return to tranceaddict
Pages: 1 [2] 
Dj thread

Jasperovitsj
Het hangt er volgens mij al heel hard van af of je speelt in een club of thuis. Thuis laat ik mijn plaatjes meestal wel uitspelen tot het moment dat ze terug beginnen af te bouwen, zeker prog, dan heb je ook het hele nummer mee! Speel je voor publiek moet je natuurlijk sneller inmixen omdat een publiek tracks lang laten spelen meestal niet echt apprecieert. Met platen met 2 breaks is er meestal een kleine afbouw tussen de explosie na de eerste break en de opbouw naar de tweede. Daartussen kan je meestal wel fatsoenlijk inmixen, maar echt te lang kan je ook niet mixen, want dan kan het gebeuren dat de melodie in de 2de break er terug doorkomt terwijl de ingemixte plaat al op gang is, en dat is meestal een kakafonie van geluid!
Natuurlijk, als die 2de break ook spectaculair is of super-uplifting kan je die zeker laten spelen! Is die maar een plat afkooksel van de eerste break (en dat gebeurt wel eens), kan je die beter vermijden door snel in te mixen. Maar het hangt er naar mijn mening volledig van af hoe veel tijd je hebt om eventueel in het midden van de plaat in te mixen zonder dat het geforceerd klinkt of geluiden met elkaar vloeken. De oplossing daarvoor is gewoon uw platen heel goed kennen zodat je ongeveer weet waar je bij welke plaat tijd genoeg hebt om in te mixen...

En als de track na de break niet meer lang duurt, gewoon in de explosie na de break al inmixen, ergens in het midden ofzo. Dan de plaat langzaam inmixen zodat ze de melodie niet verstoort, maar wel zo dat ze er effectief inzit tegen dat de break/melodie gedaan is, desnoods kan je dan zelfs al switchen, of toch zeker een paar maten verder! Belangrijk is daar wel dat je een beetje op het aantal maten van de tracks let. Het heeft geen zin om op 8 maten voor het einde van de break/melodie in te mixen, dan gaan de tracks meestal niet mooi uitkomen qua respectievelijk opbouw en afbouw. Pak bijvoorbeeld 32 maten of 64 (meestal +/- 15 of 30 seconden), dan komen de meeste tracks mooi uit en kan je switchen zonder dat het geforceerd klinkt...
En A break in the clou
ds heeft toch nog zeker anderhalve minuut na de laatste break dacht ik? :conf:

EDIT: Waar ik begin met de plaat hangt er vanaf:
Eerst en vooral maakt het uit hoe lang je wil en kan mixen. Sommige platen beginnen met een zachte kick, of breakbeats ofzo, en als je een overgang van 2 minuten wilt maken (zonder hem saai te laten klinken) kan je die gerust mee laten spelen. Wil je natuurlijk sneller mixen is het wel van belang dat je meteen begint met een harde bass, gewoon voor het gemak.
Het is ook van belang hoe snel er een eerste break komt. Als er na 30 seconden in je plaat al meteen een lange break komt kan het wel al is geforceerd gaan klinken. Het hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, een break op 45 seconden tot 60 seconden in de track komt meestal prachtig uit om je bass-switch te doen! Maar vooral Mike heeft de onhebbelijke gewoonte om in de eerste minuut van zijn tracks meteen breaks in te bouwen, en die zijn soms zoooooo rot om fasoenlijk mee te mixen!
Je kan in ieder geval ook beginnen na een eventuele eerste break, perfect voorbeeld daarvoor is Dave Swayze: Goldwave (Pole Folder & CP remix): je spaart een minuut uit en je mist niet echt iets essentieel uit de track. Natuurlijk, als na die eerste break al meteen een dominerende melodie opkomt is het ook moeilijk om vanaf daar in te mixen, of je moet al wachten tot de plaat waarin je inmixt al serieus aan het afbouwen is zodat er zeker geen vloekende melodieën zijn...

En als dit alles verwarrend klinkt: geef me 2 TT's en een paar plaatjes en ik demonstreer het, veel simpeler! :)
Tiger777
Ge moet inderdaad uuw platen goed kennen maar ge kunt moeilijk alles van buiten gaan kennen tenzij ge 3 uur per dag met uuw platen bezig zijt :). Ik luister meestal voor ik de plaat inbreng naar de veranderingen in de kleur op de vinyl, wat dat juist is. En dan denk ik al na over hoe ik de plaat die nog moet komen ga uitmixen.

Tussen 2 breakdowns hebt ge meestal een tussenruimte van 64 maten voor er terug een melodie inkomt. Da's ook de maximale tijd die ge hebt om hem eruit te krijgen. Ge kunt volgens mij ook maar tussen 2 breaks uitmixen als ge écht weet wa ge doet.

Probeer ook tijdens het beatmatchen minimum 45 seconden uuw beats gelijk te laten lopen. Da's ongeveer 64 beats en voldoende voor een vlotte overgang, anders zit ge nogal krap :)

Mja, ik denk dat er voor het moment van inmixen maar ene regel is: op't gevoel afgaan :clown:

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium