|
|
| christian_rusch |
| quote: | Originally posted by zamson
Intressant diskussion. Tycker sånna här trådar inte behövs på sweTA..för det är ingen mp3site och steves ftp är ingen officiell sweTAftp.. alla har inte access till den, och därför är det lite dumt att "göra reklam" för den.
Jag förstår dig Christian R, men samtidigt håller jag med Staz till en viss del också. Skulle vara intressant och höra vad en artist tycker om en dj spelar deras låt i ett set och streamar på internet eller lägger ut ett set för download. |
Skulle en DJ spela en låt omixad i ett set på nätet skulle jag bli riktigt sur, är den inmixad ordentligt är det i princip ofarligt, men samtidigt håller tex Anjunabeats stenhårt på offentliga Internetspelningar eftersom timing är ALLT nuförtiden; Tex håller de fortfarande på The Promise och spelar den inte för att den av rent praktiska promotionskäl. Vidare så bör folk insé att så snart en låt är signad så "stjäl" folk som laddar hem dem, inte bara från artisten, utan även från skivbolaget; det är sålunda inte bara min åsikt som spelar in utan de andra som varit involverade i att skriva/producera låten samt de som investerat pengar i att ge oss artister chansen att få släppa vårt material. Så som jag ser det är det riktigt kul ju fler kopior man hittar av sin egen musik online, så länge det är rippar från set. Vidare ser jag det så är onlineset helt ovärderliga som promotion, men det är där själva konceptet med "promos" och privata promoutskick kommer in i bilden.
För tio år sedan väntade folk på att skivor skulle släppas och var överlyckliga när de släpptes, det fanns inte en tanke på att man kunde få tag på musiken innan den släpptes. Nu förväntar sig alla ha rätt till att kunna ladda ner musiken innan den ens släppts och det är inget som helst fel på att sprida den vidare så att andra kan ta del av den; någonstans har det enligt mig gått lite snett. Rent tekniskt sett finns det ingen skillnad på att ladda ner en skiva från nätet och att sno den ur en butik; Värt att tänka på.
// C |
|
|
| mindshooter |
Vill bara börja med:
Tranceaddict does not support filesharing
så det var bra att staz tog ner låten på producentens begäran ;)
Vi här på SWETA har däremot fått tillstånd att dela med oss av mindre mängder så länge det sker på vår sektion i liten skala. Vilket det gör, eftersom bara ett visst antal medlemmar här har tillgång till FTPn. Jag skulle själv som producent (om jag vore en) gärna se min låt spridas internt på TA om någonstans. Här kryllar det av folk som faktiskt lägger ner mycket pengar på att köpa skivor, vinyler och singlar. Jag tycker många här förtjänar en förhandslyssning på låtar för att sedan veta om dom är värda att köpa, så gör iaf jag alltid...köoper aldrig något jag inte laddat ner innan.
Sen är det juh så att producenten förtjänar sina pengar...och det är en balansgång... Som nybörjar-producent finns det juh inget bättre än att ens mp3-låtar sprids vilt. Så fort man blir signad så tillhör musiken inte längre dom som diggar den...utan dom som har råd att betala för den...och jag gillar inte konceptet att musik blivit industri...men nu är det så...och producenterna behöver sina pengar...jag är kluven...
själv kommer jag iaf alltid ladda hem låtar så länge det går...för att njuta av andra människors skapelser och toner. Precis som andra människor kan njuta av mina och andra personers grafiska verk gratis på t.ex deviantart.com....vad är skillnaden? :) När man designar så är den största kicken i att få andra att titta och påverkas av det man gjort... borde det inte vara samma sak med musik? |
|
|
| Glorie |
hoho, jag vet vilken liten fågel som viskade i Christians öra. hade knappast hittat den här tråden annars va? :rolleyes: anyway
| quote: | Originally posted by christian_rusch
Värt att tänka på.
|
dubbelmoral så det skriker om det väl? eller som jag själv skulle säga: Kacka inte i eget bo :D
håller me staz, lacka på den äregirige promotern.
aja, frid och fröjd. nu e den borta och det är omöjligt att tanka den. |
|
|
| christian_rusch |
| quote: | Originally posted by staz
Spridandet av låtarna står ju nån för som haft sina händer på en promo, resten är en naturlig följd av alla filesharing program osv. Så det är den som rippar låten och lägger ut den på nätet utan tillåtelse i första hand som är den enda boven i dramat i min åsikt, för efter det är ju som sagt redan skadan skedd.
Om greg skulle bli lack så vore det väl ändå rätt trångsint, när låtarna väl finns tillgängliga så är det klart att folk hör dem.. det är den som läckt som bör 'lackas' på. |
Lackandet på den ursprungligen ansvarige har ägt rum, både från mig och Greg, men det är i det först citerade stycket jag anser att det grundliga problemet ligger. Visst, det är den som först rippar låten som är den stora boven eftersom han aktivt ser till att låten kan spridas, men att de som sedan sprider den vidare inte skulle vara några bovar ser jag som helt och hållet falskt. För att illustrera scenariot på ett lite mer greppbart sätt så kan jag förklara det såhär: Om någon stjäl en skiva från en affär och du sedan kopierar den och ger ut den till folk på stan åker du också dit för brott eftersom du distribuerar copyrightat material som du inte har rätt att distribuera. Enligt mig är det väl iofs inte fel att säga att den första personen i ledet är en skurk, men det STORA problemet är enligt mig att de efterföljande personerna i ledet inte anser sig göra något fel. |
|
|
| christian_rusch |
| quote: | Originally posted by Glorie
hoho, jag vet vilken liten fågel som viskade i Christians öra. hade knappast hittat den här tråden annars va? :rolleyes: anyway |
FYI så söker jag nästan dagligen på "rusch" här på TA och kollar nya trådar för att se om det är några frågor som ställts om mig eller mina låtar/remixer som jag kan svara på, nya playlists kommit upp där mina låtar spelats et cetera, så... :rolleyes: |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|