|
Vinyylit, DJ:t ja taloudelliset hommat
|
|
|
| BetaFactory |
Taas on tullut mietittyä, ja tuloksena tällainen kysymysasettelu:
Otetaan Orkidea esimerkkinä. Hänellä ei taida olla "tavallista" työpaikkaa, DJ-hommat riittänee vallan mainiosti. Kuitenkin, mistä suunnista tulot tulevat hänen (tai vastaavan DJ:n) tapauksessa?
1. CD-voitto
Orkidean tapauksessa tuskin tuo liikaa fyffeetä kun on yksi ainoa CD ilmestynyt kymmenessä vuodessa.
2. Vieraat yöklubit maksavat per ilta (?)
Mistä summista puhutaan?
3. Unityltä?
Ja kuinka usein Orkidea soittaa settejä? Pari kertaa viikossa?
Ja vielä kysymys: montako levyä per viikko uskotte että vastaaava hemmo hankkii per viikko? Oletan ettei Orkidea tarvitse ostaa kaikkia levyjä omalla rahalla.
Huomaatte että tämä on aivan vieras keskusteluaihe minun kannaltani, joten suokaa anteeksi jos nämä ovat itsestäänselvyydet. |
|
|
| Nuutti |
| quote: | Originally posted by BetaFactory
Otetaan Orkidea esimerkkinä. Hänellä ei taida olla "tavallista" työpaikkaa, DJ-hommat riittänee vallan mainiosti. Kuitenkin, mistä suunnista tulot tulevat hänen (tai vastaavan DJ:n) tapauksessa?
|
Huono esimerkki koska tietääkseni Tapsa tekee paljon muutakin kuin DJ-hommia. Mm. mainos-, muoti- ja elokuva-alalle musiikkia ja muuta äänen suunnitteluun liittyvää. En tiedä onko Suomessa montaa DJ:tä joka tekisi ainoastaan DJ hommia. Poislukien tietysti ravintola DJ:t jotka soittaa joka päivä. Proteuskin tekee normaalia päiväduunia. |
|
|
| GrimReaper |
Orkidealla on "oikea" työpaikkakin äänisuunnittelijana (vai mikä se hänen nimikkeensä firmassa onkaan). Hän tekee mainoksiin, elokuviin, näytelmiin, tietokonepeleihin ym. äänimaailmaa ja musiikkia.
1. Levyistä ei artisteille tule mitenkään valtavasti tuottoa ainakaan täällä Suomessa joten tarvitsee tehdä jotain muutakin kuin vain tuottaa ja remiksata.
2. Kyllä ne keikka-/DJ-palkkiot tonneihin varmaan kohoavat jo nykyään Orkideankin kohdalla. En muista enää sen tarkempaa vaikka olen kyllä joskus kuullut miten paljon hän saa per keikka.
3. Unitylta saamastaan rahamäärästä minulla ei ole mitään hajua..
Orkidean tuttu tanssi-illan setti siis Yle-X:llä kerran kuussa ja muissa paikoissa kotimaassa ja ympäri maailmaa muutaman kerran viikossa. Suomen keikoista lisäinfoa löytyy http://www.clubunity.org/orkidea/index.php?page=gigs
Riippuu kai julkaisuista montako levyä Orkidea hankkii/saa promoina viikossa.. varmaan välillä 1-20 yleensä kai.
P.S. Onko ketään kuullut Orkidean suosikkilistalla olevaa Sasha vs. Underworld - Xpanding Girl (DJ Orkidea Remix) (CD-R) ? Xpander + Pearls Girl kuulostaa hyvältä mashupilta ja olisi mielenkiintoista kuulla Tapsan näkemys. |
|
|
| afastest |
| quote: | Originally posted by GrimReaper
2. Kyllä ne keikka-/DJ-palkkiot tonneihin varmaan kohoavat jo nykyään Orkideankin kohdalla. En muista enää sen tarkempaa vaikka olen kyllä joskus kuullut miten paljon hän saa per keikka.
|
olen kuullut että palkkio on yleensä 10-20x pääsylipunhinta. siis esim orkidean tai proteuksen kohdalla. joskus ne ottavat paljon vähemmän tai soittvat lähes ilmaiseksi, ja se tarkoittaa, ettei rahat ole aina niin tärkeä juttu. Sitten nämä ei-niin-tunnetut dj:t ja varsinkin aloittelijat harvoin saavat mitään korvausta.
Mitä ulkomaisiin suuriin dj-staroihin tulee, niin ne saavat jopa muutaman tonnin euron palkkion per keikka, riippuen mm. setin pituudesta, bileistä yms. |
|
|
| Epic Star |
| quote: | Originally posted by afastest
olen kuullut että palkkio on yleensä 10-20x pääsylipunhinta. siis esim orkidean tai proteuksen kohdalla. joskus ne ottavat paljon vähemmän tai soittvat lähes ilmaiseksi, ja se tarkoittaa, ettei rahat ole aina niin tärkeä juttu. Sitten nämä ei-niin-tunnetut dj:t ja varsinkin aloittelijat harvoin saavat mitään korvausta.
Mitä ulkomaisiin suuriin dj-staroihin tulee, niin ne saavat jopa muutaman tonnin euron palkkion per keikka, riippuen mm. setin pituudesta, bileistä yms. |
Huhujen mukaanhan Tiesto tienasi uutenavuotena soittamastaan keikasta 250 000 dollaria. |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Finland
|
|