|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by christian_rusch
Som du säger attackerar jag inte på något sätt TA, jag håller alltid personer ansvariga för vad de gör, inte grupper. Skulle däremot TA tillåta det så skulle jag även hålla dem ansvariga för det. Sedan förstår jag också hur "ni" som grupp svenskar som utgör en del av vår marknad kan känna er orättvist angripna eftersom det finns värre situationer och grupperingar. Givetvis finns det värre personer jag kan ge mig efter och helt ärligt talat får jag nog egentligen erkänna att jag inte har tid och resurser att göra det, utan jag förklarar helt enkelt var jag står för dem jag finner på vägen och hoppas att de kan respektera min ståndpunkt eftersom jag trots allt är en del av orsaken till att de ens har någon musik att lyssna till. Hur skulle världen se ut ifall alla artister sade "stopp, bara ni som kommer på våra spelningar kommer få njuta av vår musik". Alla ljudupptagningar förbjöds, radio slutade sända gratis utan man fick betala för att kunna lyssna. Inse hur världen skulle kunna se ut om artisterna bara brydde sig om pengarna och att se till att ingen skulle få höra den om de inte betalat för den. Visste jag hur jag skulle söka i forumet på Lunarstorm - har ärligt talat aldrig försökt eftersom jag knappt ens kommit att tänka på att trancescenen finns där - så skulle jag göra det, men det är inget jag _kan_ stoppa, bara något jag kan försöka skapa debatt om och skapa förståelse för. Inse att musiken finns där för er, gratis på radio genom reklam och financiellt stöd. Artister får chanser att nå er och ge er något att lyssna på genom att företag och enskiljda individer får möjlighet att ge ut sin musik, så att ni kan lyssna till den. Det skulle vara underbart om alla kunde få lyssna gratis till musik på laglig väg, eller genom att en viss skatt gick till musik så att den kunde vara gratis för alla att fritt utnyttja. Men till dess att den är det, så är fortfarande fri spridning av mp3or stöld, oavsett om man gillar det eller inte.
Angående liknelsen om att sälja skivor på gatan så får du läsa om vad jag skrev, jag skrev om man delade ut skivor. Liknelsen med att spela av skivan i affären är givetvis dock bättre, men att det inte skulle finnas någon produktionskostnad vid distribueringen av en mp3a gillar jag inte att tankesättet av; Varje spridning av en mp3a är att förbise artistens produktion av låten. Det kan ta månader för en artist att färdigställa en låt och det kan kosta mycket pengar att göra det, dels i inspiration etc för låten samt utrustning om man använder hårdvara, betalar för att få licensiera samplingar, sång etc. Allt detta förbises helt när man säger att man inte "stjäl" något, förbiser en kostnad, när man kopierar en mp3a. |
Jag vet att det kostar för artisten att göra en låt, det var jämförelsen jag kommenterade. Det kostar dig inte pengar varje gång nån kopierar låten.
hur som helst, jag förstår vad du menar, och att du vill tjäna pengar på din musik. Men folk skulle inte veta vem du var utan mp3..iaf inte jag :nervous: och jag tror inte att man kan få så mycket sålt om man inte har sin låt vida spriden på nätet. Jag går inte på en fest om jag inte känner igen DJ namnen....det hade jag inte gjort på många fester om det inte varit för att jag hade just deras mp3:or... så jag säger det igen, gruppen människor du läxar upp här, är dom som ser till att det överhuvudtaget rullar in några pengar ;) |
|
|
| staz |
Skulle snarare dra följande som en mer proper liknelse:
ColombiaCarlos smugglar in ett kilo kokain i Gyttjeby. I gyttjeby köper sedan tusen gyttjebybor ett gram var som de använder. Visst, alla är brottslingar, men vem var egentligen den stora boven?
| quote: | men det STORA problemet är enligt mig att de efterföljande personerna i ledet inte anser sig göra något fel.
|
Det é nog inte många som anser sig göra fel när dom laddar hem en mp3a för att lyssna på.. gör du det själv?
Att göra som jag och sprida den inom ett internt gäng är kanske lite mer kontroversiellt, men syftet var trots allt välmenande och gott, det var inget i stil med en uppmaning att ladda ner låten, bränna ut den på CD, använda den komersiellt och varför inte kopiera upp ett par vinyler med den när man ändå är i farten. Jag anser att det är en större 'synd' att starta sitt filesharing program och råka ha låtarna i share foldern än att göra som jag, i share foldern är låtarna ju delade med tusentals personer snarare än en liten utvald skara. |
|
|
| christian_rusch |
| quote: | Originally posted by dbl
att folk laddar ner e la mycket pga att alla har inte skivspelare.. t.ex. jag, vilket gör att jag skulle aldrig köpa en vinyl.. ser det som helt onödigt eftersom jag inte har en aning om när jag nu skulle kunna spela den... för det e väldigt massa som inte släpps på CD.. och gör det det så e det på samlingsskivor och sånt, och jag kanske inte alls vill ha några av dem andra låtarna vilket gör att det känns onödigt att köpa hela skivan..
hade jag kunnat gå in i en vanlig skivaffär här i göteborg och hittat massa trance singlar (CD alltså) som jag vill ha, visst hade jag köpt dem.. men det finns det ju inte tyvärr.
hel kasst... för det e alltid roligare att äga en skiva än att ha en mp3..... samma sak som det e fan så mycket roligare att spela flipper på en riktig spelmaskin än att spela flipper i datorn... hehe :p
så vad ska man göra??? |
Givetvis, det är många som inte har vinylspelare (enkla som bara duger till att spela en skiva på enklaste möjliga sätt kostar dock inte mycket) och därför inte kan spela vinylskivor (det format som vi tranceartister trots allt släpper mest på) men det släpps trancesinglar av rätt många låtar, förvisso mest hitsen, men de finns där. Problemet är att om folk inte frågar efter dem i sina skivbutiker (eller onlinebutiker), om de nu inte redan finns där, så köps de inte in och då köper ingen dem. Jag har tur och bor strax utanför Stockholm, så då finns det vissa butiker som har ett visst utbud, men där det finns efterfrågan så kommer utbudet. Finns inte utbudet, så är det för att det inte finns någon efterfrågan... Resultatet blir iaf tillslut att då det inte finns det inte pengar nog, eller människor som ser potential nog i att investera pengar, till att expandera CD-marknaden, så gör trancebolagen det inte och det finns bara kvar på vinyl. Vidare måste entusiaster för musiken också på något sätt säga till sigsjälva "Jag älskar den här musiken så mycket att jag går och köper en skitbillig vinylspelare och börjar köpa de vinyler jag vill ha", för då kan vinylindustrin också få ett uppsving och börja expandera båda sigsjälv och CD-industrin. Om alla de som tankade hem Epic tex för att de älskade Above & Beyond remixen (eller originalet) hade haft möjlighet att köpa Epic som singel (med fler remixer till och med kanske) på CD, garanterat gick och köpte den, då skulle hela situationen se så otroligt annorlunda ut. Problemet är att de flesta inte skulle göra det, för de nöjer sig med att ha låten som mp3a - och varför inte, den låter bra och kan lika gärna brännas ut på CD - så varför köpa? Folk måste visa att de är villiga att köpa det de gillar för att marknaden ska kunna förändras, oavsett om det nu framförallt blir på CD eller per PC/Mac-format i framtiden. Sen finns de givetvis de entustiaster som alltid i vått och torrt står vid artisten och hedrar sigsjälv genom att alltid betala för det han eller hon vill lyssna på; de får dock sällan något egentligt tack för det annat än artistens respekt och eviga tacksamhet. Sen är det ju det där med att ha en riktig skiva istället för att ha en mp3a eller en brännd CD, det är ju mer "riktigt"... det gäller väl helt enkelt bara att försöka sprida den "läran" så gott det går? Det måste börja någonstans, varför måste det alltid börja med "dem"? |
|
|
| christian_rusch |
| quote: | Originally posted by mindshooter
hur som helst, jag förstår vad du menar, och att du vill tjäna pengar på din musik |
Fel, jag vill kunna sprida min musik över hela världen, så billigt som möjligt men så att jag fortfarande kan leva ett halvgott liv. Om det innebar att jag kunde sälja en CD till alla som vill ha den för 1 krona (det skulle inte ens behöva vara så mycket) varje gång jag skrev en ny låt, då skulle jag göra det för alla skulle tjäna på det och jag skulle uppnå min dröm, att få sprida min musik till alla som vill höra den. |
|
|
| christian_rusch |
| quote: | Originally posted by staz
Skulle snarare dra följande som en mer proper liknelse:
ColombiaCarlos smugglar in ett kilo kokain i Gyttjeby. I gyttjeby köper sedan tusen gyttjebybor ett gram var som de använder. Visst, alla är brottslingar, men vem var egentligen den stora boven? |
Givetvis är ColombiaCarlos den stora skurken, men för det ska ju inte alla Gyttjebybor kunna känna att de inte brutit någon lag för att ColombiaCarlos begick ett värre brott. |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|