return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 
De Grote Stopwoorden thread!!!!!

Buoyant
damned da ^ ziet er moeilijk uit, lijkt wel een of andere verloren oude taal
Eagle`
quote:
Originally posted by TOR
in het West-Vlaams wordt "ja" vervoegd.

onderwerp = ik -> joak
jij -> joag
hij -> joaj
zij -> joas
het -> joat
wij -> jow
jullie -> joag
zij -> joas

idem voor "neen": neek, neeg, neej, nees, neet, neew, neeg, nees

Hahaa West-Vlaams is teh win (y)

vooral hoe ze hun voornaamwoorden gebruiken

ex: - da eh de velo van ek aka min velo (mijn fiets)
- junder (=jullie) velo
- joen velo (=jouw)

Tor kan je dit bevestigen ;)

Heb trouwens nog een paar stopwoorden van mezelf

- voila voila (=astublieft)

ex: me:Gio 5 pinkes Gio:Voila voila

en west-vlaamse "mo how zekers" heb ik ook overgenomen ;)
Dark Apostle
Die op elkaar lijken, maar anders geschreven worden aan de hand van hun functie

Golle kunt allmol mijn kloete kusse
Olle ma he gegebeld

Golle en Olle betekent in beide zinnen Jullie, maar in het een is het een bezittelijk voornaamwoord en in het ander is het een persoonlijk voornaamwoord :)

Olle = Ulder, maar Golle is niet gelijk aan Zulder, dus opgepast golle van de Vleunders.

We hebben ook "Aa", zoals in "Aa maa" (uw moeder) maar er is ook een licht Kempische variatie "Auw maa".
Maar het leukste zijn de door emotie getinte Antwerpse Nee's. We hebben "Nie Nie" bij zekerheid, "Nej Nej" bij lichte irritatie of ongeduldigheid, "Neejeuh" bij woede of zware irritatie en dan de meeste agressieve "Godverdoeme Neeeee, oeveel kier moeket nog zeggeuh".
Er is ook nog de "Mo Neet" als tegen hanger van de "Ba Jaat" of "Ba Jot". Meestal gebruikt als je iemand iets totaal onzinnig hoor vertellen en "Ba Jaat" of "Ba Jot" bij iets totaal evident.

En waar is deze thread van Stopwoorden naar Regio-culturele Taal veranderd? :D
Buoyant
Do hem ich egelijk gè gedacht van jong, ma we zien toch wel erreges t goei spoor verlore as get mich vrocht. Ma ich kant zoe wel hemme egelijk zoe liere wellie oech nog wa bij eh en da kan noeit koat.
Dark Apostle
quote:
Originally posted by Buoyant
Do hem ich egelijk gè gedacht van jong, ma we zien toch wel erreges t goei spoor verlore as get mich vrocht. Ma ich kant zoe wel hemme egelijk zoe liere wellie oech nog wa bij eh en da kan noeit koat.

Das just das just, age geloak hé, dan edde geloak. Mo da zeide na toch ni oem te zwaanzen hé? Want godverdoeme ik mien dees, enfin joa, mienen, das veul gezé hé, mo tligt toch naa on moan hat

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium