|
|
| Tim81 |
| quote: | Originally posted by MaGiK54
Wie is die knakker met vlam ? |
"De vlam is weer onder de mensen"
AMSTERDAM (ANP) - Anton Geesink heeft vanochtend op Schiphol het Olympisch vuur uit het Griekse vliegtuig Zeus gehaald en op Nederlands grondgebied gebracht. Het IOC-lid uit Utrecht sprak van een historisch moment: "De vlam is waar die moet zijn; onder de mensen''.
Samen met de hoogste baas van Schiphol, Gerlach Cerfontaine, daalde de oud-judokampioen met het vuur de vliegtuigtrap af. Daar overhandigde hij het symbool aan de Amsterdamse wethouder van sport, Hester Maij. De lokale politica werd vergezeld door Erica Terpstra, voorzitter van sportkoepel NOC*NSF.
Volgens Geesink zijn er meerdere aspecten die een uniek karakter geven aan het vuur op Nederlands grondgebied. "Vergeet niet dat hier de traditie in 1928 is ontstaan. Bovendien ben ik er zeer gelukkig mee dat dit een festijn voor de mensen is. Vooral in ons land is het Olympisch gebeuren veel te lang iets voor een select groepje geweest, dat hooguit zichzelf op de voorgrond wilde zien. Die tijd is nu voorbij.''
Ook Terpstra toonde zich verheugd met de bijeenkomst, voornamelijk gebaseerd op traditie. "Het meest emotionele moment van Olympisch Spelen vind ik toch altijd het ontsteken van het vuur. Daarvan krijgt nu de hele wereld een stukje mee. Dat doet me wel wat. Deze ontvangst is voor mij daarom ook echt een hoogtepunt.''
Over een traject van 48 kilometer brengen in de loop van de dag 131 lopers de vlam van de ArenA naar het Olympisch Stadion, waar als tweede hoogtepunt het vuur in de Marathon Toren gaat branden. De laatste handeling wordt gepleegd door Olympisch zwemkampioene Inge de Bruijn, die dat samen gaat doen met prins Willem Alexander.
Het vuur, ontstoken door de zon in het oude Olympia, is bezig aan een toernee rond de wereld. Het doet al de vijf continenten aan, plus de steden die ooit de Olympische Spelen organiseerden. Voor het gemak is Peking, van 2008, ook al in het rijtje opgenomen. De optocht, waarvan de kosten ongeveer 74 miljoen euro bedragen, begon in Sydney en eindigt op Cyprus. Na Amsterdam is de volgende pleisterplaats Genève.
Als het vuur dan nog brandt, tenminste, zou men zeggen. In Amsterdam wordt de komende uren noodweer verwacht. Naast 'Zeus' staat echter nog een vliegtuig, 'Hera' genaamd, dat de officiële vlam met een reservevuur steeds vooruitreist. Voor het geval dat. De beschermde vlam, zoals die uit het vliegtuig kwam, ontsteekt steeds de fakkels van de lopers, maar rijdt per bus wel mee. Ook voor het geval dat. "Bovendien heb ik altijd nog een aansteker bij me'', zei Geesink.
Terpstra benadrukte dat weer en wind de pret niet zullen drukken. "Ook al worden we kletsnat, het wordt een geweldige dag. Zelf loop ik niet mee. Dit is niet iets voor de bobo's, maar voor het volk. Uit alle lagen van de bevolking hebben we keuzes gemaakt. De fakkeloptocht wordt gedragen van Olympisch kampioenen tot schoolkinderen. Als straks in Athene het vuur definitief wordt ontstoken, kunnen 10.000 mensen over de hele wereld zeggen, ik heb die vlam ook in handen gehad. Gewone mensen.''
(NOC NSF, 23 juni 2004) |
|
|
| total woot |
| quote: | | Als straks in Athene het vuur definitief wordt ontstoken, kunnen 10.000 mensen over de hele wereld zeggen, ik heb die vlam ook in handen gehad. Gewone mensen.'' |
Als Gerard Joling een gewoon mens is, wat zijn wij dan ??
:conf: :conf: :nervous: |
|
|
| Dj Lex |
| quote: | Originally posted by total woot
Klootjesvolk? |
|
|
| Hitman |
| quote: | Originally posted by total woot
Hetero |
|
|
| Chicane |
| en niet verwaand :D |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland
|