|
|
| reveal |
Jag tänker köpa mig en digitalkamera inom en snar framtid. De modellerna jag kollar på är Nikon Coolpix 3100 och Minolta DiMAGE XT.
Fördelar med Minoltan, som jag värdesätter, är att den är mycket mindre (ungefär samma yttermått, men bara hälften så "tjock") vilket tilltalar mig. Minoltan kan även spela in ljud, men det är kanske ingen större fördel.
Fördelar med Nikonkameran är att den använder vanliga batteri, medan Minoltan har ett "mobiltelefonsliknande" batteri, vilket man inte kan köpa i en vanlig affär om man skulle behöva. Nikonen har dessutom ett bättre grepp.
I fråga om bildkvalitet är det hugget som stucket, båda är i princip lika bra.
Har ni några tips? Vilken av ovanstående hade ni valt och varför? |
|
|
| Nyx |
Det beror ju helt på vad du värdesätter egentligen..
Jag hade iaf valt Nikon Coolpix 3100..den har fått bra betyg lite överallt! +att den går på AA batteri +den är billigare +att den kan spela in ljud vilket inte den andra kunde..vad ska man med inspelningsfunktion till utan ljud? (även om bildkvaliteten suger på digitalkamera) :rolleyes:
Jag köpte en HP 735 (3.2mpix) för ett tag sen..billig men med väldigt bra prestanda! Har uppgraderat den med ett 128Mb SD-kort & en värsting-batteriladdare från claes, som laddar 8 nihm batterier på en gång! :D Kameran tar faktiskt väldigt bra bilder för priset +att den kan spela in filmklipp med ljud! (ca 10 min med mitt minneskort) Är helnöjd med den! :D |
|
|
| ShyTrance |
Jag skulle också ha valt Nikon..
har haft en gammal nikon kamera i ett antal år och den är fortfarande som ny.. + de som nyx sade... att den har fått bra betyg överallt |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Nyx +att den kan spela in ljud vilket inte den andra kunde..vad ska man med inspelningsfunktion till utan ljud? (även om bildkvaliteten suger på digitalkamera) :rolleyes:
|
Minoltan KAN spela in ljud, Nikonen kan INTE spela in ljud. Filmsekvenserna på Nikonen är dessutom begränsade till 20 sekunder, medan endast minnet sätter gränsen på Minoltan.
Att Minoltan är dyrare spelar ingen roll, den är inom min budget.
Slutligen, jag värdesätter en liten kamera, med en för stor finns verkligen risken att jag inte tar den med mig.
Är trots detta inte säker på vilken av de två jag vill ha...
steve: hmm, hade på känn att ämnet varit uppe förut :) stod dock inget vettigt i den tråden :p j/k aja, nu får diskussionen fortsätta här ändå ;) |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|