|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by ScuL
Det här har stora konsekvenser för min (möjliga) framtid om jag vill flytta till Sverige. Det e nästan säkert att det kommer bli svårare att få jobb eftersom alla storforetag flyttar sina huvudkontorar. Valutakursen kommer definitivt att sänka när det händer.. Det betyder att jag skulle tjäna mer pengar om jag stannar i Holland. Grr :whip: |
att företagen flyttar på valutan är inte riktigt sant...
det stämmer att fler och fler företag flyttar från sverige men det beror på de höga skatter vi har här...25% moms t.ex., outrageous!
att påstå att företagen flyttar bara pga. valutan kan ju ganska snabbt motbevisas eftersom de flesta företagen också handlar med andar företag utanför europa så det blir ju fortfarande olika valutor :) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by ice_key
Röstade så klart NEJ!... hade vi gått med i EMU så hade priserna på mat stigit.... kolla bara på Holland :( |
suck att jag ens orkar diskutera men jag klarar inte sånna argument :p
se det inte så kortsiktigt! priserna kommer ju att stiga mindre om vi skulle ha euron än om man har kronan, eftersom man då får en stark valuta samt en större konkerans... |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Vizay
det stämmer att fler och fler företag flyttar från sverige men det beror på de höga skatter vi har här...25% moms t.ex., outrageous! |
o så har oxå danmark men dom har sin krona låst till euron, vilket gör att företagen inte behöver vara rädda för valuta förluster och danmark är nu världens 3 rikaste land eller så... skatter behöver inte vara negativt för ekonomin...
| quote: | | att påstå att företagen flyttar bara pga. valutan kan ju ganska snabbt motbevisas eftersom de flesta företagen också handlar med andar företag utanför europa så det blir ju fortfarande olika valutor :) |
men med en stabilare valuta behöver man inte vara lika rädd för valutaförluster, ovasett vilken valuta man handlar till... |
|
|
| lonne |
| Var och röstade JA innan söndagmiddagen hos farmor. |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by ice_key
Röstade så klart NEJ!... hade vi gått med i EMU så hade priserna på mat stigit.... kolla bara på Holland :( |
prisförhöjningar här har varit nästan precis detsamma som i sverige i samma perioden. orsaken av dem europeiska prisförhöjningar är inte euron men den europeiska lågkonjuktur. om euron har varit införts typ tio tidigare hade man nästan märkt ingenting av det.
självklart finns det några förhöjningar eftersom kostnaden ska blir ut men efter ett eller två år är de borta.
| quote: | Originally posted by Vizay
det stämmer att fler och fler företag flyttar från sverige men det beror på de höga skatter vi har här...25% moms t.ex., outrageous!
att påstå att företagen flyttar bara pga. valutan kan ju ganska snabbt motbevisas eftersom de flesta företagen också handlar med andar företag utanför europa så det blir ju fortfarande olika valutor :) |
mm.. men det hjälper säkert till. det finns aldrig bara en orsak till sånt. idag har vi i holland 19% moms, det har varit 17.5% i förfluten.
men en av de största stegerna i EMU:n blir faktiskt att alla länder i EMU-området skulle få samma moms (rates?).
asså om svenska folket hade röstat FÖR EMU:n idag, så hade ni fått mindre moms i framtiden (typ 20 ~21 % istället av 25%). |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|