return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 6 
Het Nederlandse onderwijssysteem

tor8024
Voor de lessen Nederlands hou ik volgende week een presentatie over het onderwijs in Nederland. Ik heb op de website van het ministerie van OCenW al heel wat informatie gevonden, maar ik had graag jullie hulp ingeroepen bij een aantal zaken. Jullie systeem is immers nogal complex... ;)

01. Het VMBO: ik heb gezien dat daar vier leerwegen voor zijn (theoretisch, gemengd, basisberoepsgericht en kaderberoepsgericht). Graag had ik wat concrete voorbeelden daarbij gehad, want uit de termen zelf kan ik niet echt veel opmaken...
Ook voor het secundair beroepsonderwijs en de verschillende types opleidingen (assistent-, vak-, enz.). Ook hier zeggen de termen op zich weinig, ik kan me er niet direct iets bij voorstellen...

02. VWO en HAVO: op het eerste gezicht zie ik weinig verschillen tussen beide onderwijssoorten, behalve dat het VWO een jaar langer duurt. Zijn er grote verschillen wat betreft het lessenpakket?

Alvast bedankt om mij uit de nood te helpen...
Blik
behalve dat VWO 1 jaar langer duurt gaat het VWO ook veel dieper op de stof in en krijg je met tentamens en examens meer inzichtvragen, het is dus niet alleen de leerstof erin stampen, je moet het ook echt begrijpen en uit kunnen leggen
Duke2003
op het VWO krijg je verplicht frans EN duits, bij havo kun je kiezen. verder ga je op het VWO inderdaad veel dieper in op dingen en leer je problemen "veelzijdig" te bekijken. bij havo leer je bijv. probleem: AIDS oplossing: safe sex terwijl je bij VWO in dit geval echt zou gaan kijken naar de oorzaken en mogelijke oplossingen enzo.

ik weet niet of dat een duidelijk voorbeeld is maar kijk maar wat je er mee doet
DJ D-Man
quote:
Originally posted by Blik
behalve dat VWO 1 jaar langer duurt gaat het VWO ook veel dieper op de stof in en krijg je met tentamens en examens meer inzichtvragen, het is dus niet alleen de leerstof erin stampen, je moet het ook echt begrijpen en uit kunnen leggen

Inderdaad het grootste verschil tussen Havo en VWO. Het VWO is bedoeld om mensen voor te bereiden op het wetenschappelijk onderwijs (universiteit, meer theoretisch), terwijl de Havo bedoeld is om mensen voor te bereiden op het HBO (Hoger beroepsonderwijs, dus meer praktijkgericht).

Het VMBO bestaat uit wat vroeger VBO (voorbereidend beroepsonderwijs) en Mavo waren. De praktische VMBO-leerweg vervangt nu het vroegere VBO, terwijl de theoretische leerweg de vroegere Mavo vervangt. Ook hier geldt dat het VMBO-theoretisch een hoger niveau heeft dan het VMBO-praktisch. Over die andere VMBO-vormen kan ik je helaas niets vertellen...

Succes verder!
MaGiK54
VWO is trouwens nog te onderscheiden in Gymnasium, Atheneum en Lyceum.

Gymnasium krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Grieks en Latijn en kan je deze vakken ook als eindexamenvak kiezen

Atheneum krijg je (verplicht of keuze) een jaar of twee Latijn en kan je dit vak ook als eindexamenvak kiezen.

Lyceum is alleen VWO zonder deze talen.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het bovenstaande geheel klopt (gezien de basisvorming). Maar ik heb atheneum gedaan en heb twee jaar verplicht Latijn gehad.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland