return to tranceaddict
Pages: [1] 2 
Hjalp! Ideer till debattartikel!

Goldiluxe
Hej svej!

Jag far panik! Sitter nu sista veckan i min Samhallskunskap och skall skriva en debattartikel.
Eftersom jag bor i Holland, har jag inte sa mycket koll pa vad som hander hemma i Sverige, vad som diskuteras om lagar osv.

Kolla har :

"Du vill förändra något i närsamhället eller Sverige eller EU eller världen.
Vad vill du förändra?"

" Du talar om vilka frågeställningar du har och varför du valde just detta ämne. Hur påverkar detta samhällsproblem din vardag och samhället i övrigt? Har du diskuterat ämnet med någon/några? Har du läst mycket om ämnet i tidningar? Varför berörs just du av detta ämne? "

"Du ska tala om varför du valde dessa källor och varför du anser att dessa källor är tillförlitliga. Många hemsidor har ingen trovärdighet alls. Om du exempelvis vill få fakta om Israelkonflikten är det naturligtvis inte vettigt att hämta information från antisemitiska hemsidor. Även om källorna är bara lite partiska så bör du ange på vilket sätt det kan påverka tolkningen av det ämne du behandlar"

Det ar sa himla mycket som man ska tanka pa att jag nastan blir galen!

Och mitt upp i allt detta, sa har jag inte kommit pa ngt amne som jag kan debattera just nu, eller brinner for.

NAGON som har nan liten ide pa olika aktuella amnen?

"hjarntrott"

Helena
RebeL9
drogdebatten kanske kan vara något eftersom du bor i Holland.
Annars tycker jag att Israels bosättarpolitik är väldigt på tapeten just nu och är en debatt som man absolut bör ta upp.
jofawe
håller med Rebel där..
"Krisen" på västbanken är jäkligt het just nu...
Glorie
Du kan diskutera superfrågan som alla partier vill veta svaret på.. hehe hur vi ska få medborgarna i Sverige mer politiskt aktiva, för som det är nu har de flesta tappat tron till politiken. Flera känner sig överkörda, just för att medborgaren i det svenska samhället inte kan påverka sin situation varken politiskt eller i arbetslivet.

De flesta som röstar idag (och jo, det är ju en rätt stor del av befolkningen ändå) röstar efter bröstmjölken. men hur många kan säga att de läst partiets partiprogram till punkt och pricka?

Jag anser alltså att vi lever i en indirekt demokrati, eftersom vi inte kan påverka beslutsprocessen. Visst, vi väljer politiker... som satt upp sig själva på en lista (inte ens de namnen har vi valt) Vi får rösta på folk som vi inte sett eller känner. Vilka har satt dit namnen? Varför känner vi inga?

En lösning på att få fler medborgare pol. aktiva måste ske på både ett riksgripande plan samt ett på ett lokalt plan. Ett förslag från min sida är att man kan införa fler folkomröstningar. Man måste låta svenska folket känna mer att de kan vara med att påverka. Som det är idag nekas svenska folket folkomröstningar, (mycket beronde på att det är kostsamt och att styrande regering vill bestämma allt själva.)

Givetvis går det inte att folkomrösta om försvaret ex. eftersom det kräver en hel massa kunskap (annat än vad nya försvarsminister Leni Björklund har ;) ) Så här dyker vi på ett uppenbart problem.

Fler folkomröstningar förutsätter insikt i en rad olika ämnen(frågor (viktiga för Sverige), något som inte finns bland gemene man idag. Jag vet inte hur vi ska komma åt det problemet... än :p Går ju inte att tvångsbilda folk precis.

I alla fall.. sen måste man göra så att medborgarna känner sig delaktiga där de bor (alltså på en regional nivå) och det finns en rad förslag på hur man kan integrera kommuninvånare i olika beslut som tas i kommunen, så jag orkar inte skriva mer om det här.

Just det.. du kanske dyker på någon beröringspunkt där du kan visa på att i Sverige lönar det sig inte ens att protestera mot olika beslut, för då kan det gå illa ;)

jag tar ett litet exempel bara..

Först lite info om hur man protesterar i ex. Frankrike. Många minns väl kanske en rejäl chockhöjning av bensinen (om det var för ett år sen eller nåt sommartid iaf) då de franska bönderna bestämde sig för att protestera mot bensinpriserna i Frankrike. Man tog helt enkelt och blockerade infarter till Paris med sina traktorer...detta pågick i dagar, till slut insåg den franska regeringen att de fick lov att sänka bensinpriserna...

även i Sverige steg såklart bensinpriserna...Största delen av svenska folket satt hemma i sina vardagsrum (som vi alltid gör) knöt händerna i byxfickan och pratade/svor endast om hur illa det var med så dyra priser. På ett ställe i S (nämligen Strömsund, Jämtland) beslöt man sig för att genomföra en aktiv protest. Inspirerade av de franska bönderna några dagar tidigare blockerade en samling tappra svenskar infarten till Strömsund med sina bilar... Detta påbörjades vid lunchtid. Polisen i Strömsund visste inte vad de skulle göra, så de ringde ner till Sthlm och frågade "vad ska vi göra åt det här?"
-"Bötfäll dem", blev svaret. så Strömsundspolisen fick brått att bötfälla alla de personer som samlats...En timme senare fick de snopna svenskarna åka hem med en p-bot på åtskilliga hundralappar.

Så behandlar man protester i Sverige... typ

(Att det skedde i Strömsund beror ju delvis på att man behöver sin bil så mycket där, för att ta sig till jobb etc. Längre avstånd etc. )

nåja det finns säkert en massa andra lösningar som du kommer på själv som du kan diskutera.
St_Andrew
asså glorie, tanken är god, men va fan :p

direkt demokrati är allvarligt bland det värsta som kan hända. altså kolla bara på EMU omröstningen, där röstade folk snarare mot EU än mot EMU, folk hade ingen aning om vad saken handla om. kolla vad som hänt i karlifonien, "ja vi röstar om sänkta skatter, stänga av kärnkraften, mer pgnar till skolan etc", "oj nu har vi ingen el och ett jättestort budgetunderskott, hmm undra varför..."

altså direkt demokrati håller inte. jag har en granne som är riksdagsman, han jobbar bokstavligt talat dygnet runt, allt för att sätta sig in i frågor, som inte en vanlig människa skulle ha en chans att sätta sig in i. lösningen skulle ju kunna vara att man fick rösta i dom frågor man hade kunskap i, men då skulle det bli ett jävla liv om att det var elitism osv.

frankrikes bönder må vara effektiva i sina insatser, men det är ändå förjävligt egostiska. det är dom som sätter stopp för alla eu reformer etc, dom är dom som bara vill ha det bra, oavsätt om andra får lida för det. altså finns ju en anledning till att man höjer bensinpriset, tex att folk ska åka mindre bil, hitta andra bränslelösningar, köpa bränslesnålare bilar etc. man tar inte politiska beslut för att jävlas med folk. okej om dom hade kommit upp med argument att "neh folk åker ändå lika mycket bil, ingen vill ha bränslesnåla bilar ädnå, det blir dåligt för vårat lands ekonmi etc. då hade det vart en annan sak, men att bara i ren protest, göra kaos i landet för att man ogillar ett beslut är imo ganska dummt.

så kännde för att skriva av mig lite, tack :p

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden