|
|
| DJ_Laszlo |
Någon som har en cykel att sälja? Blev nämligen av med mitt körkort igår kväll när jag var på väg hem från en spelning. :rolleyes:
Jag drack tre ynka öl under hela kvällen. FÖRSTA gången under mina två dryga år som körkortsinnehavare som jag överhuvudtaget sätter mig bakom ratten med alkohol i kroppen. Jag hade 4 kilometer att köra från studentpuben där jag spelade till campus där jag bor, och ett stenkast utanför Universitet ser jag pappa blå som viftar in med med sin jättelika röda glowstick. Min första tanke var: Hur fan ska jag förklara detta för morsan och farsan?
Detta är för övrigt första gången jag blir stoppad av pappa blå. Otroligt. Jag fick snällt blåsa - det visade sig så klart vara positivt så jag fick snällt följa med till polisstationen för att blåsa i ett bevisinstrument som var 100% accurate.
Efter många om och men kom de fram till att jag hade 0,36 promille alkohol i blodet (gränsen för rattfylleri går vid 0,2, och 1,0 för grovt rattfylleri).
Nu kommer mitt körkort med allra största sannolikhet ryka i 6 månader, och dessutom kommer jag säkerligen få betala några dagsböter. Beror helt på vad nissarna på länsstyrelsen kommer fram till.
Någon som varit med om liknande? Bil och körkort kan jag klara mig utan i ett halvår - allt jag behöver finns på gångavstånd från campus, dessutom får jag ta detta som en lärdom (hade jag inte blivit stannad hade jag säkerligen kört mer påverkade någon gång i framtiden) - det som besvärar mig är det faktum att man hamnar i brottsregistret, och det ser inte så förbannat bra ut på en CV då man ska söka jobb, att man åkt fast för rattfylleri. Även om det inte var av något allvarligare slag. Någon som vet hur pass "kriminellt" arbetsgivarna ser på detta då man söker jobb? För är det så jävla illa kan jag lika gärna skita i studierna och gå och börja städa kommunala toaletter. |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by DJ_Laszlo
Någon som varit med om liknande? |
nix, har bara blåst (haft körkort i fem år.) En självklar princip iaf för mig är att inte köra, ens efter en droppe alkohol.
| quote: |
och det ser inte så förbannat bra ut på en CV då man ska söka jobb, att man åkt fast för rattfylleri. |
står ju knappast i din CV, men väl i brottsregistret...
| quote: |
Någon som vet hur pass "kriminellt" arbetsgivarna ser på detta då man söker jobb? För är det så jävla illa kan jag lika gärna skita i studierna och gå och börja städa kommunala toaletter. |
tror inte att det ser så bra ut faktiskt..(om jag ska vara ärlig) men jag tycker för den skullen inte du ska skita i studierna och ta ett jobb där det inte krävs så mkt utbildning. Det lär du ju ha hjärna själv att inse, att studier alltid lönar sig.
en annan dålig sak med att få prickar i brottsregistret, är att det försvårar chanserna att få ev. visum till andra länder.
jaja |
|
|
| n0bben- |
enligt mitt sätt att se saken.. 0.36 promille är ju inte mkt över gränsen.. så chansen att inte få jobb borde väl inte minska nämnvärt.
andå, fy fan vad surt o mista lappen :/ |
|
|
| Proximus |
så går det när man håller redübers from PLC (man utd) :p
(arsenal fan här)
tråkigt att höra laszlo, samma skit har hänt min pappa, fast som tur var så hade pappa blås alkoholgrejsimojs pajjat så de fick inte ut att pappa druckit. fast han hade inte druckit mycket, typ tre öl som du. |
|
|
| DJ_Laszlo |
| quote: | Originally posted by n0bben-
enligt mitt sätt att se saken.. 0.36 promille är ju inte mkt över gränsen.. så chansen att inte få jobb borde väl inte minska nämnvärt.
andå, fy fan vad surt o mista lappen :/ |
Njo...hade jag bott kvar i den lilla bonnahålan där jag bodde innan jag började plugga hade jag nog grävt ner mig själv - men nu när jag bor i en lite större stad så är det inte så farligt. Å andra sidan har jag inte lämnat lägenheten än :) |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|