return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 
Skriv under mot mjukvarupatenter!

St_Andrew
EU har tills nu haft en lag som förbjuder EU länder att införa införa mjukvaru patenter. Men nu kan det bli ändring på det. Detta skulle vara speciellt hemskt för den sk "open source" marknaden (linux/gnu) men oxå många stora företag (tex IBM) är emot detta. Konkuransen är redan skev på datormarknaden, gör den inte mer skev! skriv under här:

http://petition.eurolinux.org/index_html?LANG=en

Eller ännu bättre, åk ner o demonstrera :D

http://demo.ffii.org/
P4z!
har skrivit på.. 312088 signaturer finns det hittills :)
dj_hysterix
vänta, vad betyder det egentligen?

skulle linux helt dö ut eller? :conf:
Vizay
om jag inte har helt fel så skulle det t.ex. innebära att någon snabb jäkel skulle kunna ta patent på operativsystemet linux vilket skulle innebära att detta opensource-operativ inte skulle få användas hur som helst och av vem som helst...

tror det är så det skulle kunna bli men rätta mig järna om jag har fel, jag tänker iaf skriva under :)
St_Andrew
quote:
Originally posted by Vizay
om jag inte har helt fel så skulle det t.ex. innebära att någon snabb jäkel skulle kunna ta patent på operativsystemet linux vilket skulle innebära att detta opensource-operativ inte skulle få användas hur som helst och av vem som helst...

tror det är så det skulle kunna bli men rätta mig järna om jag har fel, jag tänker iaf skriva under :)

nah du har fel :p

man måste göra skillnad på upphovsrättsmatrial och patent matrial, patent är en idé medans copyright skyddat matrial är något nån har gjort och ingen får kopiera utan upphovsmannens tillstånd. Copyright är idag tillåtet (och ska så vara) vad detta förslag skulle innebära är dock att nån snabb jäkel skulle kunna ta patent på enkla programeringsidéer som nästan alla program använder (detta har skett i usa) och alla program som då använder detta måste betala pengar till personen som tog copyright på det. detta skulle innebära att (nästan) alla open source alternativ inte skulle ha råd att fortsätta eller helt enkelt få jobba med lösningar som inte fungerar ihop med andra.

om man ska dra paraleller så kan man tex gämföra det med literaturen, tänk om man hade kunna tagit patent på att nån mördar nån med kniv tex, hur många bra böcker hade inte vi kunnat missa? hur många amatör författare hade inte vart tvungna att hitta på andra tråkiga mordsett... etc...

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden