return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Ett stort kliv i en hobby-dj:s liv
View this Thread in Original format
DJ_Laszlo
Idag var jag för första gången i mitt liv med och sände riktig marksänd radio! Jag var med Tefy och Pedda och sände på studentradions klubbtimma här på Växjö Universitet som når ut till ca 100000 invånare runt om i länet. Av dessa är enligt gjorda mätningar 2-3000 effektiva lyssnare. Eftersom det idag var första gången, fick jag samt två andra nykomlingar bara vara med "veteranerna" och se hur det gick till när man sände radio, samt ta till oss en massa bra tips som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Nästa vecka skulle vi eventuellt få vara med som sidekicks i studion tjugo minuter vardera för att känna på hur det är att prata i radio, och om vi efter det kände oss tillräckligt varma i kläderna skulle vi veckan därpå få sköta sändningen helt på egen hand (givetvis med en av de gamla killarna i studion utifall något skulle gå galet).

Det innebär allt vi får göra allt från att välja låtarna och mixa de (om vi vill - mixar är inget tvång, men vafan - det är ju halva grejen) till att leta upp information om producenterna/jockarna och sedan lite kort berätta om dessa under sändning. De som för veckan har hand om sändningen har HELT fria händer vad gäller låtval, så länge det håller sig inom klubbmusikens ramar - så ni som känner mig väl kan redan nu ha på känn vad jag kommer att välja ut för godingar. :)

Detta är för mig jäääävligt spännande, och jag hade aldrig trott att jag skulle få vara med om att sända marksänd radio, än mindre om att få vara med och göra programmet. I dag var jag nervös som en kratta, trots att jag knappt fick lukta på mikrofonen, och nästa vecka kommer jag med all sannolikhet att göra i brallan - för att inte tala om två veckor då vi eventuellt får sköta allt på egen hand.

Om det verkligen kommer bli så att jag kommer få spela musiken då betyder det att jag kommer att få spela för en publik som är 10-15 gånger större än den största publik jag hittils spelat inför. Å andra sidan kommer det vara envägskommunikation, och det går liksom inte att "läsa" publiken, men ett paket blöjor kommer ändå stå högst på inköpslistan den veckan.

Fan vad uppspelt jag är :crazy: :crazy: :crazy: Och glad :D

Studentradio klubb sänder för övrigt varje tisdag mellan 19 och 20:00 - givetvis också över nätet, så jag hoppas att ni kommer att lyssna. (www.studentradion.vxu.se) Det blir en perfekt warmup infor AvB's ASOT för er alla. :D
ScuL
quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Studentradio klubb sänder för övrigt varje tisdag mellan 19 och 20:00 - givetvis också över nätet, så jag hoppas att ni kommer att lyssna. (www.studentradion.vxu.se) Det blir en perfekt warmup infor AvB's ASOT för er alla. :D[/COLOR]

bra för dig, grattis :) jag hade också nån chans att börja en egen show på en lokal station men då skulle jag reda om politiska ämne :eyes: inget för mig :D hehehe

men.. ASOT är på torsdag, inte på tisdag ;)
DJ_Laszlo
quote:
Originally posted by ScuL
bra för dig, grattis :) jag hade också nån chans att börja en egen show på en lokal station men då skulle jag reda om politska ämne :eyes: inget för mig :D hehehe

men.. ASOT är på torsdag, inte på tisdag ;)

Oj - har alltid trott att det var på tisdagar. haha :)
SWE_TRANCE
quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Oj - har alltid trott att det var på tisdagar. haha :)

Jag som trodde de flesta följde ASOT...:rolleyes:

Grattis, alltid kul å sända radio.
Sände på gymnasiet när jag gick där, bara nåra tusen lyssnare men kul va det :)
Det svåra tyckte jag va att fixa info att snacka om...när man försökte göra nåt roligt så blev det ofta helt fel, man är ju inte speciellt rutinerad... ;)
DJ_Laszlo
hehe, jag hinner aldrig lyssna på ASOT för jag har innebandy på tisdagar och på torsdagar är jag alltid ute och röjer på en av studentpubarna - ibland får jag till och med privilegiet att spela, som i morgon till exempel. Det är väl därför jag inte riktigt har koll på när det sänds...:rolleyes:

(jada jada bortförklaringar :D )
JayBee
fan vad coolt. jag önskar jag hadde kommit lika långt som dig hehe men själv sitter man fortfarande och lär sig :) lär dröja ett år eller så innan jag kan börja spela upp för folk.

men du kanske inte är så inne i ASOT iomed att du mest är mer åt techno hållet och så. jag har för mig att du var det i alla fall, eller?
DJ_Laszlo
quote:
Originally posted by JayBee
fan vad coolt. jag önskar jag hadde kommit lika långt som dig hehe men själv sitter man fortfarande och lär sig :) lär dröja ett år eller så innan jag kan börja spela upp för folk.

men du kanske inte är så inne i ASOT iomed att du mest är mer åt techno hållet och så. jag har för mig att du var det i alla fall, eller?

Ja, du har helt rätt :)

Jag har någon gammal rip av ASOT som jag kan sitta och lyssna på ibland, men jag föredrar något åt det lite techigare hållet. :)
DJ_Laszlo
GAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!! Fyfan vad jag hatar mig själv....idag var andra veckan som jag fick vara med på Studentradions klubbtimma, och som överrenskommet skulle jag, samt den andra nykomlingen i gängen få vara med och snacka lite i sändning. Då grabbarna som nu håller i programmet mest kör deep och progressive house blev jag ganska förvånad och väldigt glatt övererraskad när jag läste manuset och såg att sista halvtimman innehöll bland annat "Clokx - Clocks" eller vafasen den heter, "Motorcycle - ATRC", samt "Tech Tube - The end".

Detta lugnade genast min nervorusitet ett par hekto med tanke på att jag skulle slippa stå och babbla om några låtar och producenter jag inte vet ett skit om - och jag bad om att få vara med andra halvan av programmet vid micken, då detta ändå är låtar jag känner till sedan tidigare och kan lite av bakgrunde om de.

När det ändå väl kom till kritan fick jag likförbannat tunghäfta,
och det enda jag fick ur käften var "Ja, det funkar, det funkar - men jag föredrar hellre Marco V mixen" och "Det första jag tänker på när jag hör låten är Dance Valley"....istället för att försöka utveckla det hela och babbla på om vilka reko killar Gabriel & Dresden är, samt hur omåttligt poppis ARTC har varit yada yada yada...det finns ju huuuuuuuuuur mycket som helst att säga.

FAAAAAAAAAAAAAAAAN. Nu kommer inte jag få någon sömn de närmaste dygnen tack vare detta. Balle
JayBee
aj då... jag lider med dig och kan säga att har själv råkat ut för rätt så liknande saker fast i andra sammanhang. men sånt där händer alla hela tiden.

se det på den ljusa sidan, desto mer sånna där saker som händer desto mer erfaren blir du ju hehe och kan klara det bättre nästa gång :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE

Privacy Statement