|
|
| JunKX |
| quote: | Opleiding tot DJ op Rockacademie
Vanaf september 2004 is het mogelijk om een hbo-opleiding tot dj-producer te volgen. De Tilburgse Fontys Rockacademie start deze opleiding in samenwerking met de bekende diskjockeys en producenten Armin van Buuren en Ben Liebrand.
In het eerste jaar van de opleiding is plaats voor tien studenten. Hoewel de Rockacademie zich op dit moment met name op bas, drums, gitaar en zang richt, wordt het belang van de dance-industrie niet onderschat. Directeur Gerard Boontjes van de Rockacademie: "Maar de dance-industrie is ook heel groot. We willen met onze opleiding uiteindelijk het totale spectrum van de muziekwereld bestrijken. De nieuwe opleiding tot dj-producer is weer een stap in die richting". De komende maanden moet het onderwijsprogramma van de nieuwe opleiding meer vorm en inhoud krijgen.
De meest bekende studenten van de Rockacademie zijn leden van de Tilburgse groep Krezip.
Bron: FOK! (http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=34566)
|
Fijn om te lezen dat dance muziek steeds serieuzere vormen begint aan te nemen. Ik vraag me echter af in hoeverre deze opleiding zin heeft. Je kan de technische aspecten van het produceren en DJ-en (kut woord) wel leren, maar het blijft (althans voor mij) toch grotendeels een gevoelskwestie...
Wat vinden jullie hiervan? |
|
|
| basd |
Talent is niet aan te leren.. Dat is een beetje de samenvatting van mijn gedachten hierover.
Maar... Er zijn toch wel een hele hoop zaken die je wel kan leren. Bijvoorbeeld op het gebied van muziektheorie zijn er een hoop dingen die ik graag zou willen leren, en als ze dat daar aanbieden zou dat een heel mooie manier zijn.. Denk zeker dat je daar als DJ en producer een hoop van kan leren. En voor producers zie ik nog wel meer dingen die je daar best kan leren, het masteren van tracks, rechten mbt. produceren, samplen en releasen..
Alleen moet je er wel ERG zeker van zijn dat je hierin verder wil, want anders heb je niet zo heel veel om op terug te vallen mocht je het benodigde talent toch niet blijken te hebben.. Maar ach, dan is er nog steeds Magix Music Maker.
[uni mode]
Oh ja: HBO'ers zijn GEEN studenten :p
[/uni mode] |
|
|
| Shabbaman |
Talent is niet aan te leren nee. Maar dat zal de intentie van de opleiding ook niet zijn: als je iets niet lukt word je gewoon weggeschopt. Dat doen ze op het conservatorium ook. En net als ze op het conservatorium meer leren dan blokfluit spelen zal dat hier ook wel het geval zijn.
Muziektheorie bijvoorbeeld ja. |
|
|
| raoel |
Het is IDD een gevoelskwestie.
Vooral het DJ-en is het gevoel en talent ervoor hebben. Het produceren is echter iets anders. Het gebruiken en combineren van bepaalde soft- en hardware en het is zeker iets waar scholing belangrijk bij kan zijn.
Muziekaal gezien kan iedereen wel wat leren, maar of je productie uiteindelijk een succes is? Daar zijn in de muziek geen garanties voor. |
|
|
| Ding Chavez |
Als er maar 10 plekken zijn neem ik aan dat ze wel streng selecteren op mensen met talent.
Erg goed initiatief in ieder geval en als het al wordt gesteund door Armin en Ben Liebrand valt er een hoop te leren. Ik vraag me alleen af of het niet een beetje riskant is om dj-producer te gaan "studeren". In deze tijd is het relatief makkelijk om je brood te verdienen met dance, maar hoe is dat over 10 jaar? |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland
|