gratis sprit till ungdomar på gatan |
samma gäller knark.
helst skulle jag vilja se totalförbud på det men jag vet att det inte fungerar ändå för att folk är beroende av kemiska medlar och hittar nåt annat sätt att få tag på det.
det är svårt att ta beslut angående sånt. att sänka skatt betyder att folk ska köpa mer inom landet för att de inte orkar mer gå till utlandet för det. så kontrollerar man det iaf lite grann. |
|
|
| Sorrow |
| Det bör ju nämnas att en del av ökningen i konsumtion säkerligen kommer bestå av konsumtion som alltid funnits där, men som först nu blir offentlig, dvs folk som handlat svart eller åkt över till grannländerna för att handla som istället nu handlar på hemmaplan. |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
att släppa monopolet tror jag dock inte på, på tok för många minderåriga skulle få tag på alkohol för lätt isf. |
tror inte det där spelar nån roll om jag ska va ärlig, är hur lätt som helst redan nu för en minderårig att få tag på alkohol, tror inte det skulle bli nån större skillnad.
med tanke på att folk importerar som dom gör idag så ser jag ingen annan lösning än att sänka skatten på alkoholen, annars kommer miljoner och åter miljoner gå förlorade för att folk köper spriten utomlands istället.
när man inte kan stoppa utvecklingen som pågår så tycker jag det är dags att hänga på istället, if you can't beat it...join it.
förövrigt kanske det är dags att införa dels hårdare straff för langning men jag tror även att det krävs hårdare tag mot ungdommar som innehar sprit.
Som det ser ut idag så häller farbror blå ut spriten och går vidare om dom ertappar minderåriga med alkohol. På sikt kanske man skulle satsa på att istället försöka följa upp alla dessa fallen istället för att bara hälla ut å låta dom fortsätta nästa kväll.
Givetvis är detta extremt resurskrävande men för att få bukt med alkoholkonsumptionen bland minderåriga så kommer det att krävas stora förändringar gentemot dagens system.
en annan stor faktor i det hela är faktiskt föräldrarna som borde ta mer ansvar. Många föräldrar köper själva till sina barn och många totalvägrar dom. Båda dessa får i de flesta av fallen ungefär samma effekt. Köper dom ut får ungarna tag i alkohol men totalvägrar färäldrarna ungarna alkohol så går dom direkt å får tag på det nån annan stans bara för att jävlas med sina föräldrar.
Jag tror att föräldrarna måste ta mer ansvar på så sätt att dom lär ut till sina ungar konsekvenserna av alkoholnyttjande som ung.
nae usch va jag babblar...gled helt iväg från ämnet :p |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Vizay
tror inte det där spelar nån roll om jag ska va ärlig, är hur lätt som helst redan nu för en minderårig att få tag på alkohol, tror inte det skulle bli nån större skillnad. |
Hur lätt som helst är det faktiskt inte, såklart blir det ju lätteare ju äldre man är eftersom man då känner fler som är 20+, men asså när man var 16 o så var det inte speciellt lätt att få tag på alkohol och många söp inte så ofta just därför att dom inte hade fått tag på alkohol... många söp ju oxå på 3.5% cider :stongue: så lågt sänkte aldrig jag mig dock :p |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|