return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 
studenter, LÄS!

Glorie
ja tycker alla som inte kollade på TV4:as ekonominyheter igår kan ta och läsa artikeln som inslaget grunda sig på, för det här e nåt som studenter me lån från csn i sverige bör läsa ( i min mening )

http://di.se/Scripts/Main/ReadMe.as...3%5C03%5C100740

helt sjukt alltså... OBS att de har enbart räknat med de absolut mest nödvändiga utgifter.. som bostad, mat, studiematerial, hygien etc. 1989 gjorde man en liknande undersökning och ef. att ha gjort denna nu, 15 år senare, har man kommit fram till att vi studenter får ungefär lika mycket pengar, men att allt idag har ju blivit väldigt mycket dyrare... inte minst vad gäller boendekostnaden. De som bestämmer om sånt här, förstår tydligen inte den enkla matematiken.

åker man utomlands för att plugga, t.ex. så beräknas ju ens lån på bostadsförhållandena i det landet man åker till... man kan få mer pengar om man tex ska till ett dyrt land.. ja ni vet hur det funkar.. Man kan tycka att det är väldigt egendomligt att man inte genomför samma beräkning för att studera i sverige.. för de e fasen dyrt att leva i sverige.. (syftar på mat å bostad, böcker) men nejdå.. här e summan man får bestämd ef. 1989-års regler (eller tidigare, vad vet jag? ) och inte grundad på levnadsförhållanden i landet etc. värdelöst!

sen bara en sån sak att man bestämt att studenter inte ska få pengar över sommaren... sista lånet kommer i maj, som dessutom är reducerat med x antal hundra.. vad ska studenter leva på fram till slutet av aug. när nästa utbetalning kommer? ja fy sjutton va less ja blir på CSN.

hade jag inte haft en snäll mamma som ger mig mat under sommaren och ett extrajobb under terminerna, hade då inte jag klarat mig kan jag säga.. jag betalar 3800 för 29 kvadrat!

det är dags att protestera.. hade jag haft lite mer ork hade jag kunnat driva frågan, men nu orkar jag inte det... humm... nåja, ville bara låta er som missat det här få en chans att läsa, innan de tar bort artikeln från dagens industri.
Dj_ExOn
Aj fan, det var dyrt. Jag kommer punga ut 2700 för en etta på 37kvm..
Helt ok enligt mig.

Jag vet att CSN är dumma i huvudet när det gäller bidragen.
Mitt ex drog till tyskland för att studera i en termin. Hon fick ca 4000 i månaden och hon bodde i ett kollektiv.
Så det blev ju rätt lite pengar hon fick lägga eftersom det var splittat på typ 6 pers. Men va fan, skulle hon bott själv så skulle hon inte dragit sig runt på det.

CSN bör skärpa sig.
Dj_Irish
Där finns fler problem med dagens studielån, men de kommer ni märka först när ni slutat studera.

Kraven för återbatlning av lånen är hårdare nu än när jag studerade och 6 månader efter ni har slutat plugga kommer återbetalningskraven. Och det har ingen som helst betydelse om ni har jobb eller inte. Pengarna ska betalas ändå.

En av min flickväns bästa vänner går på socialbidrag eftersom han inte har lyckats hitta jobb i denna bistra arbetsmarknad vi har just nu. CSN tycker ändå han ska betala tillbaka trots att hans totala inkomst från bidraget bara är mellan 3000-4000 i månaden.

Plus, allt ska betalas tillbaka. Inget avskrivs vid 65 år ålder som det gjorde förr. Får ni inte ett schysst betalt jobb efter studierna kommr det kännas i plånböckerna. Jag måste betalar tillbaka 12000kr om året nu och som tur är går det bra med den lön jag drar in. Kan tänka mig att folk som valt karriärer med lång utbildning men relativt lågt betalt (bibliotekarie) inte är lika glada.

Kommer man sedan införa terminsavgift för att studera på universitet (som vissa vill) så har vi plötsligt hamnat i ett land där högre studier har blivit ett klass-privilegium.
beaversweede
själv så har jag en etta på typ 25 kvm med hyra på 1150 i månaden så den avgiften klarar jag ju bra..

men sen då jag kommer till studiebidraget som ligger på 1050 kr så är det ganska precis att man klarar sig,, jag handlar mat för ca 150-250 kr i veckan.. och vad man får man över av det,,typ 100-200 spänn som man ska betala allt annat för :rolleyes:
dj_hysterix
usch..universitetsstuderande har det väldigt hårt, och därför tycker jag de ska få mer finansiell hjälp. Jag tycker man ska skita i studiebidrag för gymnasieelever och ge mer till universitetsstudenter. :)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden