|
|
| AC. |
| quote: | Originally posted by Nyx
men också för att det framförallt är företagen som går med vinst och inte privatpersonerna.
|
Tycker jag låter som ett riktigt dummt argument för att vara mot EMU
[QUOTE]]Originally posted by ScuL
...tror jag inte att Sverige kan överleva i framtiden utan euro valutan.
Om ni inte går över till euro:n blir det en ekonomisk kollapps för att priserna ligger inte längre på samma nivå som i andra EU-lander.QUOTE]
Nu vet jag inte riktigt om jag missförstått dig här men det du säger är inte sant. Det är redan i dagsläget stor skillnad på priserna från land till land inom EU. Jag har dessutom svårt att se hur sverige skulle drabbas av en ekonomisk kolapps för att vi inte går med i EMU (sätt på kortsikt, kanske en tio-års period)
I vilket fall som helst är jag imot att vi går med i EMU nu. Det är helt enkelt för att jag har ingen större lust att byta ut kronan, jag är en konservatist.
Jag tycker förövrigt att debatten om EMU är väldigt svårföljd och argumenten svår att kolla upp om det verkligen stämmer. Det är helt enkelt svårt att se vad som är ren fakta (ungefär som man kan se med ren fakta att sossarna kört sverige åt helvete) och vad som är fel. |
|
|
| Nicke |
| Byt till euro bara, så behöver vi inte växla till kronor när vi kommer dit ;) Nog för att man väl får betala med euro i de större butikerna i alla fall.. Men ändå. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by XLA
Jag säger som Miljöpartiet jag.
"Byt till Euro så slipper vi växla... Kapa huvudet av dig så slipper du klippa håret"
:rolleyes: |
dum jämförelse... denna jämförelse skulle fungera i en fråga om huruvuda vi ska avskaffa hela valutan och inte bara byta den...
rätt jämförelse vore att man skulle slippa färga håret brunt om man hade en naturlig hårväxt som var brun. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | | Nu vet jag inte riktigt om jag missförstått dig här men det du säger är inte sant. Det är redan i dagsläget stor skillnad på priserna från land till land inom EU. Jag har dessutom svårt att se hur sverige skulle drabbas av en ekonomisk kolapps för att vi inte går med i EMU (sätt på kortsikt, kanske en tio-års period) |
En ekonomisk kollaps skulle det nog inte bli men en långsammare o sämmre ekonomisk utveckling blir det troligvis, redan nu har det visat sig att handeln mellan EMU länderna ökar mer än handeln mellan övriga länder vilket betyder att sverige förlorar i export och eftersom vi är väldigt beroende av exporten så skulle vi altså tjäna på EMU!
| quote: | | i nuläget är jag emot att sverige ska gå med i emu..dels för att de stora länerna i europa kommer att få större inflytande på sverige och att våran ekonomi kommer att vara beroende av de andra emu-länderna.. |
Att säga att vi inte är beroende av dom stora ländernas beslut redan nu är inte sant. Genom att gå med i EMU skulle vi kunna vara med att ta dom besluten bara! |
|
|
| St_Andrew |
Jag blir så arg, sitter o läser på DNs debatt sida om varför folk röstar ja eller nej, nästan alla som tänker rösta nej har otroligt svaga argument såsom vi förlorar vår demokrati och makten förflyttas till snobbar i frankfurt och vi förlorar makten över penningpolitiken och priserna kommer stiga... Inget utav detta håller ju! vi har ju redan en självständig riksbank altså inget vi svenskar styr över, skillnaden blir att snobbarna i frankfurt tar över istället för snobbarna i sverige! O penningpolitiken är överskattat, devalveringar är en extremt kortsiktig lösning och inte alls bra för ett land, räntepolitiken har för länge sedan förlorat sin makt, kolla bara i japan där har dom 0% ränta men går ekonomin bra för det? I sverige försökte man rädda kronan genom att ha 500% ränta men gick det bra? NEJ! Och dom som säger att det vore odemokratiskt att rösta ja borde verkligen tänka igen, för vi har ju redan röstat ja till eu och när vi röstade jag till eu sa vi också jag till EMU, altså är hela folkomröstningen odemokratisk! Priserna kommer stiga... dels har dom infört prisstopp även om kanske inte det hjälper till 100% men hursom är det jävligt kortsiktigt tänkade att säga så!
Blev lite arg, tror att sverige kommer förlora grymmt om vi inte går med i EMU så därför var jag tvungen att avreagera mig lite =) |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|