return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 
Klopt ook nog...

MennoB
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Wel raar dat het klopt!!
Passiva
Ha deze heb je zeker vertaald uit het Engels.. :D Kreeg dit mailtje ook, best bizar idd. :)
HiGH_NrG
Heeft dit hier al niet eerder gestaan?

En bij sommige woorden moet je toch wel ff 2x kijken...
raoel
Ik kreeg dat mailtje ook binnen, maar het is dus zeker niet waar.
Er zit een soort van systematiek in het plaatsen van de klinkers.

Een maat van me had een parser gemaakt die de letters van de woorden door elkaar husseld. Sommieg woorden kon je ene keer in een oogopslag herkennen maar als je hetzelfde woord weer in die parser gooide kon je het best zijn dat je er weinig van snapte.

Zo staan er ook woorden in jou verhaal die ik niet ineens begreep.

Daarnaast speelt ook onze manier van lezen een rol. wij lezen sowieso niet alle letters stuk voor stuk, maar lezen een in hapjes.

Stel, wat tussen haakjes staat is een zin die zo breed is als een A4 in normaal lettertype.

[----------------------------------------]

Dan maken de meeste mensen vier "sprongen" met hun ogen en verdelen de zin in "hapjes". sommige mensen maken zelf maar 3 sprongen.

Je leest de zin dus zeg maar zo:

[----------][----------][----------][----------]

Als je er op let kun je dat zelf bij jezelf merken dat je zo leest.

Omdat wij telkens meerdere woorden tegelijk in ons opnemen lees je heel globaal en herken je een hoo letters. Omdat we zo geoefend zijn weet je wat er staat. Zelfs als de letters in een andere volgorde staan kunnen onze hersens het toch ordenen want we herkennen de letters "globaal" gezien.

Zelf heb ik ook wel eens dat ik snel een stukje lees. Als ik het dan later terug lees valt het me op dat er in een bepaalde zin toch een ander woord staat dan ik de eerste keer dacht gelezen te hebben.
Omdat ik de eerst keer heel snel aan het lezen was heb ik de letters van meerdere woorden door elkaar gehaald en lees je iets anders.
Dj Lex
Whaha grappig, ik las ''denk ik'' alle woorden wel goed. Leuk onderzoek, maar wat een tijdverspilling weer :stongue:

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland