|
Köpa midi-keyboard
|
View this Thread in Original format
| OscarP |
Jag har börjat bekanta mig med Propellerheads Reason, verkar vara ett toppenprogram men jag har förstått att man måste ha ett midi-keyboard/synth för att kunna jobba med det "på riktigt".
Läste följande på www.soundofmusic.com:
Många ljudkort har en inbyggd enklare synth som fungerar bra om man ska komma billigt undan. Det enda du behöver då är en liten enkel MIDI-keyboard. Nya kostar de cirka en tusenlapp. En begagnad synth fungerar också bra. Bara den har MIDI-utgång och är anslagskänslig.
Har du lite mer krav på synthen kan du t.ex. köpa en synth av märket Roland eller Yamaha.
Såhär i början har jag inte speciellt höga krav, mer att det ska vara lättanvänt och fungera som man vill. Jag funderar alltså på att köpa ett lite billigrare och undrar därför om nån skulle kunna ge mig lite tips på vilket som kunde vara bra? Priset bör vara under 1000 kronor, nytt eller begagnat. Såg ett Roland PC-160A begagnat, kan det vara lämpligt?
Finns det annars någon affär i Stockholmsområdet som säljer sånt här begagnat?
Är tacksam för alla tips!
PS Räcker mitt Soundblaster 5.1 för enklare produktioner? DS
[UPDATE]: Min polare har en AKAI MPC4000 som han aldrig använder. Skulle det gå att använda den istället/tillsammans med/för ett midi keyboard? |
|
|
| Vizay |
hur det ligger till med AKAIen vet jag faktiskt inte men jag kan iaf hjälpa till med MIDIkeyboard :D
jag själv har ett Evolution MK-249C...kostar 1700 på www.jam.se (ligger ca. 7 min gångtid från odenplan)
detta är en keyboard som kan köra MIDI både via ljudkortets midi men även via USB vilket är ruggigt smidigt..blir bra latency osv...
personligen skulle jag slå till på ett likadant, jäkligt prisvärt keyboard med ca. 10 rattar (orkar inte gå å räkna exakt :)) som redan e förinställda för reason vilket gör programmet ännu enklare att använda :)
drar du in till JAM å snackar med personalen där så hjälper dom dig med allt du behöver veta och det är aldrig några problem att testa grejerna där heller, bara å säga till som fixar dom det :) |
|
|
| OscarP |
Tack för svaret!
Jag slog faktiskt till redan igår på en Master Roland PC-160A för jag hittade en för en bra slant, begagnad då. Var dock inne på JAMs hemsida hela dagen och tittade innan...
Jag undrar om jag verkligen behöver ett midi-interface för 550kr för att köra mitt keyboard eller om det räcker med en midisladd från keyboard till gameport? Är det så att det blir mindre "latency" med interface som man kopplar till USBn eller hur är det egentligen?
Annars har jag inte så många funderinga ännu eftersom jag inte ens kopplat in keyboarden en, håller på och lär mig Reasons alla delar nu för fullt... :eyes: |
|
|
| OscarP |
Nu behöver jag vekrligen hjälp!
Jag har köpt ett (USB) midi-interface och kopplat allt som man ska. När jag sen försöker spela i Reason får jag en ton, när jag direkt efter försöker spela en till får jag inget... Jag måste liksom vänta 3-4 sekunder innan jag kan få nytt ljud. Om jag trycker ner felera tangenter samtidigt får jag ändå bara ett ljud... Vad beror detta på? Det är väl inte meningen att det ska vara såhär? :(
Det är likadant när jag försöker spela i FL, så jag tror inte det är nån Reason inställning. Kan det vara nån inställning man ska göra på midi-keyboardet (Roland PC-160A)? Har ju inte manualen eftersom jag köpte det begagnat så det är lite svårt att kolla där...
Snälla hjääälp! |
|
|
|
|