|
|
| softwave |
| quote: |
quoted from cygnusX's reply :D
- Waar ben je overal geweest?
- Waar was het het mooiste?
- Nooit problemen gehad/in gevaar geweest?
- Hoe was het eten er?
- Ben je helemaal in je eentje op reis geweest?
- Wat heb je moeten doen om die jaguar op je schoot te krijgen?
- Hoe heb je deze ongelooflijk mooi foto gemaakt? (Welke digitaal fototoestel heb je?)
- Je slaapplaatsen, was dat allemaal op voorhand geregeld of moest je telkens zelf iets zoeken?
- Hoe lang ben je weg geweest en hoeveel kostte het allemaal ongeveer?
|
Even proberen om al je vragen te beantwoorden :)
Ik ben gedurende 3-4 weken naar Guatemala gegaan, gedurende de maanden augustus-september (regenseizoen!). Ligt in Midden-Amerika tussen Mexico, Belize en Honduras. Guatemala is ong. 3x zo groot als Belgie. Kaart vind je hier. Ik ben er met twee vrienden geweest en we hebben er vrijwel het hele land afgereisd, voornamelijk met een minibusje dat we leenden van kenissen die daar wonen. Alternatieve transportmogelijkheden zijn de bus (absoluut onregelmatig, onveilig en stampensvol; maar je moet het gedaan hebben :D)
Guatemala City, de hoofdstad, is lelijk, vuil, een stad zonder gezicht... kortom, mijden als de pest. Antigua de Guatemala, de oude hoofdstad (tot deze in de 17e eeuw door aardbevingen verwoest werd) is mijn lieveling. Volledig in Spaanse stijl, met zeer pittoreske hacienda's met patio's.
Guatemala is verdeeld in twee grote regio's. In het zuiden heb je de altiplano, gekarakteriseerd door de gebergten en de vulkanen. Het weer is er gematigd en vooral tijdens het regenseizoen kan het aardig kakweer zijn. In het noorden van het land, Peten, is het ongelooflijk warm en tropisch. Kortom.. jungle. Oppassen voor verraderlijke regenstormen in de jungle tijdens het regenseizoen :)
In Peten ligt de hoofdstad van het Maya-keizerrijk, Tikal.
De accomodatie in Guatemala is primitief. Het wegennet is in zeer slechte staat maar wordt onder handen genomen. De mensen zijn er vriendelijk, maar de ingewikkelde politieke toestanden (junta's, guerilla's) eisen hun tol. Voorzichtigheid is dus ten allen tijde geboden, vooral in de minder beschaafde gebieden. Het eten valt best mee. Het typische ontbijt bestaat uit een ommelet, geitekaas, zure room, tortillas (plat brood op basis van maïsmeel), platanas (gebakken bananen) en frijoles (gebakken zwarte bonen, ziet er uit als stront, smaakt als stront :) je moet er verschrikkelijk scheten van laten maar het is voedzaam als wat :D)
Qua logies en slaapplaats is er heel wat ruimte voor improvisatie. Je vindt altijd wel ergens slaapplaats, behalve als je iets "exclusiever" wilt gaan. In principe is het zo dat als je reist en je komt ergens toe, dat je je twee vragen moet stellen: 1) waar slaap ik? 2) hoe geraak ik hier weg?
De helft van de tijd hebben we gelogeerd bij kennissen (met de nodige "luxe"), de andere helft in hotels of lodges (hutjes op het strand of in de jungle). Het is tijdens ons verblijf in zo een jungle lodge (waar ik deze zonsopgang om 5u 's ochtends heb gefotografeerd) dat we iets ongelooflijks hebben meegemaakt. Je hebt dus eigenlijk het "restaurant" van de lodge, niet meer dan een hutten afdak waar je eten wordt geserveerd, en daarrond zijn de hutjes van de gasten, tenmidden van de jungle, verbonden door kleine wegjes door de rimboe heen. Je slaapt dus ook tenmidden van de wilde dieren! 's Nachts hoor je het hels gebrul van de brulapen, zeer indrukwekkend!! Op een gegeven moment zaten we buiten op onze stoel toen een relatief jonge jaguar heel gedecideerd naar ons toe stapte en op onze schoot kroop. :eyes: Het klinkt ongeloofwaardig en op dat moment geloofden we onze eigen ogen niet. Ik kan jullie verzekeren dat m'n maat die op dat moment een boek las en als eerste de jaguar op z'n schoot kreeg allesbehalve op z'n gemak was. Maar het beestje liet zich onder luid geronk aaien. (ik heb er jammer genoeg geen foto's van maar wel een filmpje, zal het proberen online te zetten, dat van die brulapen ook)
Qua veiligheid: echte problemen hebben we niet gehad, maar we hebben 'm toch dikwijls geknepen omwille van de algemene onveiligheid die in zo'n landen heerst. Een lang verhaal heel kort verteld: met minibus in de jungle, op weg naar een hotel; 17u = donker; verloren rijden; hotel eindelijk vinden in't gat van de wereld; twee louche venten met machinegeweren die er ons attent op maken dat hotel geen hotel meer is; tijdens zoektocht naar andere slaapplaats bijna zonder benzine komen te vallen; uiteindelijk met 4 man in een kamer van 2x4 geslapen, voor 100 Quetzal (12.5€), naast een bordeel in Ixcan. Nu moet je weten dat er in Guatemala in het einde van de jaren '90 grootschalige massakers zijn gepleegd door het leger en dat Ixcan bijna volledig is uitgeroeid geweest. Onlangs vond een speciale commissie van de VN in Ixcan een massagraf. Morraal van het verhaal: het was een zeer lugubere nacht :p (doe gerust eens een Google search op +ixcan +guatemala +massacre)
Ik hoop dat jullie aan mijn verhaal iets hebben gehad. Het is jammer genoeg onmogelijk om hier een volledig reisverslag neer te pennen, noch al de anekdotes te vertellen die we daar hebben meegemaakt :)
Een zeer goede vriend van me vertrekt half januari terug naar Guatemala om er te gaan werken en wonen. Indien er iemand interesse heeft om ginds (of in de regio, Mexico, Belize, ..) op reis te gaan, laat dan zeker en vast iets weten. Het spaart echt heel wat moeite uit als je degelijk voorbereid op reis vertrekt. Verplichte lectuur voor zo'n reizen: boeken uit de Lonely Planet reeks en uit de Guide du Routard reeks. Vooral die laatsten zijn een absolute aanrader, zeker als je het iets avontuurlijker wilt aanpakken (rugzak). In totaal ben ik 3-4 weken ginds gebleven. Het ticket kostte me 691€ (tijdje op voorhand gereserveerd). Wij zijn via Bxl-Madrid-Miami-Guatemala gevlogen, maar je kan ook via Amsterdan en Atlanta denk ik. Ter plekke heb ik dan nog eens ongeveer hetzelfde bedrag uitgegeven in dollars. De plaatselijke munt is de Quetzal (ik rekende x5 of x6 om het bedrag in oude Belgische franken te kennen. Delen door 8 voor de euro). Dollar's kan je ruilen in de banken of op straat. Visakaarten in mindere mate. Een gouden tip als je iets koopt: afpingelen :p!
Al de foto's die hier te vinden zijn, zijn getrokken met een Canon Powershot A20 of Powershot G5. CygnusX, die bewuste panoramische foto is met de Powershot A20 getrokken. Bijna elke zichzelf respecterende digitale camera heeft tegenwoordig wel een panorama-stand :)
Zo, ik ben benieuwd naar jullie reacties :)
Groetjes iedereen,
David |
|
|
| softwave |
| quote: | Originally posted by eieregooie
%>< snip -fotootje- %>< snip :rolleyes:
:eyes: |
Deze is getrokken te Panajachel, aan het Atitlan-meer. Enkele minuten voor de hemel zou losbarsten in een helse tropische regenstorm :)
Voor de geïnteresseerden, er staan nog een paar van m'n digitale foto's online op m'n deviantart pagina, hiero: http://softwave.deviantart.com :happy2: |
|
|
| pooley |
| Echt mooi verslagje, kheb gewoon nog meer zin om op vakantie te gaan. |
|
|
| CygnusX |
Merci softwave, echt een vet verslagje :)
Plan je nog reizen in de nabije toekomst? |
|
|
| Eagle` |
prachtig verslagje :)
natuur daar is wel ongelofelijk overweldigend lijkt me :eyespop: |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|