|
|
| JayBee |
Visste inte riktigt hur jag skulle skriva överskriften men jag skulle gärna villja ha lite hjälp med att klassa olika typer utav EDM (elektronisk dans musik) snackade med amnezia angående detta på kryssningen. försökte få lite exempel på house men kände inte direkt igen den långa listan amnezia gav mig på 1 exempel :)
Sorrow påpekade ju att Forme verkligen inte klassas som upplifting. ok jag kanske har fel jag är ju långt från bombsäker men du får gärna hjälpa mig bättre förstå vad som är vad sorrow :) ge mig några "guide lines" att gå efter.
den enda genre'n som jag igentligen har lätt för att känna igen är Psy trance :) tok högt tempo med skumma ljud (skumma som i ghastar, zooms och knirranden eller vad som helst)
jag vet att det är svårt att förklara vissa saker i detta område men jag tror nog att det finns fler där ute än mig som känner sig lite osäkra på hur man definerar olika genres.
|
|
|
| Sorrow |
Haha..
Har inte tid just nu, men lovar att göra en klassificeringsguide under morgondagen. ;) |
|
|
| Amnezia |
hehe just ja...försöker igen då:p ;)
ex på house...=)
Jose Nunez - Air race
k-klass - talk 2 me
De Nuit - All that really mattered ( innervisions rmx)
Tim deluxe vs sam obernik - it just won't do
::lite mer prog::
Foremost Poets - Moonraker (king uniqe rmx)
hm kommer inte på nått bra ex för deep å acid m.m nu..:p
producers/djs å sånt...
who da funk, erick morillo, roger sanchez, junior sanchez, danny tagiela, felix da housecat, lucien foort mfl..missat massa men orkar inte mer...iaf lite om house.....
Psy:::
lyssnar inte på psytrance men astral projection e väl ett klassiskt ex....typ mahadeva,dancing galaxy osv...
miranda- concorde ?? |
|
|
| AC. |
Nu tycker jagb det förvisso är lite orättvist att säga psytrance måste ha ett tokhögt tempo. den mesta psy jag lysnar på sträcker sig mellan 135-145 bmp vilket jag inte tycker är specielt tokhårt.
En annan sak jag undrar lite över.. Kan man verkligen kalla något för "Uplifting" Jag tycker inte skillnaden är tillräckligt stor på en upliftinglåt eller typ vanlig smörtrance (corsten och alla vad lirarna heter). Bara för har en glad och pigg melodi så kan man inte sära den ifrån den som har en lite mera vemodig melodi...
Jag menar du gör inte någon skillnad på en deppig poplåt eller en glad poplåt. |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|