|
|
| SteveTranz4ever |
| Visst ä det så att dte ine finns några regler men det är en aning repsektlöst om man har en diskussion tex. ämnad för enbart en fest, inte pratar man som en stel pinne eller e ren fakta form men när det pratas om nåt som är totalt ovidkommande och det pågår en sida eller fler så är det inte rätt i min mening, då hör den diskussionen hemma någon annanstans, eventuellt i klotterblanken.... Har jag inte rätt ? |
|
|
| impulze |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Visst ä det så att dte ine finns några regler men det är en aning repsektlöst om man har en diskussion tex. ämnad för enbart en fest, inte pratar man som en stel pinne eller e ren fakta form men när det pratas om nåt som är totalt ovidkommande och det pågår en sida eller fler så är det inte rätt i min mening, då hör den diskussionen hemma någon annanstans, eventuellt i klotterblanken.... Har jag inte rätt ? |
jo visst vore det bäst om man höll sig till ämnet i en thread, eller iaf nån typ av sammanhang.. |
|
|
| mindshooter |
Mitt jobb är inte att sitta och rensa bland trådar som jag (eller nån annan) är onödiga. Mitt jobb är att synas så lite som möjligt i moderatorform, iaf så länge det gäller att göra saker som irriterar någon på något sätt, genom att stänga en tråd t.ex.
Med tanke på hur lite jag har att göra (för att alla här är så snälla :)) så anser jag verkligen inte att det behövs en till...
Tycker att teski säger något bra också. Trådan kan glida iväg, och det kan vara bra ibland. Glider dom iväg för mycket tycker jag dock att man kan öppna en ny tråd. Detta vet jag har hänt flera gånger.
Jag tror inte att allt kan gå in under klotterplanket, det är så pass många olika topics som folk vill skapa, om alla skulle göra det under klotterplanket så skulle det vara så många olika diskussioner i en och samma tråd att det inte skulle gå att hålla reda på...ungefär som att slänga in ett helt forum i en tråd.
Vad som behöver göras är att folk tänker en extra gång innan dom postar en ny tråd...är det nödvändigt att skapa en ny? Det finns en chill-out del på TA för trådar som inte har nån rellevans, posta där och länka till den tråden i klotterplanket så kan man diskutera saken där.
Förkortningar är vanligt på nätet och det är bara att vänja sig vid...använder det själv för att förenkla mitt skrivande. Inget att haka upp sig på.
I tråden "Läs detta alla nya!" står det klart och tydligt att inlägg som saknar relevans typ som "lol" endast helst ska undvikas.
Jag är ingen diktator som sitter här och kollar med onda ögat på dom som skriver såna inlägg men händer det för ofta är det bara tråkigt.
Ser jag att det finns folk som av någon anledning (fråga mig inte varför) skulle sitta och tydligt posta bara för att få massa posts så har jag inga problem med att nollställa den personens postcount. Detta har aldrig hänt och jag tror inte det kommer behövas heller...
skärp er nu :) vet att ni kan |
|
|
| teski |
Mindshooter, du är en jättebra modd med fötterna på jorden..
tack att du inte leker Gud eller liknande.. skönt att du förstår *kram*
Jag är även glad över att du tyckte jag sa ngt vettigt *ramar in citatet o hänger det på väggen*
/teski |
|
|
| reveal |
[Johans personliga åsikter]
Självklart kan, kommer och får innehållet i en tråd att göra att nya tankar uppkommer, varpå en diskussion tar nya vändningar. Det är inget fel med det, det är ju helt naturligt och det är det som driver en diskussion framåt. Att en tråd som är skapad att handla om ett visst ämne i slutändan kanske handlar om något annat är inte fel, så länge "alla är med på det". Tråkigt är däremot när det börjar snackas ovidkommande skit på ett sådant sätt att huvudämnet lämnas utan att det är färdigdiskuterat, eller att det påpekas hur löjligt det är att diskutera, eller nåt liknande.
