|
|
| djcresto |
yo mannen. Ik kreeg vandaag de vraag van een vriendin om mijn reactie te geven op hetvolgende onderwerp: Crisis in de disco. Zij heeft voor haar eindwerk journalistiek dringend meningen nodig over dit onderwerp. Het leek mij wel interessant om dit topic hier te lanceren, want dit gaat ons alle tranceliefhebbers toch wel aan. Hierdoor kan ze ook een zicht krijgen op de mening van de trance liefhebber. De reacties mogen uitgebreide gefundeerde meningen zijn alsook korte gevoelsmatige reacties. Het artikel waarop jullie moeten baseren vind je hieronder. Ook haar mail die ze naar mij en verschillende anderen stuurde vind je hieronder. Ken je ook discotheekuitbaters, dj's dan moogt ge die mail ook altijd doorsturen. Reacties mogen hieronder gegeven worden, liefst met persoonlijke gegevens, aan anonieme reacties heeft ze niet echt veel. Voor meer info en reacties kan je ook terecht op els.de.martelaer@pandora.be
ps snelle reacties zijn welkom want haar eindwerk moeten binnen de 2 weken klaar zijn. Bedankt al eh manne ;)
http://users.skynet.be/bs363615/disco.JPG
| quote: |
Beste,
>
> In bijlage vindt u een verontrustend artikel uit Het Laatste
Nieuws:
"De
> ondergang van de megadiscotheek". Het werd op 27 april
gepubliceerd. Aan
het
> woord komen Herman Konings, trendwatcher, Benny Strouven van
discotheek
> Boccacio en dj Mike Thompson. Alledrie zien ze de toekomst van de
> discotheken erg somber in.
>
> Herman Konings legt de oorzaak bij een dalend aantal jongeren en
een
> dalende populariteit van techno. Jongeren zouden tegenwoordig meer
van
> rustige muziek houden. Benny Strouven geeft toe dat het in zijn
discotheek
> de verkeerde kant op gaat en probeert met allerlei acties, zoals
het
> afschaffen van de toegangsprijs, meer volk te lokken. Dj Mike
Thompson
> spreekt over bikkelharde concurrentie met te veel discotheken voor
te
weinig
> discotheekgangers.
>
> Enkele dagen later verscheen "Techno out? Wat een onzin!" in Het
> Nieuwsblad. De argumenten die in het bovenstaande artikel
aangehaald
werden,
> worden hierin weerlegd door Manu en Michiel Beers, de organisators
van
> "Antwerp is burning". Zij beweren dat jongeren de grotere clubs
enkel
> verlaten omwille van andere muziekvoorkeuren, maar dat is altijd zo
geweest
> volgens hen.
>
> Ik ben studente journalistiek en ben zelf ook een fervent
> discotheekbezoeker geweest. Daarom zou ik hierover een uitgebreider
artikel
> schrijven voor mijn eindwerk. Je kan hier aan meewerken door jouw
korte
> reactie op dit artikel te geven.
> Welke mening volgt u? Waarom?
> Zijn er bij Fuse factoren die voor een terugval zorgen?
> Hebben jongeren anno 2004 meer behoefte aan rust?
> Gaan we de toekomst in met lounge, R & B, Drum 'n' Bass, en
zonder
techno?
> Moeten we eerder naar het concept van afterwork-parties en
> massa-evenementen gaan om discotheken (en technomuziek) nieuw leven
in
te
> blazen?
>
> Met dank voor de snelle reactie.
>
> Els De Martelaer
> KHM- De Ham
>
> p.s.: Indien mogelijk, met vermelding van personalia (naam, leeftijd, beroep, foto)
|
|
|
|
| djcresto |
kzal zelf de spits proberen afbijten, ik kan hier uren over doorgaan. Maar probeer het enigszins te beperken.
Wat me in dit artikel vooral stoort is het gebruik van de term 'techno'. Herman Konings weet blijkbaar niet dat techno slechts gedraaid wordt in een aantal specifieke discotheken. Het publiek dat op techno afkomt is ook meestal anders dan het 'gewone' discotheekvolk. Techno op zich is nog steeds populair, kijk maar naar I love techno, de fuse etc.
Als trance liefhebber kom ik België nauwelijks aan men trekken. Er zijn slechts enkele discotheken die mij aantrekken. En dan nog kan ik tonnen kritiek geven op de muziek die er gedraaid wordt. Dit is één van de redenen waarom ik slechts weinig naar discotheken ga. Een andere reden ligt vooral bij het feit dat ik weinig vrienden heb met dezelfde smaak van muziek. Nu de laatste tijd ga ik het af en toe wat verder zoeken, zelfs over de grenzen heen. Samen met een groepje tranceaddicts ging ik reeds tweemaal op discotheek bezoek naar Nederland. Waarom zoeken we het zo ver. Eenvoudig, daar draaiden de dj's die ons het meeste aanspreken. Eén van onze favorieten daar was notabene een Belg, dj M.I.K.E.. Hij is de hoogst gerangschikte Belg op de dj mag top 100, de lijst die wordt beschouwd als de vaste ranking voor dj's over de hele wereld. In België krijgt hij nauwelijks respect. Hierin komt nu een lichte kentering sinds Anwtwerp is Burning waar hij resident dj is. De onderwaardering van trance in België stoort mij al veel langer. Nochtans was België één van de pioneers als het op de doorbraak van trance aankwam. Nu worden de eerste 3 plaatsen van dj mag top 100 ingenomen door trance dj's. Tiesto, Paul Van Dyk en Armin Van Buuren. Toch hoor je in discotheken dj's die niet kunnen mixen, dj die enkel de hitjes draaien (veelal opgelegd door de uitbater). DJ Tiesto verovert België nu, maar bij de echte trance liefhebber is hij toch wel over the top. Het roer nu volledig omgooien zou niet helpen, het publiek is niet klaar voor zo een schok. En dan zou er nog minder volk komen. Een kernwoord waar discotheken met rekening moeten houden is 'vernieuwen'. Discotheken die hun klanten regelmatig iets nieuws brengen en die blijven innoveren kunnen overleven. Ikzelf verlang ook kwaliteit, dit gaat van de dj's, tot de lichten, het personeel, de buitenwippers. Als deze elementen aanwezig zijn dan betaal ik graag wat meer om een leuke avond te beleven. |
|
|
| djcresto |
| anyone? :conf: :conf: :conf: |
|
|
| Nyah |
| quote: | Originally posted by djcresto
anyone? :conf: :conf: :conf: |
ga da doen, ma nimeer vandaag ;) |
|
|
| Wildfir3 |
De grote factor die mij weghoudt uit discotheken is het feit dat de meeste discotheken zo ongelofelijk ver weg zijn. Tenzij je gek bent van techno, en dus in de fuse en af en toe de silo aan je trekken kan komen, kan je in vlaams brabant veruit nergens terecht voor een DEFTIGE edm lineup.
VersuZ is uiteindelijk nog veruit de enige discotheek waar af en toe een interessante lineup verschijnt, maar daarvoor mag ik dan wel effe twee uur ofzo met de auto rijden naar het verre limburg. En om 's nachts doodmoe heel die weg terug te rijden, dat vind ik onverantwoord.
Openbaar vervoer zou ook een factor kunnen zijn die helpt om volk terug naar de discotheek te brengen. Als je echt naar een discotheek wilt, moet je dat namelijk met de wagen doen. Veel jongeren hebben die luxe niet.
Op festivals komen er dan wel weer mensen af, en dat heeft alles te maken met de interessante lineups en het goed georganiseerde openbaar vervoer. Antwerp Is Burning is daar het beste voorbeeld van. Clubland is het tegenovergestelde: daar was een gratis shuttle dienst beloofd tijdens de eerste editie en dat was één simpele vrachtwagen die af en toe es over en weer reed als ie der zin in had. Dat is ook één van de redenen waarom we daar de voorbije editie zijn weggebleven.
Mijn persoonlijke conclusie: als de lineups wat de moeite waard zijn, zouden mensen er zeker op afkomen (kijk maar naar het succes van tiesto & ferry @ versuz onlangs). Ze moeten er echter ook geraken. Misschien is een shuttle dienst wel een oplossing.
Personalia:
Naam: Steven Van Roye
Leeftijd: 20
Beroep: Student |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|