|
|
| magrec |
bron: partyscene
Dj Emjay laat van zich horen over het uitgaansleven in Amsterdam
De toekomst van het uitgaan
In mijn leven heb ik drie scholen bezocht waar ik wat heb opgestoken. Het Gymnasium in Utrecht, De Universiteit van Amsterdam en als laatste de "Academie van het Uitgaansleven". Aan deze laatste opleiding begon ik begin jaren 90 met veel plezier. Ik heb er leren plaatjes draaien, leren dansen, leren flirten, jointjes leren draaien, leren tolerant te zijn, leren nee te zeggen, een gedegen mensenkennis opgedaan en heel, heel veel vrienden gemaakt.
Voor mij was en is de inmiddels gesloten Escape een heilige plek. Het was de plek waar mijn DJ carriere van start ging, toen ik in de zomer van 1995 voor het eerst mocht optreden in een bomvolle Escape vol met bruisende, extravagante en fantastische mensen. Zelden heb ik mij zo goed gevoeld als in die ene nacht en ben ik zo gelukkig wakker geworden de volgende morgen. Die nacht heeft mijn leven voorgoed veranderd, en heeft er aan bijgedragen dat ik in een creatief proces ben beland en nu jaren later als zelfstandig DJ met een koffer vol platen de wereld over reis.
De fantastische zaal van de Escape, het immense lichtplafond dat letterlijk in staat was je een moment van "Verlichting" te geven. Het waanzinnige geluidsssysteem. Professioneel en altijd vriendelijk personeel van de voordeur via de bar tot aan de "niet meer dan twee spuitjes parfum toilet meneer” zorgden ervoor dat ik mij altijd veilig en op mijn gemak voelde en fris op de dansvloer arriveerde. Een prachtige club. En dat in hartje Amsterdam.
De laatste tijd wordt gesuggereerd dat betutteling en regelgeving van het stadsbestuur de magie uit de hoofstad dreigt te verdrijven. Dit is volgens mij slechts ten dele waar. Natuurlijk maken veiligheidsvoorschriften en regels het voor clubs steeds moeilijker financieel te overleven. En door de opkomst van grote aantallen goed georganiseerde megafeesten krijgen clubs als de Escape en de IT het moeilijker. Maar is dat echt de enige reden van het verdwijnen van de magie? Ik denk het niet. Er is volgens mij ook iets aan de hand met het hoofdstedelijke uitgaansleven zelf.
De uitstraling van het eens zo bruisende uitgaansleven van Amsterdam heeft te lijden onder verloedering, waarbij, na de sluitingsgolf van de afgelopen jaren, blijkt dat een klein deel het voor de rest verpest. Dat dubieuze en onprofessionele organisators met een zak geld de mooiste dansvloeren van Amsterdam trachten over te nemen en bezet houden, irriteert mij mateloos. Het schaadt de reputatie van het uitgaansleven, met de huidige sluitingen tot gevolg. Dat het ook anders kan bewijst de Chemistry in de Escape overigens al jaren. Zij voeren een professioneel en creatief programma. Een stad als Rotterdam doet dit al in het groot: clubs als Off_Corso en Now & Wow zijn in staat om ondersteund door de gemeente een kwalititatief hoogwaardig aanbod aan te bieden voor een breed publiek. Zij bouwen een netwerk van jonge creatieve ondernemers rondom hun clubs, die profiteren van commercieel interessante verhuren aan Unilever, MTV en andere events. Maar ze bieden hen ook een podium voor vernieuwende ideeen die op het eerste gezicht weliswaar commercieel minder interessant zijn, maar uiteindelijk leiden tot een creatieve kruisbestuiving.
Ik heb in Amsterdam vele ambitieuze, creatieve en hardwerkende vrienden. Producers, DJ’s kunstenaars, politiek geengageerden. Zij hebben creatieve visies die in clubs in London, New York, Berlijn en Parijs al lang hun weg naar het grote publiek hebben gevonden. Ook nieuwe en belangrijke aan het uitgaansleven verbonden Amsterdamse culturele bewegingen als bijvoorbeeld Coolpolitics, die kunst, diepgang en uitgaan met elkaar vermengen, krijgen in de grote Amsterdamse clubs geen ruimte en moeten met hun programmering noodgedwongen uitwijken naar Rotterdam. Niet zo gek dat het in Rotterdam momenteel bruist. Dit alles is te gek voor woorden.
Zelf heb ik in 1999 met een groepje vrienden het initiatief genomen om, eveneens bij gebrek aan geschikte ruimte, in de tot dan toe "fout” bestempelde club Marcanti Plaza iets te gaan veranderen. Drie jaar goed geprogrammeerde muziek droegen bij aan een nieuwe sfeer door o.a. optredens van internationale DJ grootheden als Paul Oakenfold, Junkie XL en John Digweed. Verloederering werd verrijking. Vorig jaar hebben wij door het faillisement van de directie van Marcanti Plaza noodgedwongen afstand moeten doen van ons concept. Nu schijnbaar dubieuze figuren op het punt staan Marcanti Plaza over te nemen heeft deze plek afgelopen weekend ook een nominatie op sluiting gekregen.
Ik roep daarom het stadsbestuur en clubeigenaren, DJ’s, VJ’s en andere creatievelingen op tot een debat over de toekomst van het Amsterdamse uitgaansleven. Laten we er weer een bruisend geheel van maken. Het aanbod is er, de vraag is er. Laten we zorgen dat ze op de goede plek samenkomen, zodat invallen en sluitingen tot het verleden behoren, de Escape weer geopend wordt en het aanzien van het Amsterdamse nachtleven wederom naar ongekende hoogten stijgt.
DJ Emjay studeerde Stadsgeografie aan de UVA en won in 2002, als mede-oprichter en DJ, de Lucky Strike Dance Award voor ‘Beste Clubavond Nederland”.
www.stopdevertrutting.nl of zoiets voor nog meer van dit soort zaken |
|
|
| magrec |
| emjay is nu op mtv te zien/horen enzo ;) |
|
|
| Original |
Inderdaad... laat ze maar is wat meer goeie club avonden geven.
(en een beetje betaalbaar)
Een aantal edities van Trancemasters in de Escape waren altijd zeer vet.
Alleen de laatste keer dat ik er was (tijd geleden al/voor de sluiting uiteraard) was t al beetje vaag/ half lege zaal, veel toeristen. (niet echt trance minded laat ik maar zeggen)
Marcanti/cubic die sluit...dan weer opengaat.. dan andere eigenaren
:conf: (heb t niet echt gevolgd)
Kremlin loos... :whip:
oh btw. er is volgens mij aankomende dinsdag feestje in de IT.. (Michel de Hey & Marco V) van de hoge scholen/ universiteiten. |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland
|