|
|
| Vizay |
jag handlade 2 låtar så sent som igår, enda kvittot jag fick var ett e-mail, alltså inga riktiga papper what so ever.
Om vi ska dra lite paraleller så kan vi göra en liknelse med musikproduktioner. Om någon stjäl ett alster och påstår att man själv producerat det så kan den rätta upphovsmannen aldrig bevisa sin rätt även fast man har originalet av projektfilen (alltså en reasonfil/cubasefil/FL fil osv...). Rätten anser tydligen inte att mjukvaran är bevis nog.
Eftersom enda kvittot jag fick var via mail så borde det inte heller kunna användas som bevismaterial.
Om man dock kan använda ett e-mail som ett bevis/kvitto på att jag köpt musiken...vad säger dom om jag påstår att jag tagit bort mailen i tron att dom inte skulle behövas?
Visst låter det lite långsökt men man kan ju undra hur dom ska gå till väga i ett sådant fall, dom kan ju aldrig straffa mig för det kan ju faktiskt vara så att jag har köpt musiken helt lagligt och då har jag inte gjort något fel. |
|
|
| Jeremy H |
| quote: | Originally posted by Vizay
jag handlade 2 låtar så sent som igår, enda kvittot jag fick var ett e-mail, alltså inga riktiga papper what so ever.
Om vi ska dra lite paraleller så kan vi göra en liknelse med musikproduktioner. Om någon stjäl ett alster och påstår att man själv producerat det så kan den rätta upphovsmannen aldrig bevisa sin rätt även fast man har originalet av projektfilen (alltså en reasonfil/cubasefil/FL fil osv...). Rätten anser tydligen inte att mjukvaran är bevis nog.
Eftersom enda kvittot jag fick var via mail så borde det inte heller kunna användas som bevismaterial.
Om man dock kan använda ett e-mail som ett bevis/kvitto på att jag köpt musiken...vad säger dom om jag påstår att jag tagit bort mailen i tron att dom inte skulle behövas?
Visst låter det lite långsökt men man kan ju undra hur dom ska gå till väga i ett sådant fall, dom kan ju aldrig straffa mig för det kan ju faktiskt vara så att jag har köpt musiken helt lagligt och då har jag inte gjort något fel. |
Du har en bra poäng där faktiskt..
Och vad händer om man tex fått en laglig mp3a som present på nåt sätt? :conf:
Vore kul att höra ifall dom ens tänkt på såna här situationer när dom införde lagen.. :clown: |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Vizay
även om man får ett riktigt papperskvitto så slänger ju 99.9% av folket det kvittot så snabbt dom hittar en papperskorg. Vore liksom lite jobbigt att samla på alla kvitton man får bara för att man ska kunna bevisa att man verkligen köpt det.
är helt klart många frågetecken kring lagen... och kanske är så att det helt enkelt inte skulle hålla i rätten (dvs att du bara kan påstå att du köpt det och dom kan itne göra nått åt det, för du är inte skyldig att spara köpbevis). |
|
|
| SWE_TRANCE |
Tror knappast att detta kommer att förändra "scenen" märkbart.
Bara för att det tillkommer en ny lag så betyder inte det att de instanserna ATP, IFP(?) får massa pengar av staten för att öka resurserna.
Det enda lagen kommer göra är att sålla bort de som tar den på sådant allvar att dom inte längre vågar fildela.
Den som lever får se hur länge dom ligger kvar på detta "spåret"... |
|
|
| St_Andrew |
| men okay, anta att jag tar en bild (eller gör en i fotoshop), den är då automatiskt skyddad av upphovrättslagen, sedan lägger jag ut den på internet. Dock tänker jag aldrig ge tillstånd till någon att se bilden (eftersom den då oxå laddas ner till dennas dator). Då kan jag altså stämma alla personer som går in och ser den bilden, eftersom jag (upphovsmannen) aldrig gav dom tillstånd att ladda ner den? |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|