Beträffande förkortningar så kan man tycka vad man vill om dem, men faktum är att de lär användas även i fortsättningen. Jag personligen kan störa mig på att folk stavar jävligt dåligt ibland, men det håller jag för mig själv, jag tror inte att ni andra är intresserade av att jag gnäller på er, och jag själv är inte intresserad av att gnälla heller. På samma sätt kan jag mycket väl tänka mig att folk stör sig på förkortningar, men det är bara att svälja! Man måste acceptera en hel del här i livet, att folk använder förkortningar är väl knappast ett stort problem i sammanhanget. Däremot tycker nog de allra flesta (alla?) här att man kan försöka skriva hyfsat vettiga inlägg. Att endast uttrycka sig med hjälp av ett "lol" eller en smiley eller liknande är i de allra flesta fall meningslöst. För att ta ett av svenska delens kändaste citat, "man kan utveckla sina tankar lite" (Mindshooter).
Att vi är "för många" här tror jag inte ska tas alltför bokstavligt. I en tråd jag skapade i syftet att kontrollera hur många som finns på forumet har vi kommit fram till att drygt 60 personer hänger här, mer eller mindre regelbundet. 60 personer är ungefär halva min klass. Vi är inte för många personer. Jag tror budskapet är det, att det på den allra senaste tiden kommit in fler personer än normalt per tid. Detta gör att en regelbunden TA-besökare kan känna att det inte är "som förr". Han eller hon måste sätta sig in i ett antal nya personer. Det kanske upplevs som svårt att kommunicera på samma sätt man tidigare gjort. Även jag tycker så. Den senaste tiden har det kommit in många fler än det brukar. Jag antar att det tar en tid innan folk sätter sig in i hur vi - den sammansvetsade svenska delen - fungerar. Jag upplever det som att många, inte alla men många, nytillkomna försöker komma in i gänget för fort. Själv hängde jag på forumet, läste och lärde mig, i flera månader innan jag ens registrerade mig. Tyvärr händer det ibland att folk registrerar sig direkt, lägger några inlägg, för att sen inte återkomma. Detta upplevs av de flesta som ett störande moment. Ibland måste nytillkomna förstå att vi har en "sund skepsis" mot nytillkomna, eftersom vi har erfarenhet av mindre seriösa nytillkomna. Men så är det väl i alla sammanhang? Inte kommer man till en ny klass och börjar styra och ställa direkt, nej man väntar och känner av läget. Så är det kanske inte på internet...
Så kallade off topic-trådar har jag inget emot. Det är väl självklart att vi inte bara är intresserade av trance. Själv gillar jag idrott, hänga med polare, uppskattar ett gott skratt, läsa någon rolig artikel, testa nåt nytt spel, skvallra, gå ut och festa, allt! Det är trance som fört oss samman, och det är trance som genomsyrar våra trådar. Ungefär hälften av trådarna är starkt tranceinriktade, ytterligare ett tiotal procent har en "touch of trance". Jag förstår att inte allt ryms i klotterplanket.
Naturligtvis är det inte som förr, inget är som förr. Vi som varit här länge känner varandra bättre än de som varit här en kortare tid. Det är inte så konstigt att nya människor kan uppleva det som att trådar skapade av de som varit här länge, svaras på ett seriösare sätt. Inte konstigt, vissa av oss har känt varandra i över två år!
Vi på svenska delen har alltid välkomnat nya medlemmar. Så fort en person lägger ett inlägg för första gången är det säkert 4-5 stycken som svarar med ett välkomnande! Det måste ju betyda att vi gärna tar emot nya medlemmar, eller hur?
Hårdare moderering tror jag inte på. Folk måste ha rätt att uttrycka sig. Vi har regler emot reklam, regler emot fildelning och personangrepp tycker vi nog inte heller om (så länge de inte är befogade). Trådar av dessa kategorier stängs, eller dör av sig själva. I övrigt måste man få uttrycka sig som man vill. Om detta sen går hem hos de andra medlemmarna, och man vinner respekt, det är en helt annan sak. Bara för att man får säga vad man vill innebär inte att jag håller med.
Var ödmjuka mot varandra, visa respekt!
[/Johans personliga åsikter] |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|