return to tranceaddict
Pages: [1] 2 
Rengöra vinyl

Dj Memento
Tjenixen
Är det nån som har nåt bra tips om hur man bäst rengör vinylskivor? Naturligtvis kan man beställa specialvätskor, men jag kan tänka mig att det man hittar på en vanlig mack, ICA eller liknande kan funka lika bra. Fast jag har ingen aning om vad det skulle vara. Förslag?
[nils]
Jag skulle inte tro att vanligt rengöringsmedel eller typ utav fönsterspray et cetera är så bra för skivan. Det skulle isåfall vara nån typ utav såpa som inte förstör skivan... vad det nu skulle vara för något? kanske grumme-tvätt såpa funkar? :conf:

Det är nog värt att köpa någon typ utav spray, så att skivorna får sig en ordentlig behandling.
Laszlo
Finns väl någon sorts borste att köpa - kostar runt hundralappen och finns väl i vilken vanlig musikaffär som helst. Själv har jag inte "haft tid" till att köpa en sådan ännu - brukar helt enkelt fukta en disktrasa och svepa den över ytan lite försiktigt.
Vizay
det viktigaste att tänka på är att inte använda vätskor med fett eller starka/frätande medel i...

www.backtoplastic.com så har dom lite olika grejer för att rengöra skivor...dels en trasa för 30 spänn som har något medel i sig, räcker för 30 tvättar ungefär, funkar skitbta för mig iaf :)

sen har dom en vätska man kan köpa för runt 79 spänn om jag inte minns fel som är gjord för att rengöra vinyler utan att skada dom :)

maila dom på back to plastic och fråga dom om tips och råd :)
Pjox
quote:
Originally posted by [nils]
Det skulle isåfall vara nån typ utav såpa som inte förstör skivan... vad det nu skulle vara för något? kanske grumme-tvätt såpa funkar? :conf:

Vanlig grön sopa skadar inte alls tvättar till och med hunden med det.
Inte så att jag tror att det är det bästa att redngöra en vinyl men är ju inte så att skivan får frätskador. :)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden