return to tranceaddict
Pages: 1 2 [3] 4 
The Last Days Of This Disco-tech!

Dj_Irish
Jag tycker faktumet att någon lyckats köra en vecko-klubb i ett och ett halvt år i Sverige är imponerande nog. Synd att se att den nu läggs ner men tyvärr följer det ett mösnter som jag sett allt för många gånger i dom "scener" världen runt jag haft turen att få besöka.

Det går aldrig att komma undan den där mättnadspunkten. Då nyhetens behag har lagt sig, hypen har dött ut och allt har blivit slentrian. Då behövs det ständigt nya speciella händelser för att locka folk. Speciellt i ett land som Sverige som aldrig har haft en ordentlig klubb kultur. Jämfört med resten av europa är vi ju knappt vad de var runt 1998/1999 i resten av Europa. Först nu som vi har fått uppleva den där "klubb-explosionen" för 5-6 år sedan på hemmaplan.

I detta land måste man verkligen lägga manken till om man vill locka folk till tillställningar med elektronisk dansmusik. Till slut går det inte längre att kittla dansnerverna hos tänkta besökare och antalet som sluter upp minskar.

Fokus gör tyvärr det enda rätta. Tar en paus med sin vecko-klubb. Låter saker och ting lugna ner sig i Stockholmsområdet. Med lite tur är de tillbaka inom en inte alltför avlägsen framtid med ny energi, nya fräscha idéer och med besökare som tycker det känns spännande igen.

Jag vill tillägga att det hade kvittat oavsett vilket typ av musik som varit den dominerande sorten. Trance, Progg, House, Techno, Drum N' Bass. Historien visar att det går tyvärr aldrig att undvika den där svackan som nu infunnits sig. Det enda vi kan hoppas på är att såsmånimgom utvecklas en riktig klubbkultur i Sverige där folk är nyfikna, går ut, har roligt och dansar skiten ur sig oavsett hur stort namnet på flyern är. (Och inser att lokala förmågor ibland kan spela skiten ur de internationella super-namnen)
Endre

nja, inte är jag nåt hardcore-trance fan inte, men det som jag menar på är som omid prata om att progg kan vara nåt underbart men också något jävligt trist. Att det inte håller 100%, så jag ville ge ett förslag. Och jag är ung, jag vet inte hur den svenska publiken fungerar, men jag har lyckats uppfatta så mycket att jag förstår att de är bland dom mest kräsna. Det där med "disco-pryl" var fel uttryck och jag ber om ursäkt om det gjorde dig upprörd.

Jag lirar själv mycket "progg-trance" så att säga, och jag lyssnar på allt sort musik, det jag menar på är att trance inte är dominerande här och det kanske borde få smaka lite extra på det.
Sen att folk bara kommer till större namn går ju inte att göra någonting åt. Det är skit bra att iallafall någon kirar fester i sthlm, även om jag själv inte är närvarande, men det betyder inte att jag inte kan säga min åsikt, och nu har jag gjort det och alla åsikter är inte bra helt enkelt.
Proximus
jovisst, progg kan vara riktigt skit, finns vissa låtar som snarare är regressive house än progressive house, och har hört många regressive djs ;)

men de som förstår prog och spelar bra prog, så är det enligt min åsikt det bästa jag hört ;) (förutom dancehall då :D)

en stor anledning också till varför trance/techno inte funkar på klubbar är eftersom publiken är mestadels ung och dansar.. de dricker knappt vilket gör att klubbägaren lackar på att ingen dricker i baren eftersom det är där och garderoben hans inkomst ska komma ifrån. prog och house folket är äldre och dricker mycket mer.
Fokused
Proxi: Det där stämmer inte riktigt, att progg är till för äldre och att de dricker mer... Finns hur mycket dj's och andra musikälskare som är unga, ta bara dig själv som exempel. Och det finnns en hel del av de som inte är särskild bra på att dricka också ;)

Och varför ska ni diskutera om vilken musikstill som är den bästa, denna topik handlar inte ens om det! Det finns som sagt bra musik, och sen finns det sämre musik. Punkt slut.

Vi ses ikväll och dansar lite till bra dansmusik :haha:
Proximus
det är sant, men det är också mer yngre folk på trance fester, och att jag inte är bäst på att dricka beror helt på dåliga erfarenheter :toothless

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden