return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 
Hur förklarar man...

Aendy
...att man orkar? Kryptiskt? Låt mig utveckla.

Min mor har fullt förtroende för mig och vet att jag, så när som på O´boy, är en renlevnadsmänniska. Dock blev hon konfrontrerad av en väninna vars son är missbrukare. Min mor berättade om att jag var iväg på trancekryssningen och att det dansades i princip dygnet runt där. Väninnan påstod att det är omöjligt att, som vi, dansa 6-7 timmar i sträck utan att inmundiga substanser som hjälper till att övervinna vissa trösklar. Men jag (och många med mig) fixar ju det. Hur förklarar man att stämmningen, musiken och extasen gör att man i princip springer ett maratonlopp utan någon direkt träning inför det? Det är ju rätt obegripligt för de oinsatta och min mor hatar att behöva stå till svars för denna subkultur utan några riktiga argument, mycket pga av att hon tycker om musiken musiken och att hon inte vill att hennes son ska framstå som en knarkare.
reveal
Detta hjälper ju dig inte, men jag känner för att ventilera mig lite också. Det slår aldrig fel, om man dansar järnet i 6-8 timmar så är det alltid nån jävel som ska fråga vad man går på! Varför är det så? Finns det så många fördomar att folk inte fattar att man kan klara sig förbannat bra även utan "knark"?
reveal
Kom att tänka på en bild från SoldF (instruktionsbok för militärer för de som inte vet). Den visade en stapel med olika markeringar, kommer inte ihåg dem exakt, men de var ungefär som följer:

Vad din mamma tror att du klarar: 20%
Vad du tror att du klarar: 40%
Vad ditt befäl tror att du klarar: 60%
Vad du egentligen klarar: 100%

Kroppen klarar kanske förbannat mycket helt enkelt? :)
dbl
det e la proffesorer som har bevisat att när man kommer i "trance" typ eller va man ska kalla det så bildas det nått ämne som fungerar istortsett som droger vilket gör att man klarar av att dansa i flera timmar utan att bli trött...

nått sånt e det... kommer inte exakt ihåg hur det funka
Aendy
quote:
Originally posted by dbl
det e la proffesorer som har bevisat att när man kommer i "trance" typ eller va man ska kalla det så bildas det nått ämne som fungerar istortsett som droger vilket gör att man klarar av att dansa i flera timmar utan att bli trött...

nått sånt e det... kommer inte exakt ihåg hur det funka

Nja, riktigt så är det inte. Om man kommer in i "the flow" som det kallas i idrottsvärlden så ökar utsöndringen av kroppens belöningssystem (endorfiner, adrenalin m.m.) samtidigt som att hjärnan inte längre är lika villig att uppfatta smärta längre (trötthet är en form av smärta som säger till kroppen att ta det lugnt). Problemet i vanliga fall är att hjärnan, som styr allt man gör, råkar ut för s.k. mental trötthet, dvs att det finns mycket energi kvar i kroppen till att fortsätta men hjärnan som är beroende av samma ämnen för att orka som resten av kroppen reagerar på att energinivåerna sjunkit och därmed säger till resten av kroppen att den är trött och bör lägga av för att spara på resurserna. Nästan all trötthet beror på mental utmattning för energilagerna i kroppen är så stora att det krävs en hel del för att uppnå fysisk trötthet på den aktivitetsgraden vi dansar på.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden