return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 
Skivbolag klagar på mina mixar...

Dj_Irish
Har väntat på detta ett par år faktiskt och när jag hörde att andra DJs som jag känner har fått hot-brev från lite större europeiska skivbolag förstod jag att det nog snart var min tur.

I fredags fick jag brev Från Bonzai Music Group, mer kända som Banshee Worx dessa dagar. De ville att jag oehört snabbt tog bort de mixar från min hemsida som innehöll någon av deras aritster. Eftersom de har en miljon-dotterbolag var det ganska många mixar som detta inkluderar. Anledningen, förutom uppenbarliga copyright-grejer och deras rädsla för att få mindre intäkter genom deras egan compilations, var att jag förstörde en hel industri genom att lägga ut mina mixar på nätet så som jag gjort i 4 år nu.

Lite att ta i tänkte jag, men jag blev nyfiken på vad ni andra som hänger här anser om sådant. Några av er har ju börjat få kommerciella framgånger med era egna produktioner. Tror ni det DJ-mixar som läggs ut gratis på nätet är ett hot mot artister och musik-industrin?

Då jag varken vill bli stämd eller skaffa mig några fiender i branschen tänker jag inte göra en fajt av detta. Men jag vetefan om jag tänker lägga ner hela konceptet med att lägga ut mixarna rakt av....
Smekbar
min enkla åsikt är att det är idiotiskt av skivbolagen att hålla på så. Att få en låt med i en mix av en känd deejay är svinbra promotion. De lär knappast förlora några pengar på det heller, för som vanligt så lär det vara en viss procent av de som lyssnar som sen tyckte det var tillräckligt bra för att köpa...
vad spelar det för roll om nån som ändå inte hade köpt skivan får tag på en viss låt i en mix?
reveal
Säger som jag alltid gör, hade det inte varit för mp3 och dessa mixar, så hade jag aldrig lyssnat på trance idag, och i och med det lagt ner många tusentals kronor i branchen...
Dj_Irish
quote:
Originally posted by Smekbar
min enkla åsikt är att det är idiotiskt av skivbolagen att hålla på så. Att få en låt med i en mix av en känd deejay är svinbra promotion. De lär knappast förlora några pengar på det heller, för som vanligt så lär det vara en viss procent av de som lyssnar som sen tyckte det var tillräckligt bra för att köpa...
vad spelar det för roll om nån som ändå inte hade köpt skivan får tag på en viss låt i en mix?

Det är väl ungefär åt det hållet jag tänker oxå. Men nu börjar de tjata om att försäljningen av deras egna compilation CDs och Mix-CDs förstörs av typer som mig.

Skulle någon verkligen undvika att skaffa en professionellt framställd mix-skiva, med de senaste låtarna ihopmixade av riktigt stora DJs, bara för att de kan ladda mixar från amatör-DJs som mig själv?
reveal
Kör med utpressning: "Antingen så släpper ni mina mixar på cd, eller så släpper jag dem på nätet" :toothless

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden