|
|
| montana |
riktig cd kvalitet är 1411 kbps punkt slut.
"cd kvalitet" på mp3 är enligt många 256 kbps, eftersom det är då man slutar höra nån skillnad på cd och mp3:a |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by montana
riktig cd kvalitet är 1411 kbps punkt slut.
"cd kvalitet" på mp3 är enligt många 256 kbps, eftersom det är då man slutar höra nån skillnad på cd och mp3:a |
1411? skojar du eller? förstår inte riktigt...har jag aldrig hört förut...låter ologiskt iochmed att övriga värden i "ljudtabbellen" håller ett visst mönster
64
128
256
320
jag känner flera som rippar sina favvolåtar i 320 för detta anses som "cd kvalitet" så verkar underligt om det vore på 256
:conf: väldans massa människor som har fel i så fall |
|
|
| reveal |
tekniskt sett är det mkt mer än 320 kbps (1411) på en cd, vad man däremot kan höra skillnad på, det är en annan fråga
en mp3 är ju en komprimerad ljudfil, allt ljud som finns med på en cd (eller vilken ljudkälla som helst för den delen) kommer inte med på mp3... speciellt de frekvenser man ändå inte kan höra är borttagna |
|
|
| Kraith |
Reveal har rätt, inga förstörande komprimeringsformat som t.ex. mp3 har CD-kvalitet. Det finns ett par icke-förstörande komprimeringsformat, men de filerna blir ändå inte speciellt mycket mindre än wav-filen.
Det som många felaktigt kallar "CD-kvalitet" i mp3-världen är då man inte kan höra någon skillnad, och det säger sig själv att detta varierar från person till person. De flesta mp3-releaser görs nu i 192kbps, även om jag tror (och hoppas) att det kommer öka till 256kbps snart. Jag tycker att 192kbps duger för många låtar men inte alla. Sedan beror det ju också mycket på ljudkällan, hur man rippar, att man normaliserar volymen, och vilken kodare man använder.
http://www.r3mix.net/
http://audio-illumination.org/forums/ |
|
|
| morakickers |
| quote: | Originally posted by mindshooter
problemet ligger inte i att folk laddar hem Mp3...problemet ligger i att folk istället för att köpa skivorna laddar hem Mp3orna! och varför gör vi det? jo för att skivorna fan kostar 200:-, det är överpris och det har bildats en ond cirkel där som påstår att dom tvingas höja priserna då försäljningen inte går någe bra... och då tankar vi istället för att köpa, så ta o sänk priserna på CD skivor så att vi kan köpa mer än 1 skiva i månaden och fortfarande ha råd me annat fan... |
jag läste en intressant grej där man jämförde vad folk betalar för sin uppkoppling för att sedan "tanka gratis"... de menade att det är våra ISP:er (internet service providers, BBB, telia mfl) som tar de pengar skiv/filmindustrin borde ha... |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|