|
|
| NordLight |
Hej på er!
Intressanta resonemang om EMU. Jag vill inte ge mig in i en debatt om kronor och ören, men myndigheternas omställningskostnad är väl knappast ett argument emot. Vill de dra in på kostnader kan de istället avskeda halva styrkan, så slipper vi dyr personal som sitter och vänder papper (om de inte är sjukskrivna för utbrändhet eller nån annan "mode-sjukdom") samt skapar nya utredningar för att försvara sitt eget berättigande. ... Nog om det.
"Med EMU försvinner vårt inflytande" är ett vanligt återkommande argument. Men är det något dåligt? undrar jag. Jag välkommnar att EU ålägger oss reformer av skattesystem och styr vår ekonomi i högre utsträckning. Idag betalar vi otroligt mycket skatt till vår så kallade välfärdsstat utan att egentligen få någonting för det. Vi svenskar blir allt fattigare jämfört med andra europeiska länder och det märks inte minst på vår köpkraft. Sverige är på god väg att bli ett andra klassens i-land.
Greetz
NordLight
Nu har jag säkert retat gallfeber på någon...:D ;) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by AC.
även om jag faktiskt tror att det är bättre för Sverige att gå med i EMU på ett litew längre persektiv så kommer jag röstar jag nej av rent egoistiskaskäl. |
öhm skummt resonemnag.
| quote: | Originally posted by NordLight
Hej på er!
Intressanta resonemang om EMU. Jag vill inte ge mig in i en debatt om kronor och ören, men myndigheternas omställningskostnad är väl knappast ett argument emot. Vill de dra in på kostnader kan de istället avskeda halva styrkan, så slipper vi dyr personal som sitter och vänder papper (om de inte är sjukskrivna för utbrändhet eller nån annan "mode-sjukdom") samt skapar nya utredningar för att försvara sitt eget berättigande. ... Nog om det.
"Med EMU försvinner vårt inflytande" är ett vanligt återkommande argument. Men är det något dåligt? undrar jag. Jag välkommnar att EU ålägger oss reformer av skattesystem och styr vår ekonomi i högre utsträckning. Idag betalar vi otroligt mycket skatt till vår så kallade välfärdsstat utan att egentligen få någonting för det. Vi svenskar blir allt fattigare jämfört med andra europeiska länder och det märks inte minst på vår köpkraft. Sverige är på god väg att bli ett andra klassens i-land.
Greetz
NordLight
Nu har jag säkert retat gallfeber på någon... |
Jag har heller inget emot en EU federation, skulle dock inte behöva innebära någon större förändringen för dom system vi har i detta land, men vi skulle rösta för ett beslutande eu parlament och en president, skulle bli mycket mindre byrokrati så! Tror dock inte det blir någe sådant så länge sossarna sitter vid makten... :( |
|
|
| AC. |
| Om du tänker efter så kanske det inte alls är så skumt resonemang. Eller kan det vara så svårt att förstå att någon heldre vill ha kvar den Svenska kronan framför Euron? |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|