|
|
| Pjox |
| quote: | Originally posted by Vizay
Jag vet inte hurvida det håller för en åklagare att påstå det, kanske kanske inte.
Dock är det jäkligt idiotiskt om det skulle vara så, i sånt fall kan man dömma en person till "medhjälp till brott" om den personen fått sin bil stulen och den sedan använts till att t.ex. råna en bank.
Visst kanske det låter långsökt men det är precis samma sak. |
Om jag inte har fel så kan du få problem om din bil blir stulen utan att du anmäler det och använs vid en rån...
Men är det inte så att det är ju dit problem om någon använder ditt internet och gör dumma saker, då bör det ju vara ditt problem om någon använder just datorn för dumma saker? |
|
|
| Cloudburst |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
men okay, anta att jag tar en bild (eller gör en i fotoshop), den är då automatiskt skyddad av upphovrättslagen, sedan lägger jag ut den på internet. Dock tänker jag aldrig ge tillstånd till någon att se bilden (eftersom den då oxå laddas ner till dennas dator). Då kan jag altså stämma alla personer som går in och ser den bilden, eftersom jag (upphovsmannen) aldrig gav dom tillstånd att ladda ner den? |
Detta är ett undantagsfall, jag fick höra detta på en föreläsning. :) |
|
|
| Christian Ö. |
| quote: | Originally posted by cviper
Är det inte så att personen som äger datorn ansvarar för dess innehåll? Dvs. om nån annan laddar ner saker till din dator, så är det fortfarande ditt ansvar? |
hmm, har ingen aning men kan man inte hävda att en hackare tagit in sig i ens dator och laddat hem musik? har man fortfarande ansvaret då?:stongue: |
|
|
| cviper |
| quote: | Originally posted by Christian Ö.
hmm, har ingen aning men kan man inte hävda att en hackare tagit in sig i ens dator och laddat hem musik? har man fortfarande ansvaret då?:stongue: |
Tja, jag skulle anta att det är ditt ansvar, eftersom det antagligen är din skyldighet att se till att ingen gör nåt olagligt med din dator.
Bortsett från det, så kan det bli lite svårt att förklara att nån ''hackare'' har råkat ladda ner X antal gigabyte mp3:or till din dator.
"Jaha, det var därför min 'Musik&Filmer' partition tog slut. Det hade jag ju ingen aning om.." :toothless |
|
|
| GyLLe |
| de där angående att man är ansvarig om hur ens dator används är väl lite som när ens bil fastnar på kort i en fartkamera. då hålls ju inte bilens ägare som ansvarig? om det inte är ägaren som kört bilen... eller har dom ändrat på den lagen? |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|