|
|
| staz |
Om brottet kan motiveras med ett gott syfte och begränsad negativ inverkan (mer positiv än negativ) på andra personer så anser jag det ok.
Syftet med denna tråd från början vara endast att förhoppningsvis få andra att få upp ögonen för musik som jag personligen tyckte om, en impulsgrej som jag antar kom upp pga de positiva vibbarna musiken gav mig. ;)
En sak om man bara ger en länk till ett ställe där man kan ladda ner saker och säger "här finns det gott om grejer, tanka tanka", men när man ger specifika rekommendationer och lämnar åsikter osv så är det mer personligt än random 'file sharing'.
Fast åsikter går ju uppenbarligen isär ang det. ;) |
|
|
| christian_rusch |
| quote: | Originally posted by staz
Skulle snarare dra följande som en mer proper liknelse:
Det é nog inte många som anser sig göra fel när dom laddar hem en mp3a för att lyssna på.. gör du det själv?
Att göra som jag och sprida den inom ett internt gäng är kanske lite mer kontroversiellt, men syftet var trots allt välmenande och gott, det var inget i stil med en uppmaning att ladda ner låten, bränna ut den på CD, använda den komersiellt och varför inte kopiera upp ett par vinyler med den när man ändå är i farten. Jag anser att det är en större 'synd' att starta sitt filesharing program och råka ha låtarna i share foldern än att göra som jag, i share foldern är låtarna ju delade med tusentals personer snarare än en liten utvald skara. |
Jupp, jag anser det vara fel varje gång jag gör det, men för att vara helt ärlig så laddar jag sällan hem mp3or och gör jag det så händer en av två saker. Jag gillar inte låten och tar bort den eller så köper jag skivan via Internet eller min lokala skivbutik. Den mesta musiken jag har på min dator kommer från producentkompisar, från min bror eller från migsjälv, även om jag har några gamla klassiska mp3or där vinylen slutat pressas så jag väntar helt enkelt på att de ska trilla in på något ställe där jag har folk som håller utkik efter dem.
Vidare så förstår jag hur du menar, men samtidigt måste du ju inse att du försvarar dig med "men andra gör mer fel än vi"? |
|
|
| christian_rusch |
Om brottet kan motiveras med ett gott syfte och begränsad negativ inverkan (mer positiv än negativ) på andra personer så anser jag det ok. |
Så om du på olaglig väg kunde bringa tio personer lycka (var och en 1 enhet lycka)och i processen bringa fem personer olycka (-1 enhet lycka), skulle du då kunna se de fem personerna i ögonen och förklara att du tyckte det var rätt? |
|
|
| christian_rusch |
Syftet med denna tråd från början vara endast att förhoppningsvis få andra att få upp ögonen för musik som jag personligen tyckte om, en impulsgrej som jag antar kom upp pga de positiva vibbarna musiken gav mig. ;)
En sak om man bara ger en länk till ett ställe där man kan ladda ner saker och säger "här finns det gott om grejer, tanka tanka", men när man ger specifika rekommendationer och lämnar åsikter osv så är det mer personligt än random 'file sharing'.
Fast åsikter går ju uppenbarligen isär ang det. ;) |
Givetvis förstår jag dig, men från mitt håll sett så hade en sådan impuls kunnat lösas genom att klippa ut ett par kortare sekvenser ur låten och lagt upp för avlyssning. Det ger fortfarande möjlighet att "sprida" musiken så att folk får koll på vad som finns, får höra vad du gillar och ger dig en chans att prata om samt rekommendera. Det jag menar är att det finns alltid alternativa sätt som är mindre dåliga eller rent av bra. Åsikterna behöver inte gå isär, det beror bara på hur man väljer att tolka dem. :) |
|
|
| Lfe |
denna eviga mp3 diskussion..
personligen så håller jag med christian i nästan alla hans argument. givetvis finns det en dubbelmoral i att säga nej till mp3 och sedan ha några gamla låtar skräpandes på datorn..
men som jag (också) ser det så ligger ju problemet i mentaliteten, att det är "okej" att uppmuntra till distribuering av musik bara för att det är möjligt (och idag väldigt lätt)
som christian beskriver blir skivbolagen allt nogrannare med att hålla i sin framtida musik med järngrepp vilket jag tror kommer få en väldigt negativ effekt på framtiden.. hur skulle ett asot låta om all musik som spelas redan släppts?
även vi (cm) är väldigt noga med att inte dela ut cd kopior eller promo vinyler till folk vi inte känner, vilket jag delvis tycker är tråkigt eftersom jag så gärna vill att alla ska få ta del av den...
jaja... |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|