| Shadow |
Nou, gister was het dan eindelijk zover, Tiesto in Denver. Zat er al heel de week naar uit te kijken. Ik ging er eigenlijk vanuit dat bijna niemand Tiesto kende of wist dat hij woensdagavond zou optreden. Maar veel vrienden van vrienden wisten het gewoon allemaal en waren helemaal gek van Tiesto. Ook liep ik van de week in de Virgin Megastore en daar hadden ze midden in de winkel een rek met de " best picks" van het personeel, dus cd's, dvd's en video's. Daar stond gewoon de nieuwe cd van Tiesto, met een grote poster ernaast. Dan voel je je toch best wel trots als Nederlander haha. Maar ik zat daar ff naar de cd te luisteren komen er opeens 2 amerikanen naast me staan die vroegen of ik Tiesto goed van. Tijdje staan te praten en die gasten bleken helemaal gek van Tiesto te zijn, die zagen hem echt als een god, de superlatieven schoten tekort. En toen ze hoorde dat ik ook uit Nederland kwam zagen ze mij ook bijna als een god, ze maakten nog net geen buiging haha. Dus Tiesto is hier toch ook best wel groot, dat had ik niet verwacht.
Alle disco's sluiten hier in Denver al om 2:00 uur, kan je het je voorstellen. Er zijn wel een paar tenten die om 4:00 dichtgaan en 2 zelfs tot 6:00, maar daar mag dan heel de avond geen alcohol gedronken worden. Beetje vaag allemaal, dat is juist vragen om drugsgebruik volgens mij, wat hier dan ook op grote schaal gebeurd. Omdat het al zo vroeg afgelopen was begon het al om 21:00. Was wel een rare gewaarwording om al zo vroeg te gaan stappen, maar ik vond het wel wat hebben, was je ook niet helemaal kapot de volgende dag. Bij binnenkomst kregen degene die ouder dan 21 waren een polsbandje, dit had je nodig om alcohol te gaan halen. Als je een rondje wilde halen dan moest dus iedereen mee om zijn/haar polsbandje te laten zien, was ook wel apart. Tiesto draaide in een tent, The Church genaamd. En zoals de naam al doet vermoeden was dit dus ook echt een oude kerk geweest. Het was echt een onwijs mooie tent, mooiste tent waar ik tot nu toe geweest ben. Volgens mijn vrienden was het vorig jaar ook verkozen als "best venue" van de VS. Waar vroeger gewoon de grote zaal van de kerk was hadden ze nu de dansvloer gemaakt. Verder zag alles er nog orgineel uit, dus alles glas in lood, overal jezus en maria beelden om je heen (en moet je zeggen is een hele vreemde gewaarwording, sta je daar lekker weg te spaces en kijk je beetje naar boven sta je opeens oog in oog met jezus aan een kruis genageld haha), overal kruizen, fakkels aan de muur. Het was echt heel mooi. En het was ook een hele grote tent, er waren nog 4 andere zalen en bovne op het dak kon je lekker buiten zitten op een groot terras, genieten van een prachtig uitzicht op downtown Denver met op de achtergrond de bergen, was echt uniek.
Om 21:00 begon ene Noel Sanger te draaien. Die tourt heel deze reis in Amerika met Tiesto mee. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar vond er niet zo heel veel aan in ieder geval. Om 23:30 beklom Tiesto het trapje naar de dj booth. Hij stond zeg maar boven het publiek aan het begin van de "kerkzaal". Toen hij het trapje beklom werd heel het publiek gek, wist niet wat ik meemaakte. De sfeer daar was ook uniek, toch wel wat anders in Nederland moet ik zeggen. Iedereen was zo enthousiast. Ze maken dan ook misschien niet zoveel van die feesten mee, maar de sfeer was echt uniek. Heel de avond bleven ze maar uit hun dak gaan, springen, schreeuwen, klappen. Als je daar van bovenaf op keek, zo'n hele zaal helemaal los ziet gaan in een of andere kerk en dan met hele toffe muziek op de achtergrond, dat bezorgde me toch wel een paar kippenvelmomentjes. Tiesto draaide ook erg goed moet ik zeggen. Veel platen van zijn nieuwe CD, alle platen waar ik op gehoopt had kwamen voorbij. Heb een toffe plaat gehoord die ik nog nooit gehoord had. De zaal werd toen helemaal gek. Ben benieuwd welke plaat dat was. Als afsluiter draaide Tijs zijn nieuwe remix van Adagio for Strings, echt super. Een vriend van me zei al vantevoren dat als hij Rank1-Breathing zou draaien hij zou gaan janken. Ik dacht dat hij aan het overdrijven was, zoals Amerikanen dat zou goed kunnen. Op een gegeven moment hoorde ik de beginklanken van Breathing al aankomen en keek naast me: en ja hoor, hij was gewoon echt aan het janken, de tranen gleden over zijn wang en ik zag hem boven naar de hemel kijken en iets mompelen. Echt schitterend. En ook om me heen zag ik gewoon mensen met tranen in de ogen en mensen die elkaar in de armen vlogen. Dat muziek zoiets teweeg kan brengen, echt ongeloofelijk. Ik ben die avond wel 4 of 5 keer aangeklampt door wildvreemden, die me even moestne vermelden hoe "ing great" Tiesto wel niet was en dat dit de beste avond van hun leven was. Hij wordt echt verafgod in Amerika. Dat bleek wel na afloop. Tiesto bleef boven in zijn DJ booth zitten, maar hij ging wel handtekeningen uitdelen. Had zich een hele groep onderaan de trap verzameld en de een schreeuwde nog harder dan de ander. Dacht dat er dadelijk wat mensen gingen flauwvallen, leek wel of Michael Jackson daarboven stond haha. Op een gegeven moment moest iedereen naar buiten, want om 2:00 moet heel de club gewoon leeg zijn. Ik vertelde aan een bouncer dat ik speciaal vanuit Nederland naar Denver was gevlogen om naar Tiesto te komen en ik vroeg hem of ik nog even met Tiesto mocht praten, landgenoten onder elkaar. Normaal doe ik dat nooit, maar nu hier in een ver, vreemd land, vond ik het toch wel wat hebben. Die bouncer zat me echt zo aan te kijken alsof ik gek was, dat ik helemaal naar Denver kwam om Tiesto te zien. Maar hij vond het blijkbaar zo grappig dat ik wel even binnen mocht blijven wachten. Dus toen hij naar beneden kwam even snel met hem gepraat. Dat was wel leuk. Hij had het ook echt naar zin zijn gehad en vond de sfeer ook echt uniek. En toen was de avond voorbij.
Tiesto was dus weer eens verantwoordelijk voor een superavond. Was sowieso al leuk om eens in een Amerikaanse tent te gaan stappen waar lekkere trance gedraaid wordt en om die amerikaanse sfeer eens te mogen proeven. En als de DJ dan ook nog Tiesto heet is dat helemaal super. Dan ben je als Nederlander toch best wel trots als je daar tussen staat :-) |
|
